لاوروف: تمدید نیواستارت از سوی آمریکا دلگرم کننده است

وزیر خارجه روسیه گفت، این کشور تصمیم واشنگتن را در تمدید معاهده کاهش تسلیحات اتمی موسوم به نیو استارت برای پنج سال دیگر و بدون پیش شرط به عنوان یک اقدام دلگرم‌کننده می‌داند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگو با یک روزنامه روسی زبان به نام  Argumenty i Fakty گفت: ما موافقت تیم جو ‌بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را برای تمدید معاهده مذکور که بدون پیش شرط صورت گرفته، دلگرم‌کننده می‌دانیم. حقیقت این است که ما این توافق را به صورت کامل و بر اساس خط مشی‌ها و منافع و امنیت ملی دو کشور و جامعه بین‌المللی تمدید کرده‌ایم. من در مورد چگونگی پیشرفت بیشتر رویدادها، برنامه ریزی زودهنگام نخواهم کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، اقدامات مشترک با هدف بهبود ثبات استراتژیک در شرایط دشوار کنونی بدیهی است که تقاضای زیادی باشد. ما تصمیم دولت آمریکا را برای تمدید این معاهده مورد استقبال قرار می‌دهیم. ما آماده‌ایم تا با آگاهی کامل از پیچیدگی مشکلات انباشته در این زمینه، به یک کار اساسی بپردازیم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت، اتحادیه اروپا سیاست تقویت محدودسازی روسیه را حفظ می‌کند و هشدار داد که روسیه آماده واکنش به رفتارهای غیر دوستانه است.

وی ادامه داد، اتحادیه اروپا سیاست‌هایش را در قبال محدود کردن روسیه ادامه می‌دهد. مداخله آشکار در امور داخلی روسیه همچنان ادامه دارد به ویژه درباره وضعیت الکسی ناوالنی، فعال مخالف پوتین که اکنون در زندان به سر می‌برد. تحریم‌های یکجانبه علیه شهروندان روسیه و موسسات حقوقی همچنان در حال گسترش هستند. اتهامات بی پایه و احساس علیه ما تکرار شده است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: همتایان ما باید این درک را داشته باشند که این یک بازی یکطرفه نیست. نمی‌توان روسیه را با تحریم و تهدید ترساند. ما به واکنش به هر گونه اقدام تحریک آمیز و اقدامات غیر دوستانه ادامه می‌دهیم. واکنش ما در صورت لزوم سخت و شدید خواهد بود اما همچنان ما به صورت متناسب رفتار می‌کنیم.

لاوروف در ادامه صحبت‌هایش همچنین تاکید کرد، در این میان مسکو همچنان موافق همکاری با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو با توجه به اقدامات عملگرایانه و احترام متقابل و همچنین بر اساس هنجارهای به ‌رسمیت شناخته شده قوانین بین‌المللی است.

وزیر خارجه روسیه همچنین رویکرد سازنده آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را در مذاکرات اخیر در ریکیاویک، ایسلند مورد تحسین قرار داد و به این نکته اشاره کرد که مسکو همچنان به دنبال نشست بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و بایدن است.

به گفته لاوروف، روسیه و آمریکا به عنوان دو قدرت بزرگ اتمی مسئولیت ویژه‌ای برای حفظ ثبات استراتژیک و امنیت بین‌المللی دارند. بدون یک گفتگوی قابل قبول بین روسیه و آمریکا برای جامعه بین‌المللی سخت است تا با چالش‌های برون مرزی و تهدیدها مقابله کند و به رویارویی با درگیری‌های منطقه‌ای بپردازد.

لاوروف همچنین گفت: با توجه به تمام این مسائل ما پیشنهاد واشنگتن را برای برگزاری نشست روسای جمهور آمریکا و روسیه در یک کشور اروپایی که در تابستان سال جدید میلادی برگزار می‌شود، بررسی می‌کنیم. در جریان گفتگویم با بلینکن به تاریخ ۲۰ مه سال جاری میلادی در ریکیاویک طرف آمریکایی رویکرد مثبت و سازنده خود را نشان داد که بسیار دلگرم کننده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به ائتلاف احتمالی روسیه و چین گفت که این ائتلاف بر مقابله با آمریکا تمرکز دارد و تضمین داده که مسکو و پکن از فرمت کنونی همکاری در این مورد راضی هستند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا چین و روسیه که هر دو درگیر مشکلات در ارتباط با آمریکا هستند، می‌توانند به یک نوع از ائتلاف در این باره دست پیدا کنند، گفت: با توجه به اوضاع کنونی هم ما و هم شرکای چینی از فرمت کنونی همکاری بین دو کشور راضی هستیم.

لاوروف با تحسین پویایی روابط دو جانبه با چین، خاطرنشان کرد که امروز این روابط بهتر از هر زمان دیگری است، بیشتر به این دلیل که مدل موجود روابط دو جانبه از سطح تعاملات درون اتحادهایی که در دوران جنگ سرد شکل گرفته‌اند ، پیشی می‌گیرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: روسیه و چین ضمن همکاری، تأثیر مثبت و ثبات بخشی بر اوضاع جهانی و منطقه‌ای دارند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.