به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، اهمیت حمل و نقل عمومی در عصر حاضر بر هیچکس پوشیده نیست و در سراسر دنیا برای آن جایگاه ویژه ای قائل هستند چرا که به حمل و نقل عمومی فقط به دید یک وسیله برای جا به جایی شهروندان نگاه نمیکنند و سیاستگذران کشورهای مختلف به تأثیرات آن در اقتصاد، توسعه پایدار، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ... واقف هستند.
در کشور ما نیز نسبت به موارد مذکور آگاهی وجود دارد اما اوضاع حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران چنگی به دل نمیزند و روز به روز نگرانکنندهتر از قبل میشود؛ زیرا علیرغم اینکه رکن اصلی توسعه حمل و نقل عمومی عزم و اراده و صرف فعل «خواستن» توسط مسئولان مربوطه است، رکن مهم و اساسی دیگر، تأمین منابع مالی است که در کلانشهر تهران به راحتی انجام نمیشود.
طبق تعریف قانونگذار، شهرداری در مسیر توسعه حمل و نقل عمومی تنها نیست و تکالیفی برای دولت نیز تعیین شده تا ضمن گسترش حمل و نقل عمومی و ایجاد رفاه برای شهروندان به کاهش آلودگی هوا و ترافیک که سالهاست در صدر دغدغههای مردم قرار دارد، دست یابد اما به جز انتقاداتی که به عملکرد مدیریت شهری فعلی وارد است، کمبود منابع مالی و عمل نکردن دولت به وظایف قانونی اش در قبال حمل و نقل عمومی به یک چالش برای ابَر شهر تهران تبدیل شده، حدود 10 سال است که شهرداری این مسیر را به تنهایی پشت سر گذاشته و دولت در انجام تکالیف قانونی خود کمترین کمک را به این حوزه داشته است.
پایگاه خبری خبرآنی، درباره این موضوع گفت وگویی با محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران داشته که در قالب یک ویدئوی کوتاه تقدیم مخاطبان خبرآنی می شود:
انتهای پیام/