انقلاب اینترنت اشیا در دنیا با 34 میلیارد دستگاه IOT

"سیدسعید صفوی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی پایگاه خبری خبرآنی در رابطه با وضعیت اینترنت اشیا در دنیا اظهار کرد: سرمایه‌گذاری صنایع در اینترنت اشیا، بیشتر روی راهکارهایی متمرکز است که می‌توانند عملیات تولید را پشتیبانی و مدیریت کنند؛ بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری بخش حمل و نقل در اینترنت اشیا روی پیگیری و نظارت حمل و نقل انجام می‌شود و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری بخش خدمات رفاهی روی اینترنت اشیا در شبکه‌های هوشمند توزیع برق، گاز و آب انجام خواهد شد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری مصرف‌کنندگان در اینترنت اشیا تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری در سال 2019 به 108 میلیارد دلار می‌رسد تا به این ترتیب دومین جایگاه در سرمایه‌گذاری روی اینترنت اشیا را به خود اختصاص دهد؛ بیشترین موارد کاربرد اینترنت اشیا برای مصرف‌کنندگان مربوط به خانه هوشمند، سلامت شخصی، ارتباط با وسایل نقلیه متصل به اینترنت هستند؛ در بخش خانه هوشمند، