به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ یکی از مشکلات جامعه ایرانی بیکاری است که درصد تحصیل کردههای بیکار، نسبت به افراد کمسواد و بیسواد خیلی زیاد است و افرادی که تحصیلات بیشتری دارند شانس کمتری برای اشتغال دادند که یا در زمان 16 سال تحصیل فرصتهای شغلی را از دست دادند یا اینکه تحصیل نتوانست توانمندی لازم را برای افراد در کسب مهارتهای لازم به منظور پاسخگویی به نیاز های جامعه فراهم کند همچنین امکانات و تجهیزات لازم برای عده اندکی که بر اساس استعداد و نیاز به رشتههای مهارتی رفتند فراهم نشد و مدیران به نوشتن اسناد، ساختارهای ناکارآمد و تعیین در صد هرم تحصیلی در برنامههای توسعهای میان مدت اکتفا کردند.
تجربه تاریخی ایران و کشورهای توسعه یافته و همسایه نشان میدهد که برای پیشرفت و توسعه کشور نیروی انسانی منبع اساسی در کشور است و منابع فیزیکی و مالی با نیروی ماهر، بهرهوری لازم را در کشور دارد در واقع تولید یک کشور سمبل ذخیره مهارت نیروی انسانی آن کشور است در ساختار آموزشی کشورهای پیشرفته از جمله آلمان مدارسی وجود دارد که بخشی از ساعات آموزشی را در مدرسه و بخش قابل توجهی از آن را در کارخانه میگذرانند.
پس از جنگ جهانی اول و دوم بسیاری از کشورها آموزش فنی و حرفهای را توسعه دادند و در ایران در دوره قاجار دارالفنون توسط امیرکبیر برای آموزش نظامی و فنی تأسیس شد و در دوره پهلوی اول در سال 1311 وزارت پیشه و هنر (صناعت) تأسیس شد تا هنرستانهای تهران، فارس و تبریز و دیگر هنرستانها را راهبری کند و پس از انقلاب شهید رجایی وزیر آموزش و پرورش وقت پیشنهاد تاسیس وزارت آموزش فنی و حرفهای را به شورای انقلاب داده بود که تصویب نشد و در ساختار آموزش وپرورش معاونت مستقل فنی و حرفهای وجود داشت اما به تدریج آموزش فنی و حرفهای کمرنگ و معاونت فنی و حرفهای حذف و به دفتر یا اداره کل در وزارتخانه و کارشناس مسئول در سطح استانها تقلیل داده شد.
آموزشکدههای فنی و حرفهای به وزارت آموزش عالی هدیه داده شد و آموزشهای پیوسته پنج ساله فنی و حرفهای در آموزش وپرورش به تاریخ واگذار شد، آموزش در هنرستانها به دلیل نداشتن تجهیزات به سطح دبیرستان و آموزشهای نظری تقلیل یافت و رشته رشتههای پرهزینه پنبه شد و رشتههای کمهزینه وفور نعمت یافتند همچنین هدایت 50 درصد دانشآموزان متوسطه اول به شاخه فنی وحرفهای در حد آرزو و بیان متوقف شد در عوض آیین نامه و قوانین ساختارهای ملی مانند شورای عالی فنی و حرفهای تدوین شد و مسئولیتها در حد تشکیل جلسات تقلیل یافت.
حال که دولت مردمی با گفتمان رفع بیکاری و ایجاد یک میلیون شغل در کشور تشکیل خواهد شد و به جای فریب جامعه، صداقت را وعده داده است یکی از راههای اشتغال پایدار و افزایش بهرهوری در جامعه توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش در آموزش و پرورش است و با توجه به اهمیت این شاخه که در کشورهای اطراف از جمله کویت وزارت مستقل برای اداره امور آن وجود دارد.
پیشنهاد میشود معاونت فنی و حرفهای و کار دانش در وزارتخانه تشکیل و تا صف در ساختار نیروی مناسب پیشبینی شود تا ضرورت توسعه رشتههای فنی و مهارتی در ساختار نمایان شود و در دل معاونت آموزش متوسطه به فراموشی سپرده نشود.
سید نصرتالله فاضلی؛ کارشناس تعلیم و تربیت
تقویت آموزش مهارتی و توسعه هنرستانهای حمل و نقل ریلی با همکاری 2 وزارتخانه
انتهای پیام/