به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 28 خرداد برگزار خواهد شد.
همین مئسله بهانهای شد تا از دکتر علیاکبر انجمنی یکی از مدیران شهری پایتخت و شهردار سابق منطقه 15 دعوت کنیم تا با حضور در پایگاه خبری خبرآنی در مورد مسائل شهری و شورای شهر تهران گفتوگو کنیم.
انجمنی در این گفتوگو با اشاره به مسائل مختلفی از جمله ظرفیت و نقاط قوت شوراها، حضور افراد متخصص در پارلمان محلی، تاثیر شوراها بر فرایند خدمترسانی به شهروندان، اقدامات منحصر به فرد در دوران قالیباف به شهروندان تهرانی، فرایند احداث پروژههای عمرانی بزرگ و فرامنطقهای و نحوه نظارت قالیباف شهردار وقت تهران بر روند پروژهها اشاره کرد.
در ادامه مشروح این گفتوگو تقدیم مخاطبان خبرآنی میشود:
خبرآنی: در ابتدا بفرمائید شوراهای شهر و روستا چه ظرفیتی را برای ارائه خدمات به شهروندان دارند؟
برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی،بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت میگیرد که اعضاء آن را مردم همان محل انتخاب میکنند. شرایط انتخابکنندگان، انتخابشوندگان، حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین میکند.
در اهمیت شورا در اسلام همین بس که سورهای در قرآن با 54 آیه به نام (شوری) نامگذاری شده است؛ به هر ترتیب شوراها فعالیت خود را در سال 78 آغاز کردند؛ اگر چه میشد مرحله نخست شوراها در چند شهر، روستا و مرکز استان برگزار شود البته بنده در آن زمان فرماندار شهریار بودم و برای نخستین بار بود که شوراها در حال شکلگیری بود و در آن مقطع کارگروهی راهاندازی شد که در آن کارگروه به عنوان نماینده فرمانداران تهران عضویت داشتم و با توجه به این مسئله که پیش از این تجربهای از فعالیت شورها نداشتیم راهکارهایی در آن کارگروه ارائه شد.
بنده خودم جزء افرادی بودم که مخالف راهاندازی شوراها به آن شکل در آن زمان بودم؛ در آن مقطع پیشنهاد دادیم شوراها درمراکز استانها و در چند شهرستان و در هر استان، یک شورا شکل بگیرد اما این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفت و اگر در این مسیر حرکت میشد ما در شورای اول کارکرد بهتری را داشتیم.
خبرآنی: عملکرد شوراها در ادوار گذشته چگونه بوده است؟
انجمنی: همانطور که مطلع هستید شورای اول تهران عملکرد نامناسبی را در پی نداشت و با توجه به حواشی که پیش آمد در نهایت به انحلال کشیده شد و در ادامه شاهد تشکیل شورای دوم، سوم و چهارم بودیم. در ادامه نیز شورای پنجم با حضور لیست کاندیداهای امید تشکیل شد و انتظار بر این بود که شورای پنجم از تجربیات چهار دوره گذشته شورا استفاده کند و اقدامات موثر تری را انجام دهد.
شورای پنجم نسبت به شورای اول تجربیات بسیار زیادی را داشت و نقاط ضعف، قوت و تهدیدها و فرصتها مشخص شده بود و لذا میتوانست کارکرد بهتری را در پی داشته باشد که متاسفانه دوستان در شورا از این ظرفیت استفاده نکردند. شوراها یک ظرفیت قابل توجهی را دارند و اختیارات زیادی براساس قانون به آنها واگذار شده است و نسبت به این اختیارات میتوانند اثرگذار باشند و اگر از این پتانسیل استفاده نشد تأثیر منفی در پی خواهند داشت.
یکی از وظایف شوراها، انتخاب شهردار است که انتخاب فردی کارآمد و متخصص و مسلط میتوانند برای هر شهری مثل کلان شهر تهران مهم باشد که اعضای شورای شهر تهران در این دوره حتی توان انتخاب شهردار را برای یک مدت چهار سال نداشتند و در چندین نوبت برای پایتخت شهردار و سرپرست انتخاب کردند.
انتخاب یک شهردار موفق در پایتخت میتواند اثرات مثبتی را در پی داشته باشد و میتواند تصمیمات پارلمان محلی در شهر ایجاد کند و در این مسیر، اعضای شورا بر روند اجرای مصوبات و تصمیمات اخذ شده نظارت کافی را داشته باشند و در صورتی که این اتفاق نیفتد مشکلاتی برای شهر ایجاد میشود.
خبرآنی: انتخاب شهردار با نگاه سیاسی چه اثراتی را برای شهر و شهروندان در پی دارد؟
با آغاز فعالیت چهارمین دوره شورای شهر تهران انتخاب شهردار توسط نمایندگان مردم انجام شد محمد باقر قالیباف را به عنوان شهردار انتخاب کردند که البته پیش از این نیز وی مسئولیت شهر را به عهده داشت و عملکرد موفقی را هم در پی داشت.
