به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این خصوص اظهار کرد: معاونت امور اسناد حوزههای مختلف را در بر میگیرد و دارای بخشنامههای بسیار متعدد و قوانین دستوپاگیری است که باعث شده هم روند کاری زیر مجموعه به کندی صورت گیرد و هم اینکه بسیاری از این قوانین و بخشنامهها که در زمان صدور اثرگذار بودند در حال حاضر با الکترونیکی شدن منسوخ شدهاند و یا آن اثرگذاری لازم را ندارند.
وی افزود: بر همین اساس و در راستای دستور رئیس قوه قضائیه و سند تحول قضائی و تاکیدات رئیس سازمان، اصلاح قوانین در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است؛ به همین منظور کارگروه های تخصصی و مختلفی در حوزههای اجرا و امور اسناد تشکیل شده که این کارگروهها وظیفه دارند قوانین و بخشنامههای مربوطه را بررسی کنند.
معاون امور اسناد با بیان اینکه اصلیترین بحث در این خصوص آییننامه قانون اصلاحی دفاتر است که میتواند بسیاری از مشکلات دفاتر ازدواج و طلاق را حل کند، تأکید کرد: این کار، گام بزرگی در اصلاح فرایندهای عملیاتی و همچنین قوانین منسوخ شده قبلی است.
اقبال خاطرنشان کرد: در قسمتهای دیگر همچون اسناد، قوانینی هست که نیازمند اصلاح است که با تشکیل کارگروه در بخشهای مختلف این معاونت، این بخشنامهها در حوزههای مختلف بازنگری شده و با برنامهریزی دقیق حتی برخی بخشنامهها و قوانین دست و پاگیر اصلاح خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دو اولویت کاری مهم در مجموعه سازمان هدفگذاری شده است، اظهار کرد: یکی از این اولویتها، بحث اصلاح بخشنامهها و قوانین و جلوگیری از عدم برنامهریزی در صدور بخشنامهها در حوزههای مختلف که در این معاونت صدور بخشنامهها فقط به اینجانب منحصر شد و سعی خواهیم کرد در این مورد اصلاح فرآیندها را مدنظر قرار دهیم و تا جایی که نیاز به تفسیر و تشریح هست و نیازی به بخشنامه نیست از بخشنامه استفاده نکنیم، وقتی همه چیز شفاف باشد نیازی به بخشنامه نیست.
این مسئول موضوع بعدی را تشکیل کارگروههای تبدیل الکترونیکی شدن فرایندها به هوشمندسازی عنوان کرد و افزود: یکی از مواردی که رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر آن تأکید دارد، هوشمندسازی است؛ به عبارت دیگر الان بحث الکترونیکی شدن نیست بلکه آنچه مهم است، انجام تمام امور با هوش کامپیوتری است، یعنی امور از مرحله صفر تا صد بر عهده سیستم باشد و کاربر انسانی کمترین دخالت را داشته باشد و حتی نظریات کاربری و کارشناسی کمترین دخالت را داشته باشد که این مهم با استفاده از هوش مصنوعی قابل اجراست.
معاون امور اسناد سازمان ثبت در پایان گفت: این معاونت با هماهنگی کامل با معاونت فناوری کارگروه فناوری را تشکیل داده است و یکسری اقدام زیرساختی در بحث هوشمندسازی را پیگیری میکند؛ در همین جا لازم است اشاره کنم که بسیاری از مشکلاتی که الان مردم با آنها دست و پنجه نرم میکنند فقدان الکترونیکی بودن فرآیندهاست.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/