شیوه‌نامه تغییر کتاب‌های درسی تدوین شد/ یک کلمه بدون حساب وارد کتاب‌ها نمی‌شود!

حسن ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی در پاسخ به این پرسش که دانش‌آموزان در مدرسه با مقدمات و مبانی آشنا می‌شوند و درگیر موضوعات علمی که مرتب در حال تغییرند، نیستند و این تغییرات به‌ویژه در متوسطه دوم موجب رونق بازار کتاب‌های تست و کمک آموزشی و تشویق خانواده‌ها به خرید ویراست جدید این کتاب‌ها منطق با آخرین تغییرات شده است، علت این تغییرات مکرر و سالیانه کتاب‌های درسی چیست؟ اظهار کرد: در تغییر کتاب‌های درسی به عاملی جز ضرورت و نیاز آموزشی توجه نمی‌کنیم اگر از این تعییرات در جایی سوءاستفاده شود به ما ربطی پیدا نمی‌کند.

وی افزود: کتاب درسی براساس نیازسنجی‌ها، نقدها و نظرات رسیده به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دیدگاه گروه‌های آموزشی و یا به هر طریق دیگری که به ما محرز شود دچار تغییرات کلی و جزئی می‌شود مگر اینکه احساس کنیم تغییرات ضرورتی ندارد و اساسی و کارآمد نیست.

کتاب‌های درسی برای مهر 1400 بدون تغییر

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: هم‌اکنون کتاب‌های درسی برای مهر 1400 در حال چاپ است و عمده عناوین درسی یا بدون تغییر بوده یا تغییر بسیار جزئی دارند مانند تغییر یک واژه یا عبارت در صفحه‌؛ تغییر جزئی به تغییراتی گفته می‌شود که ساختار کتاب درسی را به هم نمی‌زند.

ملکی در پاسخ به این پرسش "همین تغییرات جزئی حاشیه‌هایی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد مانند  حذف اشعار شاعران بزرگ که شما و وزیر مجبور به پاسخگویی در برابر افکار عمومی جامعه شدید، ضرورت این تغییرات را کجا تشخیص می‌دهد؟!" گفت: منکر نامناسب بودن تغییراتی که نام بردید، نیستم اما برخی تغییرات قبل از مسئولیت بنده انجام و در کتاب‌های درسی اعمال شد که برخی مناسب و برخی نامناسب بودند، تغییراتی که مناسب بودند را تأیید کردیم و هم‌اکنون که کتاب‌های درسی زیر چاپ است به آن تغییرات درست توجه کردیم.

اصلاح برخی تغییرات

وی با اشاره به اینکه برخی تغییرات غیر اصولی بودند مثلاً متنی را یک نویسنده در کتابی نوشته است اگر بخواهیم در متن آن نویسنده حتی به اندازه یک کلمه دخل و تصرف کنیم باید از نویسنده اجازه بگیریم یا دست به این کار نزنیم، بیان کرد: دو سال قبل که می‌خواستند کتاب‌های درسی را برای چاپ ارسال کنند،‌ تصور کردند اگر در  متن نویسنده جمله‌ای را اضافه کنند باعث غنای عبارت می‌شود، این نوع کارها از نظر ما صحیح نیست و این موارد را اصلاح کردیم.

شیوه‌نامه تغییر کتاب‌های درسی تنظیم شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: از زمان مسئولیت بنده، شیوه‌نامه‌ای را برای تغییر کتاب‌های درسی تنظیم کردیم تا بدانیم تغییر از کجا آغاز شود، چه فرایندی را طی کند، چه افرادی بر آن صحه بگذارند، شورای کیفیت‌بخشی به محتوای کتاب‌های درسی را تشکیل دادم تا نهایتاً وقتی محتوای کتاب‌های درسی برای امضا نزد بنده آمد توسط این شورا بررسی و اگر نکته‌ای مدنظرشان بود که باید به متن اضافه یا حذف شود، مطرح کنند تا بنده آن را به گروه مربوطه انعکاس دهم و پس از اینکه اطمینان محتوایی و آموزشی لازم به دست آمد، محتوا برای چاپ امضا و ارسال شود.

ملکی بیان کرد: شیوه‌نامه تغییر کتاب‌های درسی به طور متقن مصوب شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است که بر اساس آن عمل می‌کنیم و از این به بعد یک کلمه بدون حساب و کتاب به کتاب درسی وارد نمی‌شود البته در گذشته هم شیوه‌نامه‌ای داشتند اما برخی افراد توجه دقیق را به مسائل نکردند و تصور می‌کردند اگر در متن فرد دیگر تغییر کوچک انجام دهند، اشکالی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

تغییر تدوین

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.