به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، خانم مریم صفاران حقوقدان و مشاور کمیته نظام فنی اجرایی مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی پیرامون سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نوشت:
21 فروردین سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (فرمان 100 تاریخی حصر امام ره) است. ضمن گرامیداشت این روز، بررسی نقشآفرینی این نهاد انقلابی در تأمین مسکن شهری و روستایی برای اقشار کمدرآمد و محروم نشان میدهد که از ابتدای فعالیت، این نهاد تاکنون در مجموع 4 میلیون و 577 هزار و 486 واحد را احداث، نوسازی و یا بهسازی کرده است.
در تاریخ 21 فروردین 1358 به فرمان حضرت امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی بهمنظور تأمین مسکن محرومین و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و رفع نیاز مسکونی اقشار ضعیف جامعه و بازسازی واحدهای نیازمندان از سوانح از اساسیترین وظایف این نهاد انقلابی بر اساس اصل 31 قانون اساسی کشور میباشد. پرسش اصلی و محوری این است که آیا بر اساس بررسی های علمی و کارشناسی عملکرد این نهاد با اهداف و شرح وظایف آن پس از سالها اثربخش و ثمربخش بوده است؟
با عنایت به اینکه تأمین عرصه (زمین) از جمله ضروریترین و اساسیترین موضوع تأمین مسکن است و این مهم باید با مشارکت و همراهی دولت و خیرین مسکنساز تقویت و همراهی شود تا نیاز اصلی اقشار کمدرآمد در روستاها و شهرهای نیازمند تأمین شود. چرا که تأمین مسکن ارتباط مستقیم با تولیدات دیگر روستایی اعم از کشاورزی، دامداری و انواع تولیدات صنایع مختلف دارد.
در صورت کمتوجهی و کوتاهی به موضوع تأمین مسکن این مناطق روند مهاجرت از روستا به شهر و حاشیه شهر را افزایش مییابد و افرادی که توانایی لازم مالی و اقتصادی را ندارند مجبورند به سکونت در سکونتگاههای غیررسمی پناه ببرند تا شاید زندگی بهتری را تجربه کنند!! لکن با توجه به اوضاع شرایط کنونی اقتصادی که سایه شوم خسارتهای فرهنگی-اجتماعی را در برگرفته معضلات اجتماعی را به همراه خواهد داشت، لذا سرمایهگذاری برای حمایت از تأمین مسکن روستائیان و مناطق محروم از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است زیرا تولید، اشتغال پایدار، افزایش بهرهوری و درآمد خانوار و کاهش فقر را بههمراه دارد و اتفاق قابل تقدیری میباشد.
بر اساس بند(ب) ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است به منظور کاهش آسیبپذیری سکونتگاههای روستایی (با هدف بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) و همچنین تأمین مسکن برای اقشار کمدرآمد شهری (در شهرهای کوچک) منابع مالی و تسهیلات ارزانقیمت و زمین مورد نیاز را در قالب بودجه سنواتی در طول اجرای قانون برنامه تأمین و اقدامات ذیل را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عمل آورد:
1. بهسازی و نوسازی سالیانه حداقل دویستهزار واحد مسکونی روستایی با پرداخت تسهیلات ارزانقیمت با کارمزد پنج درصد (5%) و تأمین مابهالتفاوت سود تسهیلات برای دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی.
2. تأمین منابع مالی و تسهیلات ارزانقیمت و زمین مورد نیاز برای کمک به ساخت یا خرید سالیانه حداقل صدوپنجاه هزار واحد مسکن اقشار کمدرآمد در شهرها (با اولویت شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت).
بررسیهای اولیه توسط مراکز کارشناسی مانند مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نشاندهنده این است که در این زمینه اگرچه اهداف کمی مزبور محقق نشده لیکن متأسفانه به دلیل کاهش مستمر سهم جمعیت روستایی کشور از یکسو و از سوی دیگر دشواری کمتر در عرضه و قیمت زمین در روستاها، هزینه ساخت کمتر، امکان بهرهگیری از ظرفیت خود مالکان بهعنوان نیروی کار، بحران تولید و قیمت مسکن به تعبیری که در کلانشهرها و شهرهای بزرگ دیده میشود، بهطور عمومی در روستاها مشاهده نمیشود و موضوع مهم مسکن در حوزه روستایی بحث بهسازی و مقاومسازی است.
همچنین در ارتباط با تأمین مالی و تسهیلات باید گفت که امکان ارزیابی مستقل فراهم نیست، ولی با توجه به کاهش میزان تولید به نظر میرسد عملکرد با اهداف تفاوت فاحشی داشته باشد.
یکی دیگر از موضوعات مهم و دغدغه روستائیان صدور سند مالکیت است صدور سند و شناسنامه فنی ساختمان با رعایت استاندارهای لازم باید شکل بگیرد چرا که قانون میگوید در روستاهای بالای 20 خانوار صدور سند با هدف ساماندهی نظام مالکیت اراضی در بافت مسکونی روستایی امکانپذیر است تا این عزیزان بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده نمایند و همچنین صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی شهری زیر 25 هزارنفر جمعیت باید با همکاری سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور انجام گیرد، امروز هر صدور پروانه ساختمانی روستایی و شهری طرحی ارزشمند برای ارائه خدمات فنی مهندسی و قانونمند کردن در تأمین ساختمانها بر اساس شرایط و هدایت توسعه کالبدی روستاها و متقاضیان میباشد در مقابل ساخت و سازهای غیر اصولی و غیر مجاز تا انشاءالله از رنج و سختی خانوادههای محروم و کمدرآمد گامی برداشته باشیم.
انتهای پیام/