به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محسن حاجی میرزایی، در گفتوگوی مستقیم با مدیران مدارس شهر تهران بهصورت ویدئو اجلاس و در بستر شبکه شاد اظهار کرد:کرونا با وجود همه تلخیها، مصائب و مشکلاتی که به همراه داشت، شاخص بسیار دقیقی بود برای سنجش قابلیتهای همه ما، کرونا همه جامعه را در معرض آزمون قرارداد و موجب شد تا همه افراد جامعه توانمندیهای خود را بسنجند. ما مسئول تربیت و آموزش دانش آموزان هستیم و باید از این آزمون سربلند بیرون بیاییم در این شرایط باید درک درستی از وظایف خود داشته باشیم و بتوانیم بهخوبی به وظیفه خود عمل کنیم.
وی افزود: پیشنهاد میکنم در ابتدا، این رویداد را بهخوبی درک کنید و برای ارائه خلاقیتها تلاش کنید. دوم، شبکه ارتباطی و تعاملها را تقویت کنید؛ قبلاً همه ارتباط ها از طریق محیط مدارس بود، اما وقتی حضور دانش آموزان در مدرسه ممنوع میشود به این معنی است که شبکه ارتباطی دچار مشکل شده است بنابراین در این شرایط مدیری موفق خواهد بود که بتواند همان ارتباطی که در فضای حقیقی برقرار بوده را در فضای مجازی ادامه بدهد و اگر مدیر و معلمی نتواند با دانش آموزان خود ارتباط برقرار کند، شبکه ارتباطیاش دچار اخلال میشود.
حاجی میرزایی ادامه داد: توصیه سوم من به مدیران مدارس «حصول اطمینان مدیران، از وجود ارتباط بین اجزای شبکه آموزشی»، است. باید باور کنیم که کرونا نهتنها مأموریت ما را کم نکرد، بلکه به مراتب آن ها را افزایش داده و پیچیده تر کرده است. توصیه چهارم من به مدیران مدارس این است که «اجازه ندهیم حتی یک دانشآموز از چرخه آموزش، خارج شود»؛ مدیر موفق کسی است که اگر 1000 دانشآموز دارد، از وضعیت همه آنها مطلع باشد.
وی «آگاهی مدیران مدارس از توانایی نقش آفرینی معلمان» در شرایط جدید و تلاش برای افزایش و تقویت مهارت معلمان را بهعنوان توصیه پنجم مطرح و اظهار کرد: توصیه ششم من «تقویت بیشازپیش ارتباط و پیوند بین مدرسه با خانوادهها» است درگذشته دانش آموزان در دید معلم و مدیر قرار داشتند اما امروز دانشآموزان، کاملاً در اختیار والدین قرار دارند و از این منظر نقش خانوادهها، امروز از هر زمان دیگری مهم تر است و مدیران مدارس باید بتوانند با برقراری ارتباط قوی با خانوادهها، آنها را در امر آموزش مشارکت دهند و پیوند مدرسه و خانواده باید بهدرستی برقرار باشد تا آموزش دانش آموزان آسیب نبیند.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: توصیه هفتم من به مدیران « مستندسازی و تبادل تجربیات است»، معلمان باید تجارب خود را ثبت کنند و آن ها را در میان هم مبادله کرده و به اشترک بگذارند چراکه تجارب معلمان، داراییها و سرمایههای مدارس ما هستند که باید همواره حفظ شوند.
وی ادامه داد: «اطمینان مدیران از سلامت روانی و جسمی دانش آموزان» توصیه هشتم من به مدیران است، اجرای «طرح کوچ» در مدارس، در همین راستا در آموزش و پرورش به اجرا درآمد.آموزشوپرورش در شرایط کرونا، نهتنها اجازه نداد پدیده چاقی افزایش پیدا کند، بلکه با تلاشها و برنامه ریزیهای صورت گرفته موفق شدیم 3 درصد از چاقی دانش آموزان را کاهش دهیم و این بیانگر این نکته است که مدرسه حتی در دوران کرونا نیز زنده و پویاست.
وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به غربالگری بیش از یکمیلیون دانشآموز و سنجش نوآموزان به همین میزان، اظهار کرد: روزانه بیش از 800 هزار ارتباط در شاد داریم، مطمئناً این روزها تمام میشود اما یادگیریهایی که در این دوره اتفاق افتاده است، همچنان در آینده ماندگار خواهد بود، اینکه در شرایط سخت کرونا بر باز بودن مدرسه تأکید داریم بهاینعلت است که حلقه ارتباطی ما مدرسه است؛ معتقدیم انسجام و پیوند اجزای آموزشی باید حفظ شده و برقرار باشد.
وی سخن گفتن با مدیران مدارس را یکی از نشانههای پویایی و خلاق بودن نظام تعلیم و تربیت در دوران کرونا برشمرد و خاطرنشان کرد: مدرسه موفق، مدرسهای است که حتی یک دانش آموزش آن از آموزش محروم نشود و بهجای تابلوی «این دانش آموزان در کنکور حائز رتبه برتر شدند»؛تابلویی با این مضمون داشته باشد که«در این مدرسه حتی یک دانشآموز از آموزش محروم نشد» و مدرسه به این موضوعات افتخار کند.
حاجی میرزایی گفت: هماکنون در یکسوم پایانی سال تحصیلی قرار داریم، این دوره، دوره بسیار مهمی است، نهمین و آخرین توصیه من به شما مدیران این است که «اجازه ندهید اعتبار آزمون های مدارس خدشه دار شود و دانش آموزان با افت تحصیلی روبرو شوند» تلاش کنید آزمونها بهخوبی و با بهترین روش برگزار شود و دانش آموزی با افت تحصیلی روبرو نشود.
انتهای پیام/