به گزارش خبرنگار خبرآنی، در حالی که دعوت به خانه ماندن و تماشای رایگان فیلم و سریال در دوران کرونا از وعدههای وزارت ارتباطات بود اما با گران شدن هزینه اشتراک در پلتفرمهای ایرانی، سرانجام این وعدهها مشخص نیست.
حدود یکسال پیش در آستانه ورود کرونا به ایران، شروع قرنطینه و دعوت به خانه نشینی وزارت ارتباطات اعلام کرد که بخش مخصوص کودکان و برخی فیلمها و سریالها در تلویزیونهای اینترنتی رایگان شد.
اسفندماه ۹۸ محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پستی در توئیتر اعلام کرد: از فردا تا آخر هفته، بخش مخصوص کودکان در تلویزیونهای اینترنتی فیلیمو، آیو، نماوا و تیوا و در برخی، تمام فیلمها وسریالها رایگان خواهد بود.
وی گفته بود با مدیران این تلویزیونهای اینترنتی صحبت کرده است و بعد از آن از مردم خواهش کرده بود که در منزل بمانند و مراقب خود در برابر کرونا باشند.
در دوران کرونا، فضای مجازی به ویژه بخشهایی که مربوط به سرگرمی است، رشد فزاینده ای یافت و مورد اقبال هر چه بیشتر مخاطبان قرار گرفت. تماشای فیلم و سریال و کارتون برای همه جذابیت پیدا کرد تا حدی که بخشی از این فضا به رونق تلویزیونهای اینترنتی منجر شد.
اما این پلتفرمها بعد از اینکه مخاطبان را جذب خود کردند ناگهان تعرفههای خود را افزایش دادند اقدامی که مشخص نیست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تأمین کننده زیرساخت فنی این پلتفرمها است در این میان نقشی دارد یا خیر.
افزایش صددرصدی تعرفه فیلیمو و نماوا در حالی از اسفند ماه اتفاق افتاده است که به نظر میرسد این دو پلتفرم بر سر جذب مخاطب و حوزههای کاری هنری با یکدیگر رقیب هستند اما حرکت آنها در افزایش تعرفه بیش از رقابت، رفاقت بوده است.
وبسایتهای نماوا و فیلیمو با وجود دریافت تعرفههای ماهانه و سالانه بالاتر از رقبای خارجی خود بدون رعایت حق کپیرایت آثار خارجی را به اشتراک میگذارند.
افزایش دو برابری این تعرفهها، این روزها و با شروع تعطیلات نوروزی در حالی سروصداهای زیادی در فضای مجازی راه انداخته و کاربران نظرات مختلفی در مخالفت با این تصمیم منتشر کردند که آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفته بود که تلویزیونهای اینترنتی ارائه خدمات رایگان خود را تا پایان سال ادامه خواهند داد.
از ابتدای امسال حق اشتراک فیلیمو و نماوا برای مدت یکماه ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بود که اکنون به ۵۹ هزار تومان رسیده است. البته هر کاربر برای عضویت در این پلتفرمها باید ۹ درصد مالیات ارزشافزوده را نیز به حقاشتراک اضافه کند. هزینه اشتراک ۳ و ۶ ماهه نیز در نماوا به ترتیب ۱۴۱ و ۲۵۹ هزار تومان تعیینشده و فیلیمو نیز برای ۳ و ۶ ماه اشتراک کاربرانش از آنها به ترتیب ۱۷۷ و ۲۴۷ هزار تومان پول میگیرد.
کاربران فضای مجازی این روزها با مقایسه تلویزیونهای اینترنتی ایرانی با شبکهها و پلتفرمهای مشابه خارجی تاکید کرده اند که هزینه ریالی اشتراک آنها از هزینه اشتراک شبکههای خارجی بیشتر است. همچنین کاربران معتقدند وقتی هزینه اشتراک پرداخت میکنند دیگر نباید با تبلیغات آزاردهنده در زمان پخش فیلم مواجه شوند. از سوی دیگر کاربران تاکید میکنند که این دو پلتفرم با حذف رقبا موفق به کسب چنین جایگاهی در میان مخاطبان شده اند.
