به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ آئیننامه اجرایی مدارس، نقشه راه و قوانین مورد نیاز برای فعالیت مدارس است، آخرین نسخه مصوب آن مربوط به سال 1379 است و با وجود تغییر و تحولات بسیار در طول این سالها، هنوز آئیننامه اجرایی جدید برای مدارس تصویب و ابلاغ نشده است!
این در حالی است که آییننامه اجرایی مدارس باید جزء نخستین برنامههای مصوب وزارت آموزش و پرورش میبود که بر اساس سند تحول بنیادین مورد بازنگری قرار میگرفت اما متاسفانه تاکنون و بعد از گذشت یک دهه از تصویب سند تحول، هنوز آئیننامه اجرایی مصوب سال 79 در مدارس حاکم است.
هر چند مسئولان آموزش و پرورش سالها قبل از ضرورت تغییر آئیننامه اجرایی مدارس سخن گفته و خبر بازنگری آن را اطلاعرسانی کرده بودند اما تا به امروز خبری از تصویب و ابلاغ آئیننامه جدید نیست؛ به عنوان مثال در مصاحبهای که سال 92 با شاهپور محمدزاده؛ مدیر وقت مدیر کمیسیون اساسنامههای شورای عالی آموزش و پرورش با عنوان" تغییر آئیننامه اجرایی مدارس بعد از 13 سال جزئیات "داشتیم او از بازنگری آئیننامه اجرایی مدارس خبر داده و گفته بود: در سند تحول بنیادین تعریف جدیدی از مدرسه ارائه شده است که باید بر اساس این تعریف آئیننامه اجرایی مدارس را تغییر داد.
محمدزاده ضمن تشریح تغییرات در فصلهای مختلف آئین نامه اجرایی مدارس به موضوع ورود موبایل و تبلت به مدارس هم اشاره کرده بود، موضوعی که هم اکنون با تغییر رویکرد آموزشها در دوران کرونا یک ضرورت است در حالیکه مطابق آئین نامه مصوب سال 79 که ملاک عمل مدارس در وضعیت فعلی است ورود موبایل و تبلت به مدارس ممنوع است!
همچنین در تاریخ 25 شهریور 98 شورای عالی آموزشوپرورش در خبری با عنوان " دعوت از کارشناسان برای اعلام نظر درباره آئیننامه اجرایی مدارس"با اشاره به اینکه آئیننامه اجرایی جدید مدارس با حضور جمعی از مدیران و معلمان مدارس، کارشناسان حوزه ستادی، صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت و نظرخواهی از ادارات کل آموزش و پرورش استانها، تهیه و تدوین شده است با انتشار آخرین ویراست آئیننامه اجرایی مدارس، از صاحبنظران خواست تا دیدگاهها و نظرات کارشناسی خود را تا 10 آبان 99 در این رابطه ارسال کنند اما تا به امروز از سرنوشت آئین نامه اجرایی جدید مدارس و تصویب آن در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش خبری در دست نیست و این آئین نامه همچنان در شورای عالی آموزش و پرورش معطل مانده است.
در همین رابطه مجید رعنایی؛ معاون شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرآنی درباره چرایی تصویب نشدن آئیننامه اجرایی مدارس گفت: در سال جدید این موضوع به سرانجام رسیده و حتماً آن را ابلاغ خواهیم کرد، آئین نامه اجرایی مدارس جزو آئین نامههای استراتژیک است.
وی افزود: "برای تدوین آئیننامه جدید فراخوانی را اعلام کردیم و نظرات جمعآوری و جمعبندی شد و از 160 ماده بیش از 130 ماده بررسی شده و 30 ماده باقی مانده است که پس از بررسی آنها وارد صحن شواری عالی میشود."
با توجه به اینکه استفاده از ظرفیتهای تعریف شده در سند تحول بنیادین برای دادن اختیارات بیشتر به مدارس در راستای تصمیمگیریها، بهبود امکانات و منابع و اداره مناسبتر مدارس یک ضروت است و شعار مدرسهمحوری نیز از سوی دبیر کل فعلی شورای عالی آموزش و پرورش بارها طرح شده است باید دید در ایام باقی مانده از دولت دوازدهم، آئیننامه اجرایی مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب خواهد شد؟
انتهای پیام/