به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از راشا تودی، مسیر قطب شمال روسیه میتواند جایگزینی موثر برای کانال سوئز باشد. این کانال از سه شنبه هفته گذشته کاملا بسته شده است.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید.
شرکت انرژی هستهای روسیه، روزاتوم، این پیشنهاد را چند روز پس از آن ارائه داد که یک کشتی 400 متری در کانال سوئز که یک گذرگاه حساس برای تجارت جهانی است به گل نشست. این حادثه ترس از افزایش هزینه کشتیرانی را بالا برده و نگرانی در مورد مختل شدن زنجیره عرضه بین اروپا و آسیا را افزایش داده است.
شرکت روزاتوم دلایل مختلفی را برای جایگزینی مسیر استراتژیک کشتیرانی دریای شمال ارائه داده است. یکی از این دلایل این است که مسیر دریای شمال فضای بیشتری برای حرکت کشتیهای بزرگ دارد. ناوگان یخشکنهای هستهای آن که بزرگترین ناوگان دنیا هستند میتوانند بهراحتی کشتیهایی را که در یخ گیر باشند بیرون آورند.
مقامات روسیه اخیراً توسعه مسیر دریای شمال را یکی از اولویتهای استراتژیک خود قرار دادهاند. وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه در ماه ژانویه اعلام کرده بود حمل و نقل کالا از آبهای شمالی این کشور تا 2024 به 80 میلیون تن میرسد.
قطب شمال روسیه کوتاهترین مسیر دریایی است که اروپا را به آسیا متصل میکند. این گذرگاه یخی از دریاهای مختلفی در اقیانوس منجمد شمالی از جمله دریای بارنتز، دریای کارا، دریای لپتو، دریای سیبری شرقی، دریای چاکچی و بخشی از دریای برینگ در اقیانوس آرام میگذرد.
روزاتوم در توییت جداگانهای اعلام کرده بود سفر از بندر مورمانسک روسیه به ژاپن از مسیر دریای شمال 9285 کیلومتر ولی از طریق کانال سوئز 20663 کیلومتر است.
انتهای پیام/46