به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ پروژه "طراحی و توسعه قوای محرکه اتوبوس برقی شهری" که با حمایت ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضائی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری شرکت مانا و شرکت زرین خودرو از سال 1398 آغاز شدهاست، با همت و تلاش متخصصین این دو شرکت و دیگر همکاران پروژه و شرکتهای دانش بنیان، اکنون به مراحل پایانی خود رسیده است و نمونه معیار مهندسی(-EP Evaluated Prototype )این محصول ملی با حضور مجازی رئیس جمهور، حسن روحانی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سورنا ستاری رونمایی شد.
سورنا ستاری درباره این طرح توضیح داد: ساخت اتوبوسهای برقی در کشور اهمیت زیادی دارد و ساخت این اتوبوسها با تکیه بر توان داخلی در دستور کار قرار گرفت و حالا طی یک تفاهمنامه با شهرداری تهران تعداد 200 عدد از این اتوبوسها به فروش رسیدهاست. این اتوبوسها در دسته صنایع هایتک قرار میگیرد و تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد. چندین پایتخت بزرگ جهان از این اتوبوسها برای حمل و نقل عمومی استفاده میکنند.
پیروز حناچی، شهردار تهران هم درباره تفاهم خرید 200 عدد اتوبوس برقی توضیح داد: قبل از شرایط کرونا در نظرسنجی از مردم تهران، آلودگی و ترافیک به عنوان مهمترین مشکل تهران عنوان شدهاست. این مشکل همه کلانشهرهای در دنیا است.
وی افزود: 50 درصد اتوبوسها تهران گازوئیلی هستند و نقش زیادی در آلایندگی شهر دارند. این فناوری میتواند به زنجیره موتورهای برقی در وسایل نقلیه دیگر هم کمک کند و با تفاهمنامه ما برای خرید این اتوبوسها انتظار حمایت دولت را داریم تا به تولید انبوه این اتوبوسهای برقی برسیم.
رئیس جمهور کشور هم گفت: این رونمایی کار ارزشمندی است و ما هم باید این مسیر را طی کنیم تا از سوخت گازوئیل فاصله بگیریم. ممکن است ابتدای مسیر هزینهها برای ما گرانتر تمام شود اما چارهای جز طی کردن این مسیر نداریم.
به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، از ویژگیهای ممتاز این پروژه میتوان به استفاده از ظرفیتهای ملی و شرکتهای دانش بنیان و خلاق در اجرای پروژه اشاره داشت. در حال حاضر 5 شرکت دانش بنیان بسیار توانمند در این پروژه مشارکت مستقیم و 12 شرکت دیگر مشارکت غیرمستقیم دارند و بنا به برنامهریزی صورت گرفته شبکهای از 27 شرکت دانشبنیان و خلاق و فناور صنعتی در توسعه پروژه و تولید انبوه آن نقش خواهند داشت.
لذا بکارگیری ظرفیت ملی در اجرای پروژه را از ویژگیهای برجسته این پروژه است. همچنین دیگر شاخص ممتاز این پروژه عمق بومی سازی بالای 70% اتوبوس مذکور است که به واقع مربوط به توسعه فناوریهای حوزه قوای محرکه و قطعات و ماژولهای برقی اتوبوس است که برای اولین بار در کشور صورت میپذیرد. شایان ذکر است سیاستگذاری از ابتدای پروژه به گونهای صورت گرفت که توسعه خانواده محصول و پلتفرم اتوبوس تمام برقی و هیبریدی صورت پذیرد و در همین راستا در حال حاضر علاوه بر اتوبوس برقی شهری شب شارژ، اتوبوس برقی فست شارژ یا ترکیبی و نیز اتوبوس هیبریدی گاز-برق برد افزا (Range extender) نیز در کمترین زمان ممکن قابل حصول است.
در این پروژه 75 درصد تا 80 درصد قوای محرکه الکتریکی بومیسازی شده و طراحی داخل است؛ از موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته استفاده شده در آن تا درایوهای کششی، سیستم توان کمکی و اینورترهای آن، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستمهای متعدد خنککاری، که همه ساخت داخل و بومیسازی شدهاست. همچنین باتری پکها، اگر چه سلها از خارج تهیهشده ولی پک کردن آنها، سیستم خنککاری و سیستم حفاظتی آن در داخل طراحی و ساخته شده است.
ساخت این اتوبوس برقی در قالب یک طرح کلان ملی طبقهبندی شدهاست و دستاوردهای کلی این طرح شامل موارد زیر است:
- توسعه محصول جدید با سطح داخلیسازی بالا (75%) بر اساس استانداردهای جدید
- طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران
- برنامه اجرایی طرح براساس نظام دروازهای و صحهگذاری مرحلهبهمرحله براساس تست نمونههای مختلف
- فاز اول، توسعه نمونه معیار تولید (Evaluation Prototype) و توسعه نیازمندیهای اولیه تولید انبوه در کمتر از یک سال
- توسعه نمونههای اولیه (A-Sample) تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تامین
- انجام تستهای صحهگذاری طراحی نمونه EP و تستهای تجهیزات و قطعات در فاز اول
- طراحی و توسعه پلتفرم نوآورانه سبک وزن
- در بر داشتن فعالیتهای توسعه خط تولید و زنجیره تامین
- رسیدن به سر تولید (SOP) اتوبوس الکتریکی در طی کمتر از دو سال و نیم
- هزینههای سرمایهگذاری ثابت قابل قبول (کمتر از 150 میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (35 درصدی) و سر به سر سرمایهگذاری کوتاه (سه ساله)
- قیمت تمامشده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینی
انتهای پیام/