سفیر میانمار در انگلیس خواستار آزادی سوچی شد/ لغو مجوز ۵ رسانه میانماری

سفیر میانمار در انگلیس خواستار آزادی رهبر دوفاکتوی این کشور شده و مخالفت انگیس را با کودتای اول فوریه در این کشور آسیایی اعلام کرد.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه گاردین، "کیاو زوار مین" که از ۲۰۱۴ ریاست سفارت میانمار در لندن را برعهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس گفته که از سوی آنگ سان سوچی، رهبر دو فاکتوی میانمار به این سمت منصوب شده و تنها از اوست که دستور می‌گیرد.

وی گفت، یک سفیر یک دیپلمات است. او مسیر دیپلماتیک را انتخاب می‌کند: "پاسخ به بحران کنونی در میانمار را فقط می‌توان با مذاکره یافت. ما خواستار آزادی سوچی و وین مینت، رئیس جمهوری میانمار هستیم."

راب نیز گفت:‌ من شجاعت و میهن پرستی سفیر میانمار را برای درخواست آزادی سوچی و رئیس جمهوری میانمار و احترام به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ در این کشور می‌ستایم.

این صحبت‌ها از سوی سفیر میانمار در انگلیس پس از صحبت‌های ماه گذشته میلادی سفیر میانمار در سازمان ملل و محکوم کردن کودتای نظامی در این کشور مطرح شد.

این تحولات در بحبوحه نگرانی‌ها درباره سرنوشت معترضان دستگیر شده علیه کودتا در یانگون ایجاد شده است. حدود ۲۰۰ تن پس از آنکه ماموران امنیتی دوشنبه شب منطقه‌ای را که معترضان در آن حضور داشتند، محاصره کردند، گیر افتاده‌اند و این مساله باعث شده تا سازمان ملل خواستار آزادی آنها شود.

سفارتخانه‌های غربی و دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفته‌اند که به شدت نگران وضعیت و سرنوشت این معترضان هستند و از پلیس خواسته‌اند تا بدون فوت وقت آنها را آزاد کنند.

در همین حال، گروه پزشکان بین‌المللی برای حقوق بشر نیز اشغال بیمارستان‌ها را محکوم کرده و گفت:‌ این جدیدترین اقدام خشونت آمیز از سوی ارتش میانمار شامل یورش و اشغال بیمارستان‌های دولتی و استفاده بیش از حد از زور علیه معترضان به کودتای اول فوریه است.

این گروه اعلام کرده که اقدامات از سوی ارتش تضعیف کننده سیستم بهداشت است که پیش از این بابت کرونا و کودتا ضعیف شده است.

همچنین دست کم ۱۸ اتحادیه تجاری، ساختمانی، کشاورزی و تولیدی به اعضای خود گفته‌اند تا در حمایت از جنبش نافرمانی مدنی دست از کار بکشند و به خونتا فشار بیاورند تا عقب نشینی کند.

در همین حال، خونتای نظامی در میانمار مجوز پنج رسانه را با هدف سرکوب پوشش مستقل اعتراضات ضد کودتا لغو کرد که این ضربه‌ای بزرگ به آزادی رسانه در میانمار محسوب می‌شود.

از اول فوریه سال جاری میلادی که کودتای نظامی در میانمار اتفاق افتاد، قریب به ۱۸۰۰ تن دستگیر شدند که شامل ده‌ها خبرنگار نیز می‌شوند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.