به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ مصطفی سالاری امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: بحث اصلی امروز بحث "نسخه الکترونیک" است؛ این موضوع که به شکل گسترده راجع به تأمین اجتماعی در فضای رسانهای کشور مطرح است، بحث عدم صدور دفترچههای کاغذی تأمین اجتماعی و شروع حذف تدریجی دفترچههای درمان از روند درمان است که درباره آن توضیح خواهیم داد.
وی با بیان اینکه بحث نسخهنویسی الکترونیک و حذف کاغذ از فرآیند درآمد در سازمان تأمین اجتماعی از چند سال پیش شروع شده است، گفت: این موضوع در مراکز درمانی تابعه خود سازمان از چند سال پیش بهصورت نسخهنویسی الکترونیک را شاهد بودیم و این موضوع موفقیتآمیز بوده است؛ به نحوی که هم در بیمارستانها اتفاق افتاده و تجربه شده است و گامهای بعدی برای اینکه در تمام مراکز خدمات درمانی اعم از مراکز درمانی دولتی، دانشگاهی، غیردانشگاهی، خصوصی انجام دهیم و بیمهشدگان بتوانند مراجعه کنند و بتوانیم این کار را تعمیم بدهیم که الزام قانونگذار است.
سالاری افزود: در این زمینه کارهایی را سال گذشته با همفکری همه کسانی که صاحبنظر بودند شروع کردیم از جمله گام اولی که پیادهسازی شد این بود که از اول خرداد سال جاری ما تمدید دفترچههای درمانی نیاز بود بیمه شدگان وقتی تاریخ اعتبار دفترچههایشان به اتمام میرسد و برای تمدید به کارگزاریها مراجعه میکنند، این را کنار گذاشتیم و اعلام کردیم که برای اطلاع از موضوع تحت پوشش بودن افراد از پوشش بیمهای با اینترنت، از طریق گوشی تلفن همراه، کامپیوتر و یک پیامک امکان پذیر است که این فرآیند هم ساده و هم زمان بر نیست. ما این کار را انجام دادیم و عملاً اعلام کردیم تا زمانی که دفترچهها برگه دارند نیاز به تمدید ندارد و اینکه فرد مورد نظر بیمه دارد یا خیر، بدون اینترنت این امکان فرهم شد.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در این باره در خرداد ماه امسال یک گام برداشتیم و بعد از این زمان، اول آبان ماه اعلام کردیم که امکان نسخهنویسی و نسخهپیچی در همه مراکز درمانی، مطبها، درمانگاهها، داروخانهها، آزمایشگاهها، مراکز تصویربرداری، پاراکلینیکها و مراکز فیریوتراپی به دو طریق وجود دارد که جامعه درمانی کشور میتواند از یکی از این دو طریق کارهایشان را انجام دهند.
سالاری گفت: همچنین در اول اسفند اعلام شد که دفترچه جدید چاپ نمیکنیم یعنی اینکه اگر کسی قبل از روز یک اسفند برگ دفترچهاش تمام شده است نیاز به گرفتن دفترچه جدید درمانی ندارد ولی اگر کسی که دفترچهاش برگه دارد میتواند در روزهای آینده از آن استفاده کند.