در طول 12 سالی که قالیباف شهردار پایتخت بود درآمد شهرداری از حوزههای مختلف 120 هزار میلیارد بوده است و اسناد و مدارک آن نیز در مجموعه شهرداری موجود است و جالب اینجاست که در مدت 4 سال گذشته از مدیریت شهری در دوره پنجم نیز 120 هزار میلیارد درآمد شهرداری محاسبه شده است اما به هیچ وجه اقدامات و پروژههای که در آن زمان با این رقم انجام شده است را نمیتوان با این دوره قیاس کرد و قطعاً مردم آن دوران فراموش نخواهند کرد.
همان طوری که گفته شد یکی از وظایف شوراها انتخاب شهردار است و نظارت بر عملکرد شهردار باید مورد عنایت اعضای شورای شهر قرار بگیرد. همچنین سایر اقدامات شهردار نیز باید براساس مصوبات شورای شهر اجرا شود به عنوان مثال تدوین بودجه سالانه شهرداری برعهده شورای شهر است و با ابلاغ آن از سوی شورا به شهرداری باید نظارت لازم بر این مسئله صورت بگیرد.
متاسفانه در برخی از ادوار شوراها شاهد رویکرد و نگاه سیاسی در شهر بودهایم که آفت جدی به مدیریت شهری و در فرآیند خدمترسانی وارد کرده است و به نظر من شورا نباید به هیچ وجه سیاسی و گرایش سیاسی را در مسائل شهری داشته باشد. بنده معتقدم افراد میتوانند سیاسی باشند اما نباید سیاسیکاری کنند.
خبرآنی: عملکرد شورای چهارم تهران را به لحاظ حضور چهرههای مختلف از دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب چگونه ارزیابی میکنید؟
در چهارمین دوره شورای شهر تهران حضور چهرههای اصولگرا و اصلاحطلب را داشتیم و این شورا بسیار کارآمدتر از شورای پنجم بود؛ در حالی که شورای پنجم، شورایی یکدست از یک جریان و گروه بود اما عملکرد ضعیفی را در این دوره از مدیریت شهری از خود به نمایش گذاشته است.
با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا قرار داریم باید از تجربه ادوار گذشته استفاده کنیم و نباید سیاسیکاری کنیم چرا که مسائل شهری از جمعآوری زباله و رفت و روب و... سیاسی نیست و کسانی که وارد شورا و مدیریت شهری میشوند باید خود را خادم خدمتگذار مردم بدانند همچنین بالغ بر 30 وظیفه برای شوراها پیشبینی شده است که از آن جمله میتوان به بهداشت، درمان، ورزش و موضوعات فرهنگی، اجتماعی و... اشاره کرد و کاری در یک شهر وجود ندارد که مدیریت شهری با آن سروکار نداشته باشد؛ پس با این شرایط باید آدمهای متخصص، متعهد و کارآمد وارد شورا شوند و نخستین اقدام اعضای شوراها بدو ورود به پارلمان محلی انتخاب شهردار بدون نگاه سیاسی است.
خبرآنی: در دوره گذشته چه اقداماتی در مناطق پایتخت انجام شد؟
در طی سالهای گذشته برنامههای متعددی برای پایتخت تهیه شده است و افرادی که به این دوره از شورا راه پیدا میکنند میتوانند از این برنامهها استفاده کنند و منتخبین مردم در شورا در آینده باید بر اساس تخصص خود عمل کنند و یک شهردار موفق را برای پایتخت انتخاب کنند.
منطقه 15 یکی از بزرگترین مناطق پایتخت محسوب میشود که جمعیت و وسعت بسیاری را دارد و البته مشکلات بسیاری نیز داشته و دارد و زمانی که مسئولیت شهردار منطقه 15 به عهده بنده بود در یک بازه زمانی 5 ساله اقدامات متعددی در بخشهای مختلف عمرانی، فضای سبز، فرهنگی و اجتماعی و... انجام شد.
اخیراً حناچی شهردار تهران در مصاحبهای عنوان کرده است که بزرگراه شهید نجفی رستگاری 13 تا 15 سال متوقف شده بود که این حرف نادرست است البته مردم این مسائل را میدانند به طوری که برای این طرح 900 پلاک در مسیر بزرگراه با رقم حدود 600 میلیارد تومان تملک شد و این فرآیند براساس نظارت بازرسی و حراست انجام شد نه حسینقلیخانی! حتی در این فرایند قالیباف شهردار وقت تهران تأکید داشت که به هیچ عنوان حقالناس و بیتالمال تضعیف نشود.
