محمد رضا سیفی؛ مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی با اشاره به اینکه از سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا مدارس تعطیل شد کلاسهای درس عشایری فعالیت خود را ادامه دادند، اظهار کرد: میتوانم ادعا کنم هیچ مدرسه عشایری به ویژه در دوره ابتدایی تعطیل نشد و تمام دانشآموزان بهصورت حضوری در مدارس آموزش دیدند، برای ما اهمیت داشت که دانش آموزان به صورت حضوری آموزش ببینند و یادگیری آنها تعمیق پیدا کند.
وی افزود: براساس بازدیدهای میدانی و بررسیهایی که انجام شد متوجه شدیم دانش آموزان پایه اول و دوم دبستان در مناطق عشایری عمق یادگیری بیشتری از دانش آموزان ساکن شهرها داشتند که به روش مجازی آموزش میبینند، معلمان عشایری در دوران کرونا آبروی آموزش و پرورش را خریدند و آموزش در سیاه چادرها و کانکسهای عشایری هیچ گاه تعطیل نشد.
سیفی گفت: دانش آموزان عشایر از داشتن تبلت محروم هستند و حتی برق هم ندارند اما در کلاس درس حاضر شدند و به صورت حضوری آموزش دیدند از سوی دیگر نیاز است به مشکلات معلمان عشایری توجه شود یکی از مهمترین مسائل توجه به اساسنامه مدارس عشایر و بحث عدالت آموزشی است، طبق اساسنامه، موارد تشویقی برای معلمان در نظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه اساسنامه مدارس عشایری به صورت قانون درآمده است و باید اجرایی شود، متذکر شد: بسیاری از بندهای این اساسنامه مغفول مانده است و توقع داریم وزیر آموزش و پرورش در مدت باقی مانده از دولت با توجه به تلاشی که دارد، آن را محقق کند نباید محرومیت دانش آموزان مناطق محروم بیشتر شود. توانمندسازی معلمان مناطق روستایی و عشایری باید انجام شود، آیا با اعزام سرباز معلم به این مناطق رسالت خود را انجام میدهیم؟
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: البته برای نخستین بار 170 میلیارد تومان اعتبار ویژه سرانه مدارس عشایری در کشور توزیع شد که باعث افزایش انگیزه معلمان شد.
سرباز معلم را به مناطق شهری اعزام نمیکنیم چون نگران اعتراضها هستیم!
سیفی عنوان کرد: آیا میتوانیم سرباز معلم را به شمال شهر تهران اعزام کنیم یا به مدارس غیردولتی، سرباز معلم بدهیم؟ این کار را انجام نمیدهیم چون هزاران نفر اعتراض میکنند اما مدارس عشایری کسی را ندارند تا اعتراض کند، این کار ما خلاف است! چون محرومیت دانشآموزان عشایر را بیشتر میکنیم و نمیتوانند یادگیری کامل و دقیق داشته باشند، محرومیت و کمبودهای یادگیری دانش آموزان عشایری را باید از طریق معلمان توانمند جبران کنیم نه اعزام سرباز معلمی که هیچ آموزشی ندیده است.
544 سرباز معلم در مدارس عشایری تدریس میکنند
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزشوپرورش افزود: 544 سرباز معلم در مدارس عشایری مشغول تدریس هستند و بیشترین آمار در مدارس ابتدایی است؛ استان سیستان و بلوچستان 133 سرباز معلم را به خدمت گرفته است، آیا میتوانیم ادعا کنیم عدالت آموزشی را برقرار کردهایم و جسارت داریم سرباز معلمان تهران را به مناطق شمال تهران اعزام کنیم؟ خیر! این افراد در استانهای سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و کرمان به کار گرفته میشوند چون در این مناطق کسی اعتراض نمیکند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه نصیب آموزشی یکسان گامهای موثری برداشتهایم و مناطق 64گانه در کل کشور شناسایی شدند، گفت: وضعیت موجود استانها احصا شده و مشکلات را بررسی کردیم، هر استان بر اساس موقعیت جغرافیایی و فرهنگی، مشکلات مختلفی دارد اما آنچه به آن رسیدیم این است که توزیع ناعادلانه نیروی انسانی مهمترین معضل است و در تمام 32 استان کشور با آن مواجه هستیم بدین صورت که ابتدا دبیرستانها از معلمان توانمند بهرهمند میشوند و هر تعداد معلم اضافه ماند برای دوره ابتدایی به کار گرفته میشود اما براساس سند تحول بنیادین دوره ابتدایی اصل است همچنین سرباز معلمان را به مناطق محروم اعزام میکنیم تا محرومیت دانشآموزان بیشتر شود.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/