مادر شهید زرتشتی: دفاع از وطن اقلیت و غیراقلیت نمی‌شناسد

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ هشت سال دفاع مقدس نقطه‌ عطف نمایش همبستگی و اتحاد همه قومیت‌ها، اندیشه‌ها و عقاید برای دفاع از ایران در مقابل دشمن بود. پیروان ادیان توحیدی همگی در دوران جنگ تحمیلی ایفای نقش کردند، از جمله هموطنان زرتشتی. زرتشتیان با همدلی و همبستگی مثال‌زدنی در هشت سال جنگ تحمیلی 32 شهید، 209 جانباز و 23 آزاده تقدیم کشور کردند که یکی از آنها "فرهاد خادم" است.

شهید فرهاد خادم پس از پایان تحصیلات با توجه به آغاز جنگ تحمیلی، راهی جبهه‌های جنگ شد و دوره آموزشی خود را در لشکر 77 خراسان که در دزفول مستقر بود، گذراند و پس از گذراندن این دوره به همراه چند تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف مسئول احداث پل چزابه شد.

او در اول اسفند 1360 همراه با هفت تن از مهندسان دانشگاه شریف در عملیات فتح‌المبین و در حین عملیات احداث پل و در بیست و چهار سالگی در تنگه چزابه مورد اصابت ترکش عراقی‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید.

مادر شهید این روزها راه فرزند شهیدش را ادامه می‌دهد؛ او که سالیان متمادی آموزگار، مددکار و یکی از اعضای جامعه زرتشتیان بوده و هست در شعبه حل اختلاف زرتشتیان به هم‌کیشان خود خدمت می‌کند. او می‌گوید: "از زمانی که فرزندم به شهادت رسید کار مددکاری را در جامعه زرتشتیان شروع کردم. مددکاری خود زیربنا و شاخه‌ای از شورای حل اختلاف است چون به حل و فصل اختلافات در جامعه می‌پردازد."

گفت‌وگوی تاج گوهر خداداد کوچکی با پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر را در ادامه می‌خوانید:

چند سال سابقه فعالیت اجتماعی دارید و چه عاملی موجب شد فعالیت‌های خود در حوزه خدمت‌رسانی را ادامه دهید؟

37 سال است که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنم. پیش از این کارشناس آمار و مالیات اداره دارایی بودم. هیچ‌گاه از پا ننشستم تا بتوانم خودم کارهای نیمه‌تمام فرزند شهیدم را در جامعه به انجام برسانم. بر همین مبنا علاوه بر مددکاری و خدمت در سرای سالمندان، آموزگار دینی، عضو انجمن زرتشتیان تهران و عضو شورای حل اختلاف ویژه زرتشتیان نیز هستم. تمام تلاشم این است که آنقدر فعالیت کنم تا در ردیف فرهادها قرار بگیرم.

به عنوان عضو شورای حل اختلاف بفرمایید راه‌اندازی این شورا چه ویژگی دارد و استقبال هم‌کیشان شما از آن چگونه بوده است؟

کار در شورای حل اختلاف برای من کار جدیدی نیست؛ از آن جهت که فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی که پیش از این انجام داده‌ام به من کمک کرده تا به تمامی امور احوال شخصیه واقف شوم.

باید بر این نکته تأکید کنم از اینکه قوانین کشورمان به‌گونه‌ای است که حقوق اقلیت‌های دینی را به رسمیت می‌شناسد و اقلیت‌های کشورمان بر حسب قانون اساسی می‌توانند احوال شخصیه خود را در مراجع قضائی طبق احکام خودشان پیگیری کنند، خرسندم. از خدا می‌خواهم به من توانایی بدهد که در جهت خدمت به افراد جامعه خود، قدم بردارم تا روح فرزندم از من راضی باشد.

در خصوص استقبال زرتشتیان از راه‌اندازی این شورا نیز باید بگویم ما در بسیاری از شهرهای کشورمان از جمله شیراز و یزد شعبات ویژه شورای حل اختلاف داریم؛ هموطنان زرتشتی ما پیش از این باید احوال شخصیه خود از جمله انحصار وراثت و حل و فصل اختلافات خانوادگی که البته بسیار کم است را به دلیل نبود شعبه در تهران، در یزد پیگیری می‌کردند که خوشبختانه با افتتاح شعبه تهران دیگر نگرانی‌ها برای رفت و آمد به سایر شهرها برطرف شد و از این جهت تأسیس این شورا گامی مثبت در جهت خدمت به شهروندان زرتشتی است.

درباره نحوه به شهادت رسیدن فرزندتان و رضایت خود درباره رفتن فرهاد به جبهه برای ما بگویید؟  

فرهاد، روحیه مسئولیت‌پذیری داشت و در تحصیل، کار و خدمت به مردم بسیار کوشا بود. فارغ‌التحصیلی او از دانشگاه شریف درست مصادف با آغاز جنگ تحمیلی بود و با اینکه امکان مهاجرت به آمریکا را داشت اما ترجیح داد به جبهه برود. وی دوره آموزشی خود را در دزفول گذراند و پس از گذراندن این دوره به همراه چند تن از فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف مسئول احداث پل چزابه شد که در نهایت ساخت این پل منجر به آزادی خرمشهر شد. فرهاد اول اسفند 1360 در سن 24 سالگی در تنگه چزابه و در عملیات فتح‌المبین مورد اصابت ترکش عراقی‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.