به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، علی بعیدی مفرد نیا، در واکنش به گفتگوی خبرآنی با رئیس کمیته نظارت کمیسیون اصل 90 مجلس که تاکید کرده بود سامانه گمرک در حد اتوماسیون اداری است، اظهارداشت: بحث اتوماسیون وهوشمندسازی در خیلی از جاها مطرح می شود. خیلی ها می گفتند سیستم های ما الکترونیکی است و الان لفظ الکترونیکی اش را برمیدارند و میگویند هوشمند است، در صورتی که این طور نیست.
وی در خصوص مرز بین هوشمند سازی و الکترونیکی بودن فعالیت ها توضیح داد: لازم است تعریف مختصری از این قضیه داشته باشیم، وقتی می گوییم سیستممان هوشمند شده است یعنی هر کجا و هرسازمانی که راجع به سیستم هوشمند صحبت میکند به این مفهوم است که سیستم هایش به قابلیت هایی رسیده باشد که بتواند به محیط خودش واکنش داشته باشد به طوریکه هم یادگیری اتفاق بیافتد وهم ادراک، اگر این دو اتفاق برایشان نیافتد می توانیم بگوییم در مرحله الکترونیکی سازی هستند.
بعیدی در واکنش به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی در خصوص سامانه های گمرک گفت: برخی از بحث هایی که در خصوص سامانه های گمرکی و هوشمند سازی گمرک صورت می گیرد بحثهای غیر کارشناسی و اظهار نظر غیر فنی است، اگر بخواهیم خیلی خلاصه به بحث هوشمند سازی در گمرک بپردازم چنین است که ، گمرک یک سازمانی است که دو وظیفه ای که متناقض است را باید باهم انجام دهد، این دو وظیفه حالاتی دارند که اگر به یک سمت گرایش پیدا کنیم امکان دارد از وظیفه دوم ، بیافتیم!
بعیدی در خصوص دو وظیفه متناقض گمرک توضیح داد: گمرک موظف است که کنترل و نظارت دقیق نسبت به تمام کالاهایی که از مرزهای اقتصادی کشور وارد و خارج می شود داشته باشد و این خیلی مهم است، از سوی دیگر فعالان اقتصادی از گمرک انتظار دارند که تسهیلات وروان سازی در گمرک انجام شود، ضمن آنکه ما خواهان گمرک ایستا نیستیم و نمی خواهیم کالاها بماند و یا مسافران معطل شوند، یا اینکه واردات کالا یا صادرات کالا با وقفه مواجه شود .
ما برای اینکه این دو کار را انجام دهیم چاره ای نداریم تا این دو صفت متناقض را از طریق هوشمند سازی سامان بخشیم.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گمرک با اشاره به سوابق الکترونیکی کردن و هوشمندسازی رویه ها در گمرک گفت:از سال 92 در گمرک تحولی اتفاق افتاد به طوریکه سطوح پایه ای سیستم های اطلاعاتی شروع به توسعه یافتن کردند، در گذشته سامانه ای با عنوان آسیکودا در گمرک وجود داشت که از سال 92 با سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک جایگزین شد و سطوح اطلاعاتی mis و tps توسعه یافت، یعنی در تمام رویه های گمرکی ما سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد را راه انداختیم به شکلی که گمرک با 45 سازمان همجوار ارتباط سیستمی برقرار کرد، ما تمام رویه های صادرات، واردات، ترانزیت، عبور موقت و... را به طور کامل مکانیزه کردیم و آن هم با توان داخلی و با همکاری با دانشگاه که براساس توصیه های سازمان جهانی گمرک و بر اساس طرح پیکارد بوده است .
وی در خصوص ارتباط گمرک با سازمانهای مرتبط با تجارت تصریح کرد:ارتباط گمرک در حال حاضر با 45 سازمان به صورت کاملا الکترونیکی است و ما کاملا کاغذ را در این رویه ها حذف کردیم، در واقع ما بر اساس بند "ج" ماده 38 قانون رفع موانع تولید ، حذف مجوز های کاغذ را انجام دادیم واین فرآیند الکترونیکی سازی را به سرانجام رساندیم، ما وقتی ازگمرک هوشمند صحبت می کنیم ، بحثمان فلسفی نیست. ضمن آنکه اینها دستاوردهای کشور است، بحث مسائل فنی است به گونه ای که در حال حاضر در تمامی گمرکات اجرایی کل کشور پلمب های الکترونیکی به کار گرفته شده است واین اتفاق ساده ای نیست، زمانی در گمرکات پلمب های پلاستیکی وجود داشت که برخی متخلفان آنها را با ترفندهایی باز میکردند و کالاها را جابه جا می کردند، در حال حاضر تمام پلمب هایی که در کشور است الکترونیکی شده است.
