به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ قرار بر این بود که "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" هر 5 سال یک بار مورد بازنگری و بهروز رسانی قرار بگیرد اما 9 سال پس از ابلاغ این سند، نهتنها خبر از بازنگری آن نیست بلکه نحوه و چگونگی اجرای آن همچنان محل بحث و مناقشه میان مجریان و قانونگذاران است!
هماکنون یکی از اختلاف نظرها، میزان پیشرفت در اجرای سند تحول بنیادین است به گونهای که از 10 درصد تا بیش از 30 درصد پیشرفت در اجرای سند از سوی متولیان گزارش میشود و در شرایطی که برخی از مفاد سند تحول بنیادین قابلیت شاخص پذیری ندارند و به دلیل عدم تدوین شاخصهای عملیاتی کمی و کیفی، اعلام میزان پیشرفت اجرایی شدن سند تحول دقیق نیست.
و در ادامه این سوال مطرح است که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو نهاد مسئول برای نظارت بر اجرای سند تحول بنیادین به وظایف خود به درستی عمل کردهاند؟!
عدم به روز رسانی سند تحول بنیادین
مرکز پژوهشهای مجلس درباره عدم به روز رسانی سند تحول بنیادین مطرح کرده است:به روز رسانی سند تحول بنیادین نیاز به همکاری مشترک نهادهای ذی نفع و با تقسیم وظایف مشخص دارد، هر پنج سال باید این امر صورت بگیرد و مجلس بر این امر باید نظارت داشته باشد نکته مهم در این خصوص آن است که با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش از سوی رهبر انقلاب در سال 92 یعنی دو سال بعد از تصویب سند تحول به روزرسانی و انطباق سند با سیاستهای کلی انجام نشده است.
آموزش و پرورش در خصوص اجرای سند تحول مورد پرسش قرار نگرفته است
تحقق اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین از مسیر 131 راهکار اجرای پیشبینی شده است که مسئولیت نهادینه سازی و اجرای آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش با همکاری تمام دستگاهها و نهادها به ویژه رسانه ملی گذاشته شده است.
جدای از تعیین دستگاه مجری این سند آنچه بسیار مهم و ضروری به نظر میرسد قاعده گذاری در خصوص ضمانت اجرایی سند است به این نحو که در صورت عدم اجرای سند یا تأخیر در اجرای آن توسط وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط، چگونه میتوان این دستگاهها را مورد بازخواست و سوال قرار داد؟ توضیح آنکه وزارت آموزش و پرورش با گذشت حدود 9 سال از تصویب سند، به طور مناسب در خصوص اجرای سند از طرف نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی مورد پرسش قرار نگرفته و همین امر سبب شده است که زیر نظامهایی که باید در سال نخست تصویب سند، تهیه و تدوین میشدند حدود هشت سال به طول بیانجامد.
سنجش پیشرفت اجرای سند تحول بنیادین قابل رصد نیست
فقدان شاخصهای سنجش پیشرفت اهداف سند و عدم طراحیهای ناظر به این امر از موانع جدی اجرای سند تحول است زیرا تحقق اجرای سند تحول نیازمند رصد و پایش میزان عملکرد و آسیب شناسی مسیر اجراست به این نحو که روشن شود بعد از هر سال چه میزان از سند تحول به اجرا درآمده و چه موانع و آسیبهای در اینباره وجود داشته است؟ بنابراین با توجه به عدم تدوین شاخص های عملیاتی کمی و کیفی ذیل سند تحول، تا به امروز بحث در خصوص میزان اجرایی شدن سند، مستند و متقن به نظر نمیرسد.
عدم نظارت عملیاتی مجلس شورای اسلامی برای اجرای سند تحول بنیادین
نظارت عام و عملیاتی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر عهده مجلس است این کارکرد مجلس در خصوص سند تحول بنیادین هرچند در متن سند نیامده است اما وظیفه ذاتی مجلس است با این حال به دلیل عدم تعیین شاخصهای سنجش پیشرفت اهداف سند، مجلس تاکنون نتوانسته است به درستی بر اجرای سند نظارت داشته باشد.
عدم نظارت راهبردی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای سند تحول بنیادین
بر اساس بند "د" فصل هشتم سند تحول بنیادین، سیاستگذاری و تصمیمگیری کلان و نیز ارزیابی و نظارت راهبردی فرایند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر پایه این سند به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. همانطور که پیشتر گفته شد لازمه اعمال نظارت بر اجرای سند تدوین شاخصها و مولفههای ارزشیابی و سنجش پیشرفت اهداف سند است که این مهم تاکنون تدوین نشده و شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجرای بند "د" از فصل هشتم تاکنون تقریباً اقدامی که بتواند منتهی به اجرای سند تحول شود انجام نداده است.
انتهای پیام/