به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ حشمتالله قنبری با اشاره به بازسازی موزه خودروهای تاریخی ایران توسط موسسه فرهنگی موزهای بنیاد مستضعفان اظهار کرد: در حال حاضر مجتمع فرهنگی موزهای سردار آسمانی با دارا بودن 4 موزه هنراسلامی، موزه هنرجهان، موزه گوهر و آرایههای تاریخی و موزه پول ایران، همچنین مجتمع فرهنگی موزهای شهدای رامسر با موزههای عمارت مرمر، موزه عاج ایران، موزه مردمشناسی شمال ایران، موزه آوندهای تاریخی و موزه حمام قدیم، مراکز فرهنگی موزه زمان و موزه هنر ایران تحت مدیریت موسسه فرهنگی موزهای بنیاد فعالیت کرده و میزبان علاقمندان داخلی و خارجی هستند.
مدیرعامل موسسه فرهنگى موزههای بنیاد مستضعفان ادامه داد: عمده آثار فرهنگی، موزهای و هنری در اختیار بنیاد مستضعفان در گنجینهها و شرایط بهینه استاندارد نگهداری و بخشی از این آثار در موزهها و مجتمعهای اشاره شده، در دسترس اساتید، کارشناسان، علاقمندان، پژوهشگران و عموم مردم قرار گرفته و به نمایش درآمدهاند.
وی با اشاره به رو به اتمام بودن مراحل بازسازی موزه خودروهای تاریخی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه پروژه بزرگ موزه خودروهای تاریخی و بررسیهای انجام شده، ضرورت بازسازی و آمادهسازی برخی از خودروهای تاریخی، به منظور نمایش در سالنهای اصلی موزه احساس شد. لذا بلافاصله مطالعات و پژوهشهای لازم ضمن بهرهمندی از خدمات مشاورین داخلی و خارجی به منظور مرمت، بازسازی و آمادهسازی خودروها آغاز و در زمانی نزدیک به 10 ماه به پایان رسید.
قنبری افزود: از بین آثار مربوط به موزه خودرو حدود 49 دستگاه از خودروها که در محل ساختمان قدیم موزه در اختیار بازدیدکنندگان و علاقمندان قرار داشت به علاوه 12 خودروی موجود در گنجینه مورد مطالعه و پژوهش، مرمت و بازسازی قرار گرفت تا در سالنهای اصلی موزه خودروهای تاریخی به نمایش درآیند.
مدیرعامل موسسه فرهنگى موزههای بنیاد مستضعفان ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در این پروژه، برای برخی از خودروهای موجود در گنجینه همچون مرسدس بنزهای سری 600، رولزرویسهای فانتوم در مدلهای مختلف، لامبورگینیهای کانتاش و میورا، پیرس آرو، فراری سوپرفست، بیزارینی، موریس آکسفورد، پنتر و کالسکههای تاریخی که سابقه مرمت آنها در کشور کمتر موجود یا وجود نداشته، از مشاورین خارجی و برای بخشی از خودروها که دانش و سابقه مرمت و بازسازی آنها در کشور وجود داشت، از مشاورین مجرب داخلی استفاده شد.
وی با تأکید بر اینکه تمام فرآیند بازسازی و مرمت این خودروها با افتخار توسط هنرمندان، اساتید و متخصصان ایرانی انجام گرفته است، افزود: مرمت این خودروها با بهرهگیری از معتبرترین و به روزترین مواد و متریال بتونه، آسترهای دوجزئی، مواد زیرسازی، رنگ، کلر و... و مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی و توجه به ویژگیهای هر اثر از قبیل جنس بدنه (فولاد و آهن، آلومینیوم، فایبرگلس، چوب و تلفیق انواع آنها) نوع تزئینات چرم، چوب، پارچه و سایر موارد در کارگاههای اختصاصی و تجهیز شده، که تنها برای مرمت این خودروها راهاندازی شد، انجام گرفته است.
قنبری با بیان اینکه هریک از این اقدامات در دپارتمانهای تخصصی، مطابق با مبانی مرمت آثار تاریخی و با استفاده از خدمات متخصصین امور صورت گرفته است اضافه کرد: علاوه بر ابن موارد، در خصوص مرمت برخی از خودروهای آسیب دیده مذاکراتی با کمپانیهای سازنده این خودروها صورت گرفت که به دلیل مشخصات رجیستری و شرایط تحریمهای ظالمانه این امر میسر نشد.
مدیرعامل موسسه فرهنگى موزههای بنیاد مستضعفان تصریح کرد: ما در بحث کسری و تأمین قطعات مورد نیاز خودروها نیز علیرغم شرایط تحریم و سختی واردات، توانستیم بخشی از قطعات را از بازار داخلی و برخی را نیز از سایر کشورها تامین کنیم.
وی همچنین در مورد ساختمان جدید موزه خودروهای تاریخی نیز گفت: ساختمان جدید موزه با زیربنایی حدود 11 هزار مترمربع و ویژگیهای معماری خلاقانه و منحصر به فرد از جمله ورودی با شیب معکوس 45 درجه به ارتفاع 12 متر، دهانه عریض 17 متری تیرهای اصلی در لابی و ساختمان ورودی، سالنهای 4000 متر مربعی نمایش، سالن اختصاصی رونمایی و نمایشگاه موقت، سالنهای وسیع گنجینه، سالن جلسات و همایش و سایر فضاهای جانبی موزهای با پیشرفت بالغ بر 85 درصد در حال طی مراحل نهایی آماده سازی نمایشی است و به لطف خداوند و تلاش همکاران ما در بنیاد مستضعفان امید داریم تا موزه خودروهای تاریخی از اوایل تابستان سال جاری مورد بهرهبرداری و خدمت رسانی به عموم هموطنان عزیز، علاقمندان و بازدیدکنندگان خارجی قرارگیرد.
انتهای پیام/