تاکید واشنگتن بر لزوم احیای مذاکرات سد النهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن به حمایت خود از تلاش‌های مصر، اتیوپی و سودان برای دستیابی به راهکاری دائمی در خصوص آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از الجزیره، وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید بر لزوم ازسرگیری گفت‌وگوهای اتیوپی، مصر و سودان در خصوص سد النهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا، از تمامی طرف‌ها خواست از هرگونه اظهارنظر یا اتخاذ هر اقدامی که روند مذاکرات را به خطر می‌اندازد، امتناع ورزند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، اعلامیه اصولی که در سال ۲۰۱۵ بین طرف‌ها امضا شد و بیانیه ژوئیه ۲۰۲۰ صادر شده از دفتر اتحادیه آفریقا، عامل و اساسی مهمی برای این مذاکرات است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن به حمایت خود از تلاش‌های مصر، اتیوپی و سودان برای دستیابی به راهکاری دائمی در خصوص آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه ادامه می‌دهد.

شورای امنیت روز پنجشنبه گذشته درباره اختلاف بر سر سدالنهضه تشکیل جلسه داد اما درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب که خواستار ادامه مذاکرات میان مصر، سودان و اتیوپی شده بود، هیچ قطعنامه‌ای صادر نکرد.

شورای امنیت پرونده سد النهضه را به اتحادیه آفریقا واگذار کرد و از سه کشور ذی‌ربط خواست به روند مذاکرات پایبند باشند.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.