وی با بیان اینکه ما در این زمینه با سه وضعیت مواجه هستیم، تصریح کرد: یک وضعیت این است که فردی مراجعه میکند این فرد اگر دفترچه داشته باشد یا نداشته باشد، مرکز درمانی، مطب، بیمارستان، خدمت را در بستر الکترونیک ارائه میدهند؛ ممکن است فرد دفترچه داشته باشد یا نداشته باشد، ما خواهشمان از جامعه درمانی این است که روش اول را ترجیح بدهند و در بستر الکترونیکی خدمات درمانی ارائه شود اما اگر پزشک یا جامعه درمانی که فرد مراجعه میکند آمادگی ارائه خدمت در بستر الکترونیک را نداشته باشد و زیرساخت نداشته باشد یا به هر دلیلی تمایل به نسخه نویسی الکترونیک نداشته باشد با دو فرض مواجه میشویم؛ یکی اینکه جایی فرد بیمه شده مراجعه میکند و از آن شخص بیمه شده دفترچه میخواهند، در دفترچه وی مینویسد یا اینکه دفترچهاش برگههایش به اتمام رسیده است اما بیمه شده با روش استعلام آسان میبیند که بیمه دارد و برای شخص در سربرگ تجویر میکند و با پوشش تأمین اجتماعی از مطب و در هر مرکز دیگری خدمات ارائه بشود. ما انعطاف جدیدی نشان دادیم این امکان وجود داشت یک پزشک مطلبش مجهز ناشد هنوز تمایل جدی پیدا نکرده باشد لذا دفترچه در کنار نسخه نویسی الکترونیک دفترچه معتبر است اگر کسی هم دفترچهاش تمام شده در سربرگ در یک نسخه امکان نسخه نویسی وجود دارد. یعنی تعریف کردیم که در این مرحله از کار به نوعی عدم صدور دفترچههای جدید برای درمانگران، زحمت جدیدی ایجاد نکند. البته کلیت اجرای طرح در روزها و هفتههای اول چون یک تحول اساسی است شاید نارسایی هایی وجود داشته باشد اما بعد از مدتی که به نظام نسخه نویسی الکترونیک عادت میکنیم.
سالاری ادامه داد: این موضوع باعث میشود که سوابق درمانی در پرونده بیمه شده ثبت شود و امکان دسترسی خود فرد به آن فراهم است و به پزشک معالجش اجازه میدهد که دسترسی داشته باشد. این موضوع به عدم تداخل دارویی و تجویزها کمک میکند. بسیاری از کنترلهایی که به سلامت مردم کمک میکند را تقویت و با این نظام نسخه نویسی الکترونیکی امکان خدمات جدید را فراهم میکنیم.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: هزینههای یک سری وسایل تجهیزات مورد نیاز بالاخص اقلام مصرفی در بیمارستان ها که قبلا قیمت ارزانترین آنها را را پرداخت میکردیم، الان هر قلم از تجهیزات که مصرف بشود ما بهای آن را در بیمارستانهای دانشگاهی برای این 45 میلیون نفر بیمه شد را پرداخت میکنیم. برای بیماریهای صعبالعلاج و مزمن نیز قدمی برداشتیم تا بتوانیم سهم بیمه شده را نزدیک به صفر برسانیم. اینها کارهایی است که بدون نسخه نویسی الکترونیکی شدنی نبود.
وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از هزینه درمان نصف جمعیت کشور در بیمارستانهای دانشگاهی را تقریبا رایگان کردیم. این گامی است که ما میتوانیم ادامه بدهیم. حتماً هم جامعه درمان و وزارت بهداشت که به جد به ما کمک کردند و در جلسه و توافق خوبی که با هم داشتیم، همه دست اندرکاران با هم در دو روز فشرده به چارچوبی رسیدیم که به همه مراکز درمانی دانشگاهی و غیردانشگاهی دولتی و غیردولتی در صورتجلسه اعلام بکنیم که از آن روز به بعد تمام مراکز درمانی کشور مکلفند با کارت ملی و حتی کارتهای کم اعتبارتر بیماران را بپذیرند.
سالاری در پاسخ به سوالی درباره متناسب سازی گفت: در خصوص متناسبسازی در مرداد ماه به پشتوانه 32 هزار میلیارد تومانی که بابت رد دیون به تأمین اجتماعی واگذار شد در مرداد ماه احکام جدید را صادر و ابلاغ و پرداخت کردیم و حتی پرداختش نیز با انطباق احکام جدید در خود مرداد ماه انجام شد. مرداد را اگر بخواهیم با اسفند ماه 98 مقایسه بکنیم، با افزایش مربوط به اول سال یا ماده 96 به ازای متناسب سازی تقریباً آن ماه افزایش نسبت به اسفند ماه حدود 49 درصد بود. با افزایشهای بعدی که اصلاحاتی انجام دادیم احتساب کامل سوابق و ... به بیشتر از 49 درصد رسیده است اما در مهر ماه صندوقهای بازنشستگی لشکری و کشروی با کمک دولت یک افزایشی دادند که آن افزایش باعث شد که بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام بکنند و یک مطالبات بحقی داشته باشند.