در عین حال کاربران بسیاری تاکید میکنند که این رفتار تلویزیونهای اینترنتی ایرانی نشان میدهد که این بسترهای پخش فیلم و سریال هم در نرخ گذاری تولید محتوا با نرخهای نجومی انحصارگرایی میکنند هم در حوزه انتشار محتواها با انحصار گرایی مشتری را مجبور به قبول این خدمات میکنند.
این در حالی است که پیگیریهای مهر نشان میدهد نه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) وابسته به وزارت ارتباطات و نه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) نظارتی در زمینه تعرفهها بر تلویزیونهای اینترنتی ندارند. به نظر میرسد این دو سازمان در بخش تعرفه نه مجوز میدهند و نه نظارت میکنند و در عمل این تلویزیونهای اینترنتی هستند که در این زمینه کاملاً مختار عمل میکنند.
این موضوع را میتوان به نوعی همان ولنگاری در فضای مجازی دانست به این معنی که در واقع نظارتی بر تعرفه گذاری و خدمات دهی به مشتری وجود ندارد و گویا مجوزی نیز در این زمینه صادر نمیشود.
پیگیریهای مهر از یکی از این پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات ویدئویی حاکی از آن است که از سوی نهاد یا سازمانی بر تعرفه گذاری و قیمت گذاری خدمات آن نظارت نمیشود. به اذعان این پلتفرم قیمت از سوی خود مجموعه تعیین میشود و سازمانی هم بر مقدار و یا اجرای این تعرفه نظارتی نمیکند. به گونهای که اساساً این مجموعه برای افزایش تعرفه نیازی به اخذ مجوز نمی بیند!
در واقع وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعههای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با وجود اینکه قرار است بر چنین مجموعههایی همچون پلتفرمهای اینترنتی نظارت کنند، اما در عمل این پلتفرمها هستند که بدون هیچ نظارتی بر فضای مجازی حکمرانی میکنند.
در این میان متضرر اصلی مردمی هستند که با تعرفه زیاد، هزینههای اشتراک ماهانه را میپردازند و در مقابل به هیچیک از نهادهای مربوطه نمیتوانند در زمینه تعرفهها و خدمات شکایتی داشته باشند. این در حالی است که حتی در فضای مجازی سایر کشورها که نمونههایی از این پلتفرمها وجود دارد اگر تعرفه و خدمات و آنچه به مشتری مربوطه است بی حساب و کتاب باشد در قانون با مجازات سنگینی روبرو میشوند.
در این میان پلتفرمها ادعا میکنند که مخاطب از سرویسی که دریافت میکند رضایت دارد! و تعیین هزینهها به درآمد سرانه خانوار و نمونههای خارجی مرتبط است و همین را مبنا اعلام میکنیم. ضمن اینکه هزینه ما رشد داشته اما به جای بیشتر دریافت کردن از مخاطب، کمتر هم دریافت کرده ایم! جالب اینکه فیلیمو تاکید کرده است در ادامه فعالیتهای خود قصد دارد وارد بورس شود! و مخاطب میتواند به طور شفاف در جریان درآمدها و هزینههای باشد!
تمام این موضوعات یک نکته را به مخاطب اصلی و کاربران فضای مجازی یادآور میشود و آن هم ولنگاری در فضای مجازی است. ولنگاری که این بار از جنس قیمت گذاری خدمات خود را نشان میدهد.
چراکه در نهایت این مخاطب است که در بازاری آشفته و انحصاری مجبور است میان دو رقیبی که با هماهنگی هم ناگهان تعرفه خود را افزایش میدهند، خدماتی را دریافت کند که رضایت از آن خدمات نیز جای بحث دارد و در عین حال هیچ نهاد نظارتی هم نمیتواند از حقوق مخاطب دفاع کند زیرا به نظر میرسد در حوزه کاری آن نهادها، عملاً نظارتی تعریف نشده است.