به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ سیاستهای حاکم بر جذب و تربیت معلمان و منابع انسانی باید در جهت شناسایی و انتخاب نیروهای کارآمد، علاقهمند و دارای سطح بالایی از شایستگیهای عمومی و حرفهای باشند.
لیکن قوانین مصوب طی 10 سال اخیر و اعمال ضوابط و مقررات در جذب و استخدام معلمان کمتر به این مهم توجه داشته است. با وجود اینکه زیرنظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی به عنوان یکی از 6 زیرنظام سند تحول بنیادین در سال 1396 به تصویب رسید اما تا به امروز نمود و بروز عینی و اجرایی نداشته است.
مضافا آنکه " بازنگری در شیوههای جذب، تربیت، نگهداشت و بهکارگیری بهینهی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگیهای لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دورهی مهارتی" در متن سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 1392 صراحتا مورد تاکید واقع شده است، لیکن مصوبات مجلس از سال 1388 بدون انجام بازنگری در نحوه جذب نیروی انسانی مورد نیاز تا 1399 طی 11 سال متوالی استمرار مییابد.
نتیجه این شیوه حکمرانی و اعمال سیاست در حوزه کیفیت آموزشی نشان دهنده عدم مطلوبیت وضع موجود است؛ از این حیث که نتایج آزمون تیمز و پرلز (بعنوان یکی از شاخصهای سنجش کیفیت آموزشی) نشان دهنده افت عملکرد و سیر کاهشی کیفیت آموزشی است.
نارضایتی و عدم مطلوبیت از وضع موجود و استمرار آن تا جایی پیش میرود که در شهریورماه 1399 رهبری معظم انقلاب میفرمایند باید این جور باشد که حتّی یک معلّم از غیر این مسیر [دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی] وارد آموزش پرورش نشود.
ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی را جوری ظرفیّتسازی و جوری سازماندهی کنیم که همه معلّمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش [بشوند]. حتّی دورههای کوتاهمدّتی که حالا برنامهریزی شده و دورههایی که وجود دارد، مثلاً یکساله و مانند اینها هم در سایه و در ضمن و با مسئولیّت این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی باشد؛ این کار بسیار لازمی است. خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبور معلّم و ورودش به آموزش پرورش صرفاً از اینجا باشد. حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم این طور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلاً یک جمعی، یک وقت بیحساب به شکل برفانباری، همین جوری وارد آموزش پرورش بشوند؛ این جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلّمین [باید] از طریق این دو دانشگاه باشد.....نیروهای بیکیفیّت وارد آموزش پرورش نشوند؛ چون موجب ضرر خواهد بود"
لذا اصلاح رویههای موجود و ضابطه گذاری و ریل گذاری صحیح و اعمال سیاست در جهت تامین منافع عمومی و مصالح کشور در حوزه جذب و تامین منابع انسانی آموزش و پرورش به عنوان اساس تحول و مرکز ثقل نظام تحولی بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
بر همین اساس طرحی را تهیه و در اختیار نمایندگان مجلس قرار دادیم تا برای جذب و استخدام معلم با کیفیت و اجتناب از جذب فله ای و برف انباری، ضابطه گذاری و ریل گذاری شود.
دکتر صادق ستاریفرد؛ مدیرکل دفتر فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس
انتهای پیام/