به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، دکتر زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در پنل «کیفیت اینترنت ایران» به همت سایت خبری «آیتی ایران» برگزار شد ضمن بیان این مطلب افزود: در گذشته هیچ قانون برد بردی برای مخابرات تصویب نشده است. سهم مخابرات بابت ADSL ده درصد است. یک خط تلفن ثابت ۶ هزار تومان برای مخابرات درآمد دارد. در حالی که امروز ۲۱ هزار تومان هزینه نگهداری آن است، چگونه میشود یک همکاری برد برد داشت و ۶ هزار تومان گرفت و بوق یک خط را نگه داشت؟ اینها نکاتی است که طی سالهای سال مغفول باقی مانده است. با توجه به افزایش هزینههای توسعه تعرفه تغییر پیدا نمیکند و توسعهای اتفاق نمیافتد.
وی در ادامه این نشست با بیان اینکه در بیشتر کشورها رگولاتور مستقل است و با استقلال این بخش قطعاً قدرت بیشتری هم خواهد داشت، گفت: گام اول این است که ساختار رگولاتوری را با کمک اهل فن اصلاح کنیم، زیرا بسیاری از قوانینی که توسط نهادهای حاکمیتی تصویب میشود مورد تأیید اپراتورها نیست.
دکتر زارعیان تصریح کرد: قانون طوری است که همه اختیارات در دست یک نفر است و او برای بخش خصوصی تصمیم گیری میکند. من شخصاً هشت کشوری که در حوزه ارتباطات در ده پانزده سال گذشته و شبیه ایران بودند را بررسی کردم، دیدم که رگولاتور مستقل است و زیر نظر وزارت ارتباطات نیست. از نظر من آسیبها در خصوصی سازی و یا قیمتگذاری است. هر چند ما وزارت ارتباطات را مقصر این وضع را نمیدانیم.
وی که در این پنل در دو بخش مشتریان و کسب و کار سخن میگفت با اشاره به این نکته که در سالهای قبل از ۹۶ رگولاتور پروانه فروشی کرده است، اظهار کرد: با این کار به جای توسعه زیر ساختها و پیشرفت ارتباطات در کشور، دو سه هزار میلیارد تومان پول این بخش به خزانه دولت واریز شد.
معاون امور مشتریان با تاکید بر اینکه موضوع سرمایهگذاری از دیگر بحرانهایی است که در بخش ارتباطی وجود دارد و به توسعه و شبکه ارتباطی آسیب رسانده است، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۲ تا امروز وضیعت تعرفهها بحرانی است و در سه سال اخیر در کشور هیچ یک از شرکتها قادر به سرمایهگذاری نیستند. امروز کسی نمیتواند سرمایهگذاری جدی در حوزه اینترنت ثابت انجام دهد.
وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران علی رغم کمبود سرمایه، گستره وسیعتری از خدمات و سرویسها را در کشور ارائه میدهد اظهار کرد: این شرکت بدون نگاه تجاری تنها در راستای مسؤلیت اجتماعی در تمامی مناطق محروم خدمات ارائه میکند که سایر شرکتهای برایشان مقرون به صرفه نیست این خدمات را ارائه دهند. البته رگولاتوری همیشه یاری رسان مخابرات بوده تا جامعه آسیب کمتری در بخش ارتباطات ببیند.
وی درباره انحصار شرکت مخابرات گفت: در زمان واگذاری این شرکت، رگولاتوری پروانه شرکت مخابرات را تهیه کرد و برای بازیگران این عرصه به مزایده گذاشت و برنده اعلام شد. به نظر من انحصار به آن معنا وجود ندارد، موانع از نظر حقوقی، قانونی، مقررات گذاری و تعرفه گذاری وجود دارد که منجر به این دیدگاه شده است. البته مدیریت جدید مصمم است تا برخی از کندیهای گذشته را از میان بردارد.
وی با اشاره به بحث سرقت تجهیزات مخابراتی (سیم، کابل و …) که در سراسر کشور صورت میگیرد افزود: البته شرکتهای خصوصی دیگر نیز در این زمینه زیان میبینند. باید قوانین و برنامههایی برای آموزش جامعه طرح ریزی شود تا فرهنگ سازی انجام گیرد و فرهنگ حاکم بر استفاده نادرست از اینترنت در جامعه اصلاح گردد.
گفتنی است، پنل «زیرساخت و سیاستها» که با حضور حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری، حسن شانهساز زاده، بنیانگذار شاتل، محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک و دکتر زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، متخصصان بخش خصوصی و مدیران ارشد فنی و تصمیمساز در این عرصه برگزار شد، علاوه بر مروری بر وضعیت گذشته و فعلی معماری زیرساخت اینترنت ایران، درباره شاخصهای مهم و تأثیرگذار بر کیفیت اینترنت، درباره بازار اینترنت کشور و چگونگی همکاری مخابرات برای توسعه اینترنت ثابت گفتوگو شد.