عربستان سیستم کفالت برای کارگران خارجی را لغو کرد

سیستم کفالت به عنوان سازوکاری میان کارگر خارجی و کارفرما در عربستان از امروز یکشنبه لغو شد.

به گزارش خبرآنی، پیش از این وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی عربستان در ماه نوامبر سال گذشته اقدام به بهبود روابط قراردادی کرده بود که یکی از طرح های تحول ملی با هدف حمایت از رویکرد این وزارت در ایجاد بازارکار جذاب و توانمندسازی و توسعه صلاحیت ها است.

این طرح امکان تغییر شغل کارگر پس از پایان قرارداد خود بدون نیاز به موافقت کارفرما را فراهم می کند.

این طرح همچنین سازوکار انتقال کارگران پیش از پایان قرارداد خود به شرط پایبندی به زمان ابلاغ و ضوابط مشخص شده را مشخص می کند و امکان ورود و خروج کارگر از عربستان را با درخواست الکترونیکی از کارفرما ارائه می دهد.

کارگر می تواند پس از پایان قرارداد خود به صورت مستقیم و با ارائه درخواست الکترونیکی تغییر شغل دهد و دیگر نیازی به موافقت کارفرما نخواهد بود.

این طرح ۳ موضوع تغییر شغل، خروج کلی از کار و خروج و بازگشت را در قراردادهای جاری، پایان یافته و موارد استثنایی که قرارداد ندارند یا حقوق دریافت نمی کنند را ارائه می دهد.

به گزارش میدل ایست نیوز، سیستم کفالت در عربستان سعودی در ۷۰ سال گذشته رابطه میان کارگر خارجی و کارفرما را سازماندهی کرده است. طبق این سیستم کارگر خارجی در بدو ورود می‌بایست کفیل و سرپرستی برای خود انتخاب می‌کرد و پاسپورتش را به او می‌سپرد و بدون اجازه کارفرما اجازه خروج از کشور حتی پس از پایان دوره قرارداد را نیز نداشت و از این رو گاهی تا سال‌ها نمی‌توانست به کشورش بازگردد.

طبق اعلام اداره آمار عربستان سعودی در  پایان سال ۲۰۱۹ تعداد ۸.۴۴ میلیون کارگر خارجی در این کشور مشغول به کار بودند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.