وی افزود: همچنین زمانی ما در گمرک ارزش گذاری کالاها را توسط کارشناسان انجام میدادیم اما سیستم ارزشگذاری هوشمند گمرک در 6 ماهه گذشته فعال شده و به صورت کاملاً هوشمند و بر اساس داده کاوی بدون هرگونه اعمال نظر کارشناسان گمرکی عمل میکند.
معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران تاکید کرد: کاری که در سال 99 انجام شد و جزو اولینهای وزارت اقتصاد بود و وزیر محترم اقتصاد نیز آن را جزو برنامههای موفق این وزارتخانه اعلام کرد، این است که سیستمهای ما با یادگیری ماشین و دیتا ماینینگ به ارزیاب گمرک حکم میکند که به طور مثال اگر اظهارنامه ای در مسیر قرمر قرار گرفت، کدام کانتینرها باید باز و مورد بررسی و کنترل قرار گیرند، این سیستم در واقع تصمیم یار است، یعنی به جای کارشناس تصمیم نمیگیرد ولی حداقل های کنترلی را برای او تعیین می کند از جمله محموله مورد نظر برای ارزیابی و بازه ارزش گمرکی مورد پذیرش کالا، این اقدام نه تنها در سطح منطقه، بلکه در دنیا بینظیر است.
بعیدی افزود: این کاری است که توسط جوانان متخصص کشور خودمان انجام شده است و من نمیدانم که چرا برخی از افراد علاقه دارند ظرفیتها و تواناییهای جوانان کشور را نادیده بگیرند.
بعیدی تصریح کرد: در گمرک ایران اقداماتی در حوزه هوشمندسازی صورت گرفته که باعث تعجب کارشناسان گمرکی دنیا شده است، به عنوان مثال طرح هوشمند سازی گمرک ایران از طرف سازمان جهانی گمرک به عنوان "best practice" یا الگوی برتر انتخاب شده و در اجلاس تقدیر از گمرک که نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس و ... در آن حضور داشتند تأکید شد که تمامی گمرکات می بایست طرح گمرک ایران را به عنوان یک رویه برتر دنبال کنند که این موضوع نه تنها برای گمرک جمهوری اسلامی ایران، بلکه برای کل کشور مایه افتخار است.
معاون برنامهریزی و امور بینالملل گمرک ایران با اشاره به ناسپاسی برخی از افراد در داخل کشور نسبت به موفقیتهای گمرک در حوزه هوشمندسازی رویهها که مورد اذعان و اعتراف سازمانهای بینالمللی ازجمله سازمان جهانی گمرک است، گفت: رئیس وقت منطقهای آنکتاد در دیداری که با مدیران گمرکی ازجمله اینجانب داشت، میگفت، من پیشرفتهای گمرکی 80 کشور را مورد مطالعه و بررسی قرار دادهام، ولی نظیر آنچه را که شما در ایران و در بحث هوشمندسازی با توان داخلی خودتان انجام دادید را ندیدم ، آن وقت برخی بدون اشراف به اطلاعات فنی میگویند سامانه جامع امور گمرکی در حد اتوماسیون اداری است.
وی تأکید کرد: شعار وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک حرکت از کنترلهای مزاحم و ملموس به سوی کنترلهای غیرمزاحم و غیرملموس است و گمرک با مدیریت ریسک هوشمند، توسط سامانه اطلاعاتی هوشمندخود تعیین می کند که کالا از چه مسیری عبور کند و کنترل ها چگونه باشد حتی انتخاب کانتینرها و پالت ها برای ارزیابی و بررسی بیشتر توسط سیستم صورت می گیرد، نوع و میزان ریسک به هیچ وجه توسط افراد تعیین نمیشود و این سیستم از طریق بکارگیری پروفایلهای ریسک پویا این اقدام را انجام می دهد.
بعیدی گفت: در حال حاضر نیز بیش از 50 درصد از اظهارنامهها با یادگیری ماشین و مدیریت ریسک هوشمند به مسیر سبز هدایت میشود، آیا این اقدامات کم ارزش است؟ چرا در دنیا کار ما را تحسین میکنند، اما خودمان ارزش کارمان را نمیدانیم، هر چند که متولیان شناخت اینگونه اقدامات در داخل کشور، قدردان گمرک هستند و تقدیرها وجوایز زیادی در این خصوص به گمرک تعلق گرفته است.
بعیدی افزود: در حال حاضر کل گمرکات کشور از پلمپ الکترونیکی استفاده میکنند و در رویه ترانزیت از آنتن های RFID و دوربین های پلاک خوان استفاده می شود، طراحی و تولید و به کارگیری آزمایشی پرنده های بدون سرنشین به منظور پایش و رصدمحموله ها طراحی و تولید و بکارگیری آزمایشی شده است که در کنار گمرک موبایل و سایر اقدامات گمرک در زمینه هوشمندسازی، بهکارگیری این ابزارهای کنترلی پیشرفته و هوشمند، خود یک موفقیت و دستاورد بزرگ برای گمرک کشور است.
انتهای پیام/