به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی به وقت ایران اظهار کرد: در شرایط کرونایی موجود، دانش آموزان به مدرسه نمیآیند بنابراین مدیر مدرسه باید مطمئن شود که دانش آموزان چه وضعیتی دارند، کار بسیار دشوار شده است و مدیران و معلمان با احساس مسئولیت زیاد این دوران را طی میکنند.
وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیش از 40 بار از واژه جوان استفاده شده است همچنین به بازآرایی مجموعههای تربیتی و علمی براساس سند تحول اشاره شده است. هیچ فرصتی مهمتر از فرصت تعلیم و تربیت وجود ندارد و اگر به عزت ملی و اقتدار، فتح قلههای علم و دانش میاندیشیم نقطه شروع آن نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اخلاق و معنویت، اقتصاد، سبک زندگی و تحقق مجموعه توصیههای رهبر انقلاب نقطه عزیمتش در نظام تعلیم و تربیت است و اگر در اینجا اتفاقی نیفتد، هر اتفاق دیگری پایدار نخواهد بود، ما سالهای متمادی دانش آموزان را تحت آموزش قرار داده و ذهن آنها را تغذیه میکنیم، این ظرفیتها که سازنده فرهنگ و تمدن است در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد.
حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت آموزش و پرورش متناسب با تغییرات حرکت کرده است؟ گفت: نمیتوانیم راضی باشیم یکی از فرصت سوزیها در حوزه فرصت نظام تعلیم و تربیت است، این مجموعه ظرفیت بالاتری برای ایجاد یک جامعه توانمند دارد البته سه رکن اساسی برای تحول نیاز است، رکن نخست معلمان هستند که باید معلم با کیفیت داشته باشیم و توانمندی آنها را برای ایفای نقشهای فعال تر بالا ببریم.
وی ادامه داد: رکن دوم برنامه درسی است یعنی آن چیزی که آموزش میدهیم، در گذشته غلبه آموزش بر انتقال محتوای علوم بود اما سند تحول میگوید هدف تربیت است و باید دانشآموان را در ساحتهای مختلف ترییت کرد تا یک شخصیت متوازن تربیت کنیم که توانایی ایستادن روی پای خود و حل مسائل را داشته باشد، هماکنون بستههای یادگیری بر این اساس تالیف میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رکن سوم سنجش است،متذکر شد: سنجش جهت دهنده به نظام تعلیم و تربیت است و باید بتوانیم برنامههایمان را براساس اهدافی که داریم، بسنجیم. عملکرد کلی نظام تعلیم و تربیت باید دائم سنجیده شود تا بدانیم متناسب با اهداف حرکت میکنیم یا خیر.
در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش فعلی در تراز انقلاب اسلامی است؟ اظهار کرد: پاسخ به این سوال دشوار است اگر به گذشته نگاه کنیم، نظام تعلیم و تربیت تحول داشته است اما اگر به افق مطلوب نگاه کنیم برای رسیدن به دانش آموز در تراز انقلاب که توانایی لازم برای ایفای مسئولیتها را داشته باشد، فاصله زیادی داریم، سرعت تغییرات بسیار زیاد است و در رفت و آمد تغییرات برخی توانایی به ضعف تبدیل می شود و ضعفهایی برجستهتر بنابراین باید بتوانیم متناسب با تحولات زمان توانمندی را کسب کنیم.
حاجی میرزایی مطرح کرد: از وضعیت فعلی راضی نیستم و تمام تلاشم را میکنم تا این امانت بزرگ را پاسداری کرده و نظام تعلیم و تربیت را با کمک همه اندیشمندان، صاحب نظران و جامعه فرهیخته فرهنگیان به سمت شرایط مطلوب ببریم.
وی با اشاره به اینکه شبکه شاد باعث شد محتوای آموزشی با کیفیت در اختیار دو سوم دانش آموزان قرار بگیرد، یعنی دانش آموزان مناطق محروم که معلمان کم تجربه داشتند از این محتوای آموزشی بهره مند شدند، افزود: تعهد ما آموزش به تمام دانش آموزان است صرف نظر از اینکه اینترنت یا تبلت داشته باشند یا خیر.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ابزارهایی برای آموزش داریم و یکی از آنها که 70 درصد مسئله را حل میکند شبکه شاد است، ابزار دیگر تلویزیون است که پوشش 97 درصدی دارد و در مناطقی که اینترنت و موبایل ندارند از تلویزیون آموزش را دریافت میکنند همچنین به معلم گفتهایم مسئول آموزش است و باید مطمئن شود که دانش آموزان او آموزش میبینید یعنی با آنها در تماس باشد تا مطمئن شود آموزشها را پیگیری میکنند.
وی گفت: جمعیت محدودی که به تلویزیونی و شبکه شاد دسترسی ندارند، به صورت هفتگی بستههای خودآموز دریافت میکنند همچنین به مدیران مدارس گفتهام، دانشآموزانی که امسال به مدرسه نیامدهاند را بررسی کنند تا بدانند چه وضعیتی دارند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه روزانه یک گزارش از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و بخش بین الملل درباره تحولات دنیا در حوزه آموزش در شرایط کرونایی دریافت میکنم، متذکر شد: این گزارشها را مطالعه میکنم تا از تجربیات استفاده شود و مواردی که نتایج آن دارای اهمیت است را به رئیس جمهور، آقای جهانگیری، نمکی و رحمانی فضلی ارائه میکنم.
وی درباره مهارت آموزی بیان کرد: هدفگذاری کردهایم 50 درصد دانش آموزان به هنرستانها بروند همچنین دانش آموزانی که از دوره متوسطه فارغ التحصیل میشوند یک مهارت داشته باشند و از طریق تلویزیون این کار را انجام خواهیم داد، امکان انتقال بخش مهمی از مهارتها از طریق تلویزیون وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که مهارت های ارائه شده چقدر متناسب با نیاز بازار کار خواهد بود؟ بیان کرد: هدف گذاری معاونت متوسطه شناسایی مهارت های مورد نیاز جامعه است که هماکنون بیش از 60 مهارت را شناسایی کردهایم که مبتنی بر آی تی است و مهارتهای متناسب با نیاز دانش آموزان را پیگیری خواهیم کرد.
وی درباره مدرسه هوشمند تلویزیونی گفت: کرونا باعث ایجاد ظرفیت تلویزیون و فضای مجازی شد، اگر با کرونا وداع کنیم با این ظرفیتها وداع نخواهیم کرد و به عنوان آموزش مکمل استفاده میشود چون معتقدیم هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمیگیرد و همه تلاشم را میکنم با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی حتی شده برای یک روز ارتباط دانشآموزان با مدارس قطع نشود.
انتهای پیام/