اتحادیه عرب در جواب اتیوپی: ورودمان به پرونده سدالنهضه طبیعی است/ دنبال تقابل با آفریقا نیستیم

اتحادیه عرب با بیان اینکه ورودش به موضوع سد النهضه با توجه به درگیری دو تن از اعضای این اتحادیه در این بحران، عادی و منطقی است، از "تلاش اتیوپی برای تفرقه افکنی میان اتحادیه عرب با اتحادیه آفریقا" به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، یک منبع مسؤول در دبیرخانه اتحادیه عرب ضمن اشاره به رنجش اتحادیه از آنچه در پیام اخیر اتیوپی برای شورای امنیت بیان شده، گفت: پاسخ به پیام اتیوپی که در آن با ورود اتحادیه عرب به موضوع سد النهضه مخالفت شده بود، به این دلیل داده شد که این پیام ممکن است روابط دوستانه و همکاری‌ها میان دو اتحادیه عرب و آفریقا را تضعیف کند.

این منبع تاکید کرد: پیام اتیوپی حاوی اشتباهات متعددی است اما خطرناک‌ترین نکته‌ای که در آن وجود داشت، تلاش آشکار برای اختلاف انداختن میان دو سازمان منطقه‌ای است که در گذشته و حال نزدیک‌ترین و محکم‌ترین روابط را داشته‌اند.

منبع یاد شده در ادامه تاکید کرد: اتحادیه عرب نمی‌خواهد وارد هیچ شکلی از کشمکش و یا تقابلی با اتحادیه آفریقا شود به ویژه که ۱۰ کشور عربی که در آن عضویت دارند، از اعضای اتحادیه نیز هستند.

او افزود: اتحادیه عرب چارچوب‌ها و سازوکارهای مختلف و متعددی را برای رایزنی و اقدام مشترک با اتحادیه آفریقا دارد و علاوه بر روابط دوستانه و عالی که دبیرکل اتحادیه با موسی فقی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا دارد، به دنبال هماهنگی موضعگیری‌هایش درباره مسایل مختلف با این اتحادیه است.

منبع مذکور در ادامه گفت: ورود اتحادیه عرب به موضوع سد النهضه که بر اساس تصمیمات شورای اتحادیه انجام می‌شود، با توجه به اینکه این موضوع بر منافع دو کشور از اعضایش یعنی مصر و سودان تاثیر می‌گذارد، مساله‌ای عادی و منطقی است.

او تاکید کرد: موضعگیری‌های عادلانه این دو کشور که خواستار یک توافق جامع و الزام‌آور برای آب‌گیری و بهره‌برداری از سد النهضه هستند، مورد توافق کشورهای عربی است.

منبع یاد شده در پایان گفت: تلاش اتیوپی برای انعکاس این مساله به عنوان یک درگیری عربی آفریقایی "اشتباهی ناراحت‌کننده و تاسف‌بار" است و از آدیس آبابا می‌خواهیم در این رویکرد "غیرسازنده" خود بازنگری کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.