به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، بوئینگ 737 مکس 10، بزرگترین عضو از خانواده هواپیماهای تک راهرو پرفروش بوئینگ، روز جمعه اولین پرواز خود را در حالی انجام داد که این شرکت آمریکایی به دنبال جبران زمین گیر شدن طولانی مدت مدل کوچکتر این هواپیماست.
این هواپیما تقریباً دو ساعت و نیم بر فراز ایالت واشنگتن پرواز کرد و ساعت 12:38 بعد از ظهر به فرودگاه شهرداری رنتون نزدیک سیاتل بازگشت.
اولین پرواز این هواپیما پس از ماه ها آزمایش و تلاش برای دریافت گواهینامه ایمنی صورت گرفت. پیش بینی می شود این جت در سال 2023 به مسافران خدمات ارائه دهد.
در حالی که بوئینگ سعی دارد از بحران ناشی از زمین گیری 20 ماهه این مدل هواپیما در پی دو حادثه مرگبار و همچنین بحران ویروس کرونا عبور کند، در یک اتفاق غیرمعمول، اولین پرواز این هواپیما در سکوت خبری و به دور از هیاهو انجام شد.
بوئینگ 737 مکس 10 که دارای 230 صندلی است به منظور کاهش فاصله بین مدل 737 مکس 9 با 178 تا 220 صندلی و A321neo ایرباس با 185 تا 240 صندلی، طراحی شده است.
بر اساس این گزارش، هواپیمای A321neo ایرباس در بازار 3.5 تریلیون دلاری جتهای باریک پیکر در طول 20 سال در صدر فروش قرار داشته است.
با این حال، فرصت بازار بوئینگ 737 مکس 10 با برد پرواز 3300 مایل دریایی (6100 کیلومتر) نسبت به مدل A321neo با برد پرواز حدود 4000 مایل دریایی کمتر پیش بینی می شود.
به دنبال دو سقوط مرگبار نسخه کوچکتر 737 MAX، این هواپیما برای مدت نزدیک به دو سال در سراسر جهان زمین گیر شد و هنوز با ممنوعیت پرواز در چین مواجه است. بوئینگ اکنون باید گواهینامه ایمنی هواپیما برای مدل بزرگتر را تحت شرایط سختگیرانه نظارتی کامل کند.
انتهای پیام/