فیلیپین سفیر چین را احضار کرد

فیلیپین امروز (سه شنبه) اعلام کرد، سفیر چین در این کشور را با هدف ابلاغ "حداکثر نارضایت" این کشور حوزه جنوب شرق آسیا از بابت تداوم حضور کشتی های چینی در یک سری آبهای مورد مناقشه در اطراف یک صخره مرجانی در دریای چین جنوبی احضار کرده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه دولت فیلیپین امروز در بیانیه ای عنوان کرد، هوانگ شیلیان، سفیر چین را احضار کرده و به او گفته که چین باید فورا همه کشتی هایش را از نزدیکی صخره مرجانی مورد مناقشه ویتسان و دیگر مناطق دریایی فیلیپین خارج سازد.

ماه گذشته میلادی فیلیپین اعلام کرد، حضور حدودا ۲۲۰ قایق در داخل محدوده ۲۰۰ مایلی منطقه اقتصادی انحصاری آن که گمان برده می شود تحت اداره شبه نظامیان بوده باشند "انبوه و تهدید کننده" است، در حالی که آمریکا، ژاپن و دیگران از بابت مقاصد چین اظهار نگرانی کردند و این وضعیت واکنش تند پکن را در پی داشت.

وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام داشت، به هوانگ یادآوری کرده که فیلیپین در سال ۲۰۱۶ در یک پرونده مهم حکمیت در دادگاه پیروز شده و طبق این پرونده صلاحیتهای حاکمیتی این کشور در مقابل ادعاهای رقیب از سوی چین مورد حمایت قرار گرفته اند.

این وزارتخانه در عین حال از سفارت چین خواست "آداب و رفتار مناسب در اجرای وظایفشان به عنوان مهمانان فیلیپین" را تضمین کند در حالی که این سفارتخانه پیشتر درخواست مانیل برای عقب نشینی این ناوگان قایق ها را "غیرحرفه ای" خوانده بود.

وزارت امور خارجه فیلیپین تاکید کرد: هر دو طرف بر استفاده از راه حل صلح آمیز برای مناقشات و رسیدگی به اختلافات در مساله دریای چین جنوبی را تایید کردند.

سفارت چین در مانیل به درخواست برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداد.

پیشتر دیپلماتهای چینی گفته اند که قایقهای مورد مناقشه در حال پناه گرفتن از شرایط بد دریاها بوده و در اداره شبه نظامیان قرار نداشته اند، در حالیکه وزارت امور خارجه فیلیپین این گفته ها را "دروغ فاحش" خواند.

آخرین باری که فرستاده چین در مانیل به وزارت خارجه این کشور احضار شد مربوط به سال ۲۰۱۹ و بعد از غرق ساختن یک قایق فیلیپینی از سوی یک کشتی چینی بود. تئودورو لوکسین، وزیر امور خارجه فیلیپین امروز در پیامی توئیتری اعلام کرد که ۹ کشتی همچنان در منطقه باقی مانده اند.

انتهای پیام

برچسب ها :

فیلیپین احضار

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.