آمریکا: برای چین پیش شرط گذاشته‌ایم که روابطش را با استرالیا بهبود بخشد

یک مقام ارشد آمریکایی امروز سه‌شنبه اظهار کرد، دولت جو بایدن به چین اعلام کرده، عادی سازی روابط‌اش با استرالیا پیش شرط اتخاذ هر گونه اقدام اساسی واشنگتن به سمت بهبود روابط با پکن است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، کرت کمپبل، هماهنگ کننده رئیس جمهور آمریکا در امور هند-اقیانوسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد بیان داشت، مساله "فشار اقتصادی" چین بر استرالیا در هر نشستی بین مقامهای آمریکایی و چینی مطرح شده و "در تعاملات مقامهای دو کشور در شهر انکوریج در چند روز آینده مورد تاکید قرار خواهد گرفت".

قرار است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ 18 مارس در شهر انکوریج آلاسکا با دیپلماتهای ارشد چین شامل یانگ جیچی و وانگ یی دیدار کند؛ این نخستین تماس سطح عالی حضوری بین دو کشور تحت دولت جو بایدن است.

کمپبل به سیدنی مورنینگ هرالد اظهار کرد: ما تصریح کرده‌ایم که آمریکا حاضر نیست همزمان که یک همپیمان نزدیک و محبوبش در معرض شکلی از فشار اقتصادی قرار گرفته، اقدام به بهبود روابطش به شکل مجزا و دوجانبه کند.

کمپبل گفت، بایدن به اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در جریان نشست اخیر رهبران گروه موسوم به کوآد که شامل ژاپن و هند نیز هست گفته است که "ما در این مورد کنار یکدیگر ایستاده‌ایم".

کمپبل تاکید کرد: ما کاملا از آنچه که دارد اتفاق می‌افتد مطلع هستیم و حاضر به اتخاذ گامهای اساسی به منظور بهبود روابط تا زمانی که به آن سیاستها رسیدگی شده و یک تعامل عادی‌تر بین کانبرا و پکن ایجاد شود، نیستیم.

در یک سال گذشته تنشها بین استرالیا و چین بعد از آنکه کانبرا خواستار تحقیقات بین‌المللی درخصوص منشا همه گیری کووید-19 شده و پکن نیز با اقدامات تلافی جویانه تجاری پاسخ آن را داد، بالا بوده است.

کمپبل به نشریه مذکور عنوان کرد، این تنها استرالیا نبوده که هدف "این نوع گامهای اعلام نشده" قرار گرفته بلکه همچنین فیلیپین، ویتنام، تایوان و ژاپن نیز بوده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.