پروژههای دیگری نیز در منطقه 15 با هدف خدمترسانی به شهروندان انجام شد که میتوان به بزرگراه امام علی (ع) در محدوده منطقه 15 و همچنین پردیس بانوان با 30 هکتار زمین در منطقه آزادگان اشاره کرد که این مجموعه از ساعات ابتدایی صبح تا پایان شب به بانوان خدمات میدهد و اگر بدون تعارف باید بگویم که چنین مجموعههای فاخر در این دوره اجرا نشده است.
افزایش سرانههای ورزشی و فرهنگی یکی دیگر از اقداماتی است که در گذشته در مناطق مختلف تهران انجام شد به عنوان مثال میتوان به افزایش سرانه فضای سبز و ورزشی در منطقه 15 در دوره گذشته اشاره کرد. زمانی که بنده مسئولیت شهرداری منطقه 15 را به عهده گرفتم سرانه فضای سبز حدود 5 متر برای هر فرد بود که این رقم تا پایان فعالیتم در شهرداری منطقه به 15 متر برای هر فرد رسید.
خبرآنی: الویتهای شورای ششم باید چه موضوعاتی باشد؟
اگر بنده در این دوره توسط مردم انتخاب شوم دنبال حواشی نخواهم بود و موضوعات مطرح شده را برای انجام دستهبندی و آنالیز میکنم و آنهایی که مشکلگشای مردم در حوزههای مختلف خدماتی، حمل و نقل، فضای سبز و.. به خصوص در حوزه رفت و روب (معاونت خدمات شهری) بررسی میکنم و تمام وقا خود را صرف خدمت به مردم قرار خواهم داد.
شورای پنجم آمده بود تا کمبودها، کاستیها و نارساییها را که شورای چهارم به قول آنها داشت را برطرف کنند و مردم نمایندگان خود را در دوره پنجم انتخاب کردند تا این کاستیها و نارساییها را برطرف کنند ولی کارنامه ناموفقی را داشته اند و شورای ششم باید در راستای رفع این کاستیها گام بردارد.
البته ما باید گذشته را نقد کنیم اما نباید در گذشته بمانیم و این یک آفت برای شورا محسوب میشود؛ اعضای شورای شهر تهران در این دوره بارها عنوان کردهاند که درآمد شهرداری در دوره قبل بسیار خوب بوده و پولها را بیحساب و کتاب خرج کردهاند که این حرف درستی نیست چرا که باید هم در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند و اسناد تمام هزینههای که معاونتها و شهرداریهای مناطق در دوره گذشته صورت گرفته است وجود دارد و مردم بهترین کارشناس هستند و میدانند چه افرادی کار کردند و چه کسانی از کار کردن طفره رفتند.
خبرآنی: مدیریت شهری در این دوره در چه حوزههای عملکرد موفقی را داشته است؟
بدون بغض باید بگوییم که هیچ کاری در این دوره انجام نشده است حتی در رفت و روب شهر هم ناکارآمد بودند و انتقادهایی که از شهردرای در مناطق جنوبی صورت میگیرد، درست است؛ شورای پنجم به جز اینکه یکسره درگیر کار سیاسی و سیاهنمایی دوره گذشته بوده و اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده، خروجی چندان دیگری نداشته است مثلاً میگویند آقایان در دوره قبل باتلاقی برای این دوره از مدیریت شهری درست کردهاند و این حرفها از مسئولان شهری بعید است و عنوان میکنند آقای قالیباف در دوره گذشته گفته است باتلاقی درست کنید تا شورای پنجم در این باتلاق غرق شود!
اولاً بیان چنین حرفهای در شأن مسئولان شهری نیست و از بنا این حرفها غلط است چرا که اگر آقای قالیباف اگر میخواست چنین حرفهایی را بزند قاعدتاً به مدیران و معاونین وقت خود میگفت که کارها را آنقدر خراب کنند که هر کسی آمد نتواند حتی یک قدم بردارد؛ متاسفم که مدیران فعلی شهری برای فرار از مسئولیت به دنبال بیان چنین حرفهای غلط هستند و در بازدیدهای نوبهای که توسط قالیباف شهردار وقت تهران از مناطق مختلف انجام میشد هر هفته طرح جهادی در مناطق اجرا میشد.
باید عیبها و ایرادهایی را که در زیر پوست شهر رخ میدهد را بگوییم و آنها را به اهل فن منتقل کنیم و در رفع آنها بکوشیم؛ اگر نگوییم اتفاقی نمیافتد؛ توزیع عادلانه باید در تمام مناطق در دستور کار قرار بگیرد اتفاقی که در دوره مدیریت شهری گذشته و در زمان مدیریت قالیباف در پایتخت انجام شد و شاهد کاهش فاصله شمال به جنوب بودیم اما در این دوره حتی در رفت و روب، جمعآوری زباله، آسفالتریزی مشکل داشتیم اما در دوره قبل چنین مشکلاتی وجود نداشت.
انتهای پیام/