به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، میزان خرده فروشی در ژاپن برای سومین ماه متوالی در فوریه کاهش یافت چرا که خانوارها در شرایط اضطراری ویروس کرونا، هزینه های خود را کم کرده اند و این امر ماهیت شکننده بهبود اقتصادی درپی رکود سال گذشته را نشان می دهد.
تحلیلگران پیش بینی می کنند که اقتصاد ژاپن در سه ماهه اول به شدت کوچک خواهد شد چرا که کاهش مصرف و تضعیف صادرات چالش هایی را برای سیاست گذارانی ایجاد می کند که بسته های کمک کرونایی گسترده ای را توزیع کرده اند.
داده های دولت این کشور که روز سه شنبه منتشر شد، نشان می دهد که فروش خرده فروشان این کشور 1.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است اگرچه این کاهش کمتر از متوسط پیش بینی افت 2.8 درصدی بود.
اما این سومین ماه متوالی است که خرده فروشی در ژاپن کاهش می یابد. این اتفاق پس از سقوط 2.4 درصدی ژانویه و افت 0.2 درصدی در دسامبر رخ داد.
آتسوشی تاکدا، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقات اقتصادی ایتوچو، گفت: این موضوع که شیوع ویروس کرونا روند کاهشی نمی گیرد دلیل اصلی نگرانی در مورد تأخیر در بهبود اقتصادی است.
وی گفت: پوشاک فروش نمی رود چرا که مردم بیرون نمی روند. مردم در واقع به مراکز تجاری بزرگ بر نمی گردند، بیشتر آنها خرید خود را از سوپرمارکت ها در محله های خود انجام می دهند.
تاکدا افزود: داده ها نشان می دهد که این کاهش شدید خرده فروشی ناشی از کاهش خرید کالاهایی مانند پوشاک، لوازم بهداشتی و کالاهای عمومی است.
برخی از تحلیلگران نگران این هستند که انقباض طولانی مدت در هزینه های خانوار و تضعیف صادرات، باعث کندی بهبود اقتصادی نسبت چیزی که در ابتدا تصور می شد، خواهد بود.
انتهای پیام/