به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجید فولادیان فعالیت «سامانه چاپار» را در راستای حصول اطمینان از پیامکهای ارسالی دستگاههای اجرایی به شهروندان عنوان کرد و گفت: با توجه به شهروند مدار بودن بسیاری از خدمات دولت الکترونیک و نیاز به وجود تعامل نزدیک میان مردم و دولت، در خدماتی که نیاز به ارتباط مستقیم با مخاطب دارند، شماره موبایل فرد به عنوان یک کانال ارتباطی مهم مورد استفاده دستگاه مورد نظر قرار میگیرد.
وی گفت: اما مواردی وجود دارد که طی آن دستگاه اجرایی، شماره موبایلی جهت ارسال پیامک از مخاطب مورد نظر ندارد و صرفاً دارای یک کد ملی از او است و حتی در برخی موارد با تعداد انبوه سیم کارتهای ثبت شده به نام دارنده مواجه است. به منظور کمک به حل این قضیه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به راهاندازی «سامانه چاپار» کرده است.
فولادیان ادامه داد: این سامانه این امکان را فراهم میکند تا چنانچه دستگاههای اجرایی جهت ارسال پیامک به مردم، یک شماره موبایل مشخص ثبت شده به نام مالک سیم کارت نداشته باشند و یا تنها اطلاعات کد ملی مخاطب را داشته باشند، بتوانند با استفاده از «چاپار» سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وب سرویس آنکه قابل بهرهبرداری در سامانه «پیام ایران» سازمان فناوری اطلاعات است، ضمن ارائه کد ملی شهروند به تمام شماره موبایلهای به نام مخاطب پیامک ارسال کنند.
وی تاکید کرد: این طرح قابلیت استفاده در فراخوانیها و اطلاع رسانی عام و خاص و دیگر کاربردهای حوزه دولت الکترونیکی را دارد.
«سامانه پیام ایران» سامانهای است که با هدف ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلانهای رسمی دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور به آحاد مردم و مؤسسات حقوقی که متقاضی دریافت خدمات دولتی و عمومی هستند، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد شده است.
در این سامانه، کارپوشه هر فرد صندوق دریافت و ارسال نامههای اداری و رسمی به صورت الکترونیک به شمار میرود. به عبارت دیگر، سامانه پیام ایران به ایجاد بستری امن و قابل اعتماد بین دستگاههای اجرایی و مردم میپردازد و ارسال تمام اعلانات و مکاتبات دستگاههای اجرایی به سامانهای واحد و امکان ارسال به صورت متقابل از طرف کاربران را به عهده دارد.