وی افزود: نیاز بود که تأمین منابع از دولت و مجلس داشته باشیم و بتوانیم منابعی برای اینکه متناسب سازی مرحله دوم را انجام بدهیم داشته باشیم. چیزی که من دقایقی پیش از مجلس به صورت مستقیم کنترل میکردیم این بود که با نظر مثبت دولت و نظر مثبت نمایندگان مجلس حدود 90 هزار میلیارد تومان در بند «و» تبصره 2 بودجه 1400 در صحن هم رای گرفت که بابت رد دیون به تأمین اجتماعی داده بشود. قطعاً این کمک میکند برای تأمین منابع اجرای مرحله دوم متناسب سازی از هفته گذشته هم همکاران ما در معاونت بیمهای معاونت اجتماعی فرهنگی با همفکری مدیران کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شروع به محاسبات متناسب سازی مرحله دوم کردند و تدوین فرمولهایی که آن فرمولها را که ما نهایی و مصوبهاش را از هیئت دولت و هیئت امنا اخذ و بعد آن را در نرم افزارهایمان اعمال تا بتوانیم پرداخت متمرکز انجام دهیم و پرداخت متناسب در مرحله دوم متناسب سازی انجام بشود.
سالاری اظهار کرد: حتماً به صورت علی الحساب یک پرداخت را بابت متناسب سازی مرحله دوم در اسفند انجام میدهیم. تاریخ اجرا یک اسفند خواهد بود اما با توجه به شروع پرداخت، احتمالاً پرداخت به صورت علیالحساب خواهد بود. درباره بازنشستگان سال 99 حتماً سال 1400 متناسبسازی برای آنها انجام میشود؛ کسانی که تا پایان 98 بازنشسته بودند را در سال 99 شامل میشد اما در سال 1400 کسانی که در 99 بازنشسته شدند مشمول متناسب سازی خواهند بود و از این بابت دغدغهای نداشته باشند. صدور احکام از اول اسفند خواهد بود. اما چون حقوق اسفند را دادهایم.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: درباره 90 هزار میلیارد تومان آن چیزی که به تأمین جتماعی پرداخت میشود و امروز هم درمجلس مصوب شد و در شورهای نگهبان هم انشاءالله تایید شود، این رقم بابت رد دیون است. اما این رد دیون یعنی پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از لحاظ مالی این امکان را فراهم میکند که بتوانیم مرحل دوم متناسب سازی را انجام بدهیم.
سالاری درباره افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان نیز توضیح داد: شورای عالی کار یک مرجع عالی مستقل است. آن مرجع تصمیم خودش را میگیرد و با توجه به سبد معیشت، میزان تورم در سال 99، میزان دستمزد را تعیین میکند ما در این شورا عضویت نداریم اما انشاءالله تصمیمی باشد که به جامعه کارگری و به تبع آن به بازنشستگان تأمین اجتماعی کمک بشود.
وی درباره خدمات داروخانهها در موضوع نسخه الکترونیکی گفت: این موضوع دو بخش قابل بررسی است؛ یکی مواردی است که نسخهای الکترونیکی نوشته شده است و در بستر الکترونیک آنلاین و برخط به داروخانه ارسال شده است یا در ماههای اول نسخه نویسی، مطب یا درمانگاه امکان نسخه نویسی الکترونیکی ندارند و نسخه را کاغذی مینویسد و به داروخانه میفرستد، داروخانه با دو وضعیت متفاوت مواجه خواهد بود؛ جلساتی همکاران ما با انجمن داروسازان و با وزارت بهداشت داشتند و بحثهای کارشناسی متعددی مطرح شده است. اینکه چه تصمیمی گرفته بشود تصمیم مشترکی است که شورای عالی بیمه، همه اعضا و بیمهگران و وزارت کار و سازمان برنامه بودجه همه اعضایشان و بیمه گزاران آنجا هستند و مباحث در شورای عالی بیمه شروع شده است.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی درباره موضوع واکسن نیز گفت: ما در موضوع واکسن واردکننده نیستیم و وزارت بهداشت واکسن را تامین میکند. همکاران درمانی ما را هم مشابه همکاران درمانی وزارت بهداشت و حتی بخش خصوصی میبینند و تفاوتی نیست.
سالاری ادامه داد: درباره نسخه الکترونیک اینکه در یک مرجع رسمی در کشور مقاومت یا عدم تمایلی باشد من چنین چیزی را شاهد نیستم. کار سنگینی است و وزارت بهداشت در همین هفته گذشته جلسات متعدد کارشناسی مدیریتی برگزار کرده است و عزم وزارت بهداشت را برای استقرار نسخه الکترونیکی را شاهد بودیم. بر مبنای همین ارادهای که برای استقرار نسخه نویسی الکترونیکی داشتند ما با معاونین وزارت بهداشت و مدیرعامل بیمه سلامت و مدیر عامل بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، مسئولان شورای اجرایی، فناوری اطلاعات، نماینده دفتر رئیس جمهور در حوزه دولت الکتورنیکی با همه دست اندرکاران بعد از دو روز کار فشرده صورتجلسه کردیم، همه این دغدغه ها را حل میکنند.
وی گفت: از مراکز درمانی خواهش میکنیم در همین دفترچههای معتبر نسخه نویسی به جای کاغذی در بستر الکترونیک انجام بشود. اگر کسی هم دفترچه نداشت در سربرگ مطب یا مرکز بیمارستانی دیده شود. این اراده را در وزارت بهداشت در بیمههای مختلف میبینیم که کار را خوب جلو ببرند. اما چون اول کار است اطلاع رسانی گسترده نیاز دارد ممکن است مواردی پیش بیاید ما هم از جامعه درمانی خواهش میکنیم که کمک بکنند ما نیز از امروز و روزهای آینده اطلاع رسانی بیشتری خواهیم کرد.
سالاری افزود: اینکه آیا با وزارت بهداشت اول هماهنگ شده است قطعاً همه دست اندرکاران ماهها پیش این کار را شروع کردند. در خرداد ماه در شورای عالی بیمه به ریاست وزیر بهداشت مصوب شد و تأکید شد که این کار سریع تر باید شروع شود. این اقدام در قانون بودجه یک الزام است و اختیاز نیست. در قانون برنامه ششم هم تکلیف بوده و اختیار نبوده است. وزارت بهداشت همواره به عنوان متولی درمان کشور دغدغه این کار را داشته و مصوباتی توسط وزیر بهداشتبه ارکان مختلف به بیمه گرهای مختلف ابلاغ شده است و ما به سمت دقیق اجرا شدن آن پیش میرویم.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی درباره فرمول محاسبات متناسب سازی گفت: متناسب سازی بر مبنای سه چهار معیار است که وضعیت دریافتی بازنشسته در سنوات گذشته نسبت به حداقل حقوق آن زمانی که بازنشسته شده بود چقدر بوده و چقدر کاهش یافته این کاهش جبران بشود و فاکتورهای دیگر. غیر از متناسب سازی ماده 96 افزایش اول هر سال که به تبع مصوبه شورای عالی کار برای کارگران است و مصوبه تأمین اجتماعی برای بازنشستگان مصوبه اجرا میشود، باید متناسب با نرخ تورم باشد که این الزام است.
وی درباره مشوقها به مراکز درمانی در رابطه با طرح جدید تأمین اجتماعی نیز توضیح داد: در سال گذشته تقریباً در مرداد ماه 17 ، 18 ماه در پرداختهها عقب بودیم. یعنی مطالبه و کارکرد مراکز درمانی 18 ماه قبل را نداده بودیم. با کمک دولت و مجلس به این رسیدیم که این را نسبتاً بروز برسانیم. با سیستم کاغذی به این دلیل که یک درمانگاه یا یک بیمارستان برای اینکه صورتحساب مهرماهش را جمع بکند، فاکتورها و اوراق اسناد کاغذی اش را فهرست، صورتحساب و محاسبه بکند برای ما بفرستد میانگین دو و نیم ماه برای خودش زمان میبرد و بعد از دو و نیم دست ما میرسد و ما نیز چند ماه کار محاسباتی داریم و بعد پرداخت میکنیم و این فرآیند کمتر از 3 ماه در سیستم کاغذی پرداخت قطعی کارکرد یک مرکز درمانی توسط بیمه گر امکانپذیر نیست. این طبیعت کاغذ است. با این وجود ما چیزی که در نسخه الکترونیک به جامعه درمانی متعهد شدیم، در پایان هر ماه حداکثر دو هفته بعد از پایان هر ماه معادل صدرصد کادر آن مرکز درمانی، مطب، آزمایشگاه، مرکز تصویربرداری، فیزیوپترابی، بیمارستان، بپردازیم. یعنی مشابه حقوق کارکنان میشود و بسیار به موقع است. به جامعه درمانی کشور تعهد کردیم که آنها بتوانند روی وصولی ماهانه کارکردشان حساب بکنند و یک نظم مالی داشته باشد و این میتواند کمکشان بکند.
سالاری افزود: حتی فراتر از این بخشی از درصد را ما روزانه میدهیم یعنی مثلاً 80 درصد کارکرد روزانه یک پزشک را همان روز به صورت برخط و سیتمی میدهیم و یا درمانگاه نیز هشتاد درصد کارکرد روزانه اش را به صورت برخط همان روز پرداخت میکنیم . این کارکردی است که در مرحله اول اتفاق افتاده است.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: تسهیلاتی برای تجهیز مطبها و درمانگاهها پیش بینی کردیم بودیم و در صورتجلسهای که هفته گذشته با وزرات بهداشت و ... داشتیم اعلام آمادگی کردیم و جزو تعهدات ما به حساب آمد که یک پرداخت علی الحساب به مراکز درمانی تابعه وزارت بهداشت انجام بدهیم. برای تجهیز سیستم کامپیوتری و فناوری اطلاعات درمانگاههای تابعه دانشگاهها. هرجایی که امکانپذیر باشد و لازم باشد ما آمادگی داریم برای تسهیل این کار که عایدی اش برای مردم است ،کارهایی انجام بدهیم.
وی درباره کارگزاریها نیز گفت: با تحول دیجیتال و الکترونیکی شدن و ارائه خدمات و غیرحضوری و خدماتی که در هفتههای آینده هم شدیدتر و گسترده تر خواهد شد مراجعه به کارگزاریها برای بسیاری از خدمات کاهش پیدا میکند و صفر میشود این طبیعت کار است و خیر این کار نصیب مردم میشود اما کارگزاریها باید سر پا بمانند این را تکلیف خودمان میدانیم کارهایی کردیم مصوباتی را اخذ و ابلاغ کردیم و کارهای جایگزین را به آنها محول کردیم. کارهایی که به تبع دیجیتالی شدن از آنها گرفته شده جایگزین آن کارهای دیگری انجام بدهند. از جمله سوابق پروندهای افراد، هفت هشت مورد دیگر، مصوبه هیئت مدیره ابلاغ شد این روند را انجام میدهیم کارگزاریها ظرفیت کاری جایگزین برایشان تعریف بکنیم، مصالح کارگزایها را باید رعایت بکنیم اما نباید به سمتی برویم چون آنها ضرر میکنند ما توسعه خدمات دیجیتال انجام ندهیم. بلکه باید کارهای جایگزین را برای آنها تعریف کنیم.
سالاری افزود: درباره دو درصد سهام شستا یک بحثی بود؛ و وزیر اعلام کرده بود به جامعه کارگری و نهایتاً مصوبه هیئت امنا را اخذ و به معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای اظهار نظر ابلاغ شده است؛ اینکه از لحاظ مقررات و به لحاظ قیمت متفاوتی راجع به درصدی از بازنشستگان که تمایل به خرید سهام دارند، میشود این کار را انجام داد یا خیر، یک مباحث حقوقی مطرح است من جزئیات آن را نمیدانم اما آن چیزی که وزیر اعلام کرده است مراحلش را طی کرده و اگر منع حقوقی نداشته باشد حتماً تمایل جدی دارد تا این کار انجام بشود.
وی درباره واگذاری 50 درصد از سهام شرکت هپکو به سازمان تأمین اجتماعی گفت: هپکو به لحاظ اینکه قیمت مشخص و فرابورسی داشت نیاز به قیمت گذاری نداشت واگذاری آن به فوریت انجام شد. اما راجع به برخی دیگر از شرکتها مراحل قیمت گذاری یک مقدار زمان میبرد در مرحلهای که اینکه تصویب نامه دولت در هیئت تطبیق رد نشود دو سه ماهی جلساتی بود آن دو سه ماه دیگر با نظر مثبت هیئت تطبیق هم همراه شد. و مصوبه تأیید شد و ما قطعا تا پایان سال باید نقل و انتقال را انجام دهیم چون این حکم بودجه سال 99 است و اگر اجرا نشود در قانون بودجه 1400 نمیتواند این کار را ادامه بدهد و ما با خلاء قانونی مواجه خواهیم بود. لذا همکاران ما به دنبال این هستند.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در خصوص هپکو 50 درصد از سهامش بابت رد دیون به تأمین اجتماعی داده شد است. 1100 میلیارد تومان هپکو به بانکها بدهکار بوده است. مزیت واگذاری هپکو به سازمان تأمین اجتماعی این است که بدهیهای بانکی هپکو با طلبهای سازمان تأمین اجتماعی از دولت تهاتر بشود. یعنی بدهی بانکی هپکو منتفی بشود و یا تأمین اجتماعی طلبکار هپکو میشود یا اینکه با افزایش سرمایه یا هر طریق دیگری این رابطه مالی را بین خودش و هپکویی که بیش از 50 درصد سهامش متعلق به سازمان است حل میکند و باعث میشود که اموال و دارایی و املاک هپکو آزاد بشود و بتواند ضمانت نامه بانکی بگیرند بتواند تسهیلات بانکی اخذ بکند و بتواند فعالیتهای مالیش را انجام بدهد. این واگذاری یک گشایش اساسی برای هپکو خواهد بود یعنی به جای اینکه به بانکها بدهی داشته باشد، یک بدهی به تأمین اجتماعی خواهد داشت که به روشهای مختلف میتواند از طریق افزایش سرمایه این موضوع را حل کرد. همکاران ما سه چهار روش را پیشنهاد دادند که با ترکیب روشها اقداماتی انجام خواهد شد. بدهی هپکو به بانکها منتفی خواهد شد و به سازمان تأمین اجتماعی منتقل میشود که گشایش اساسی برای هپکو است تا این شرکت بتواند به تولید که خواست همه ما است برسد.
سالاری درباره اصلاح سن بازنشستگی گفت: این موضوع از اختیارات سازمان تدمین اجتماعی نیست. از اختیارات قانونگذار بوده و حتی از اختیارات دولت هم خارج است. نظرات مخلتف علمی در دنیا با توجه به امید به زندگی، در خصوص سن بازنشستگی چه تصمیمی گرفته میشود و چطور صندوق ها پایدار بمانند و افراد که هنوز امکان کار دارند بتوانند کار بکنند و بعد از اینکه به سن استراحت برسند در آن سن بازنشسته بشوند این مباحث خیلی بنیادین و اساسی است در همه جا و در کشور ما نیز مطرح است. انشاءالله قانونگذار اگر جایی صلاح باشد خودشان ورود میکنند. بحث کلی بازار کار، بحث کلی بیمه بازنسشتگی در همه صندوقها است و در صلاحیت قانونگذار است.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/