به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، حمیدرضا غزنوی، سخنگوی این انجمن در نشستی خبری با اعلام آمادگی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی، گفت: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از ورود سرمایهگذار خارجی به صنعت لوازم خانگی مشروط به انتقال تکنولوژی به کشور استقبال خواهد کرد.
وی تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نه به دنبال انحصارگرایی و نه به دنبال بستن مرزهای اقتصادی کشور برای ورود رقبای خارجی است، بلکه به دنبال جذب سرمایه خارجی همراه با ورود تکنولوژی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.
وی افزود: برای ورود سرمایهگذاری خارجی نیازمند یک استراتژی مناسب هستیم زیرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز شرایطی برای اینگونه فعالیتهای اقتصادی اعلام شده است.
غزنوی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزههایی که کشور درآن صنعت به خودکفایی رسیده و ظرفیتهای داخلی شکل گرفته است توجیه چندانی ندارد و باید از سرمایه گذاریهای خارجی در بخش هایی که کمبود تکنولوژی و کمبود توان داخلی وجود دارد استفاده کرد.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: متاسفانه جذب سرمایهگذاری در کشور بیشتر جنبه مالی دارد و باید با تغییر رویکرد به سمت ورود تکنولوژی گام برداشته شود زیرا سرمایهگذاری در بخشهایی که توان داخلی شکل گرفته باعث تضعیف بخشهای داخلی خواهد شد.
غزنوی گفت: از سال 1352 تا 1356 حدود 972 شرکت خارجی در زمان اوج رابطه با آمریکا وارد کشور شدند که از این تعداد 371 شرکت در زمینه واسطهگری و بیمه،251 شرکت در زمینه بازرگانی و هتلداری و 206 شرکت در حوزه صنعت فعال بوده است. این آمار نشان میدهد که حتی در زمان نبود تنشهای سیاسی شرکتی در زمینه انتقال صنعت و تکنولوژی در کشور فعال نبودند.
وی افزود: از سال 1385 تا 1396 حدود 1280 میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته ایم، سه برابر قرارداد کنونی با چین است از سال 1392 تا 1396 حدود 471 دلار درآمد ارزی داشته و این رقم در زمان دفاع هشت ساله 120 میلیارد دلار بود که این ارقام نحوه مدیریت منابع را به خوبی نشان داده است.
غزنوی در ادامه بیان کرد: در بحث سرمایهگذاری خارجی باید به گونهای عمل کنیم که منافع ملی در اولویت باشد اما متاسفانه به دلیل مشکلات برجام تنها دغدغه برخی از مدیران ورود سرمایه به کشور است و سرمایهگذار خارجی به بهانه صادرات وارد کشور می شوند بدون حتی صادرات یک محصول!
غزنوی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های داخلی، سرمایهگذاری در صنعت لوازم خانگی باید محدود به تولید برخی از قطعات شود و تجربه فعالیت گذشته این شرکتها در زمان پیش از تحریم نشان میدهد که آنها هیچ سرمایهگذاریای در کشور انجام نداده و با اولین تحریم به راحتی کشور را ترک کردند.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: الگوی توسعه صنعتی در کشورهایی مانند کره جنوبی به این شکل بوده است که آنها تنها به سرمایهگذاری در تولید قطعات مجوز دادند و این قطعات به دسته قطعاتی با هزینههای بالا و یا تکنولوژی پیشرفته محدود است.
وی ادامه داد: ترکیب انتقال تکنولوژی به کشور و استفاده از نیروهای انسانی داخلی به همراه سرمایه گذاری در بخش قطعهسازی میتواند شرایط را برای ورود سرمایهگذاران خارجی تبین کند.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت های علمی توسعه صنعت قطعه سازی حضور شرکتهای خارجی می تواند جریان انتقال تکنولوژی های جدید را به کشور هموار کند.
وی افزود: تولید یک کمپرسور یخچال نیاز به فناوری خاصی ندارد اما با در نظر گرفتن مقیاس اقتصادی و نیاز کشور، به 2تا 3 میلیون موتور یخچال است و سرمایه گذاری برای صنعتگر ایرانی در این زمینه توجیه چندانی ندارد اما حضور سرمایهگذار خارجی برای تولید قطعات در داخل کشور و صادرات آن برای کشور مفیدتر است.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: یک ماه پیش شورای سیاستگذاری لوازم خانگی در وزارت صمت با حضور 5 انجمن شکل گرفت و مدیرکل صنایع فلزی و برق وزارت صمت به عنوان دبیر این شورا تعیین شد، مقرر شده یک تیم تحقیقاتی از انجمن لوازم خانگی ایران برای تبیین نیاز بازار و ظرفیت تولید کشور در بازه زمانی 5 تا 10 سال آینده را بررسی کند و متناسب با آن سرمایهگذاری را مشخص خواهد کرد.
وی افزود: انحصار در صنعت زمانی شکل خواهد گرفت که تعداد تولید کنندگان در بازار کم باشد، در حال حاضر میزان تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور به 1500 واحد صنعتی میرسد و رقابت فشرده ای میان آنها حکمفرما است و این رقابت به منظور افزایش سهم و صادرات محصول خود به کشورهای دیگر نیازمند افزایش کیفیت محصول است و در نهایت مصرفکننده از آن ذینفع خواهد شد.
وی افزود: برآوردهای صورت گرفته از نیاز بازار به یخچال ساید بای ساید، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و تلویزیون حدود 7 میلیون تا 8 میلیون دستگاه است که در سال 99 با رشد 87 درصدی حدود 6 میلیون دستگاه تولید شد و مابقی آن توسط اجناس قاچاق تامین می شود و در صورت حمایت از تولید و جلوگیری از قاچاق بخشهای داخلی توان تامین نیاز بازار را دارند و پس از آن میتوانند به بازارهای صادراتی نیز فکر کنند.
غزنوی تصریح کرد: بازار کشور حدود 6 میلیارد دلار ظرفیت دارد که حدود 2 میلیارد دلار آن توسط اجناس قاچاق تامین میشود و این بخش از بازار تحت عنوان کالاهای نیمه ساخته نیز در گذشته توسط شرکتهای خارجی نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته بود.
وی افزود: بازار ایران برای برخی از برندهای معتبر، بازار مهمی در جهان است که به راحتی از آن دست نخواهند کشید و به دلیل مرزبندی ضعیف اقتصادی، کالاهای قاچاق فراوانی به کشور وارد می شود.
غزنوی بیان کرد: استفاده از واردات رسمی برای جلوگیری از قاچاق پیشنهاد مناسبی نیست و در نهایت منجر به تخریب ظرفیت تولید در کشور میشود، شرکت های تولید کننده لوازم خانگی میتواند با استانداردهای روز خود را با شرایط جغرافیای متفاوت تنظیم کنند.
وی افزود: متاسفانه برخی از سیاستگذاری های غلط اقتصادی باعث ورود کالای قاچاق به کشور شده است و می توان به راحتی بسیاری از این کالاهای قاچاق را در بازار به شکل رسمی تهیه کرد.
غزنوی ادامه داد: به دلیل اینکه در بخش لوازم خانگی تامین مواد اولیه به صورت قیمتهای جهانی و عدم دریافت حمایتهای دولتی فعالیت می کند، این صنعت مشمول قیمتگذاری نخواهد شد با این وجود برخی از قوانین و دستگاههای نظارتی بر نحوه قیمت گذاری این محصولات پیش از ورود به سامانه 124 نظارت کافی را دارند.
سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: کشور در بازار صنعت دو راه پیش رو دارد یا باید صنعتی شود و یا مصرفگرا که به دلیل برخی از مشکلات در بازار خودرو شرایط برای صنعتی شدن فراهم نیست اما در بخش لوازم خانگی شرایط برای این وضعیت مهیا است و باید با اقدامات مناسب از سوی همه دستگاههای اجرایی و مردمی روند را به سمت توسعه صنعت لوازم خانگی را فراهم کرد.
انتهای پیام/