به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، محمد اسلامی، در راستای توسعه و تقویت همکاریهای حملونقلی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق و نیز تسهیل امور ترانزیت منطقهای، بر اساس دعوت رسمی ناصر حسین بندر، وزیر حملونقل جمهوری عراق عازم بغداد شد.
وزیر راه و شهرسازی قرار است در این سفر با مصطفی الکاظمی، نخستوزیر جمهوری عراق ملاقات کرده و با همتایان خود ناصر حسین بندر، وزیر حملونقل و نازنین محمد وسو شیخ محمد، وزیر آبادانی و مسکن آن کشور دیدار و پیرامون همکاریهای ریلی، جادهای، عمرانی و زیربنایی گفتوگو کند.
همچنین نهایی کردن تفاهمات دوجانبه برای اجرای پروژه ارتباط ریلی شلمچه-بصره و اتصال راهآهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، در دستورکار مذاکرات وزیر راه و شهرسازی با مقامات آن کشور قرار دارد.
به گزارش خبرآنی، لایروبی اروند یکی از وعدههای دولت روحانی (دولت یازدهم و دوازدهم) بوده که تاکنون محقق نشده است.
عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی 10 دیماه سال 93 در مراسم امضای یادداشت تفاهم توسعه همکاریهای ایران و عراق در حوزه حملونقل، گفته بود: «تصمیم گرفتهایم مقدمات اجرایی لایروبی اروند را طی دو هفته آینده (24 دیماه 93) اجرایی کنیم که در این صورت کشتیهایی با ظرفیت حدود 12هزار تن میتوانند در اروندرود تردد کنند، در حال حاضر کشتیهایی با ظرفیت کمتر از 5هزار تن در اروند تردد میکنند.»
این در حالی بود که تا زمان استعفای تلگرامی آخوندی خبری از انجام لایروبی اروند نشد.
پس از وی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز اواخر سال 97 در اینباره گفته بود: ایران سهم خود را از این پروژه انجام داده و منتظر انجام تعهدات طرف عراقی هستیم. مهم این است که دستگاه دیپلماسی بتواند با عراق هماهنگیهای لازم را برای احیای فعالیت در این آبراه تاریخی انجام دهد تا مجددا کشتیرانی مانند سابق در اروند رونق بگیرد.
وی افزود: این پروژه مشکل اعتباری ندارد و مشکل آن تنها هماهنگی بوده است. ایران سهم خود را انجام داده و این سهم دولت عراق است که تعیین تکلیف شود.
این احتمال وجود دارد یکی از محورهای مذاکره وزیر راه و شهرسازی با مقامات عراقی، شکستن طلسم لایروبی اروند باشد.
مدیرکل وقت بنادر و دریانوردی خرمشهر اسفندماه سال 96 هزینه مورد نیاز برای لایروبی اروندرود را بالغ بر 1000 میلیارد تومان اعلام کرد و گفته بود: موانع لایروبی با عراقیها هنوز برطرف نشده است.
محسنی با یادآوری اینکه بندر خرمشهر جایگاه کنونی بندر شهید رجایی با 60 درصد واردات و صادرات را قبل از انقلاب داشت، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی خرمشهر مورد تهاجم عراق قرار گرفت و مانند یک ایربگ و جزیی از ایران عمل کرد.
وی با بیان اینکه دولتها از ابتدای انقلاب برای بازسازی خرمشهر تلاش کردهاند اما نابسامان فراوان ناشی از جنگ باعث شده تا کارها به چشم نیاید، افزود: اساسی ترین موضوع تجارت آبی، کشتیرانی و آبراه کشتیرنی است. فاصله اروند تا محل تلاقی خلیجفارس 62 مایل است. در زمان جنگ کشتیهای بزرگ در این آبراه غرق شد که مانع تردد شناورها به لحاظ کاهش آبخور شده است.
وی با اشاره به اینکه برای خروج شناورهای مغروق قرارداد 62.5 میلیارد تومانی امضا شده است، تصریح کرد: از 39 فروند شناور مورد قرارداد تا کنون 21 فروند سالویج (خارجسازی) شده است.
وی با تاکید بر اینکه پس از خروج شناورهای مغروق شرایط بازگشت اروند به شرایط قبل از جنگ فراهم میشود، اظهار کرد: برای لایروبی اروند تعهدات مشترکی با عراقی ها داریم که به صورت جدی آنرا دنبال میکنیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرآنی در خصوص هزینه مورد نیاز برای لایروبی اروندگفت: بر اساس برآورد صورت گرفته حدود 1000 میلیارد تومان برای لایروبی اروند نیاز است که این کار به دلیل منافع اولویت عراقیها نیست.با لایروبی اروند آبخور از 6 متر کنونی به 9 متر قبل از اتقلاب افزایش یافته و شناورها با ظرفیت 12 هزار تن میتوانند در این آبراه تردد کنند.
انتهای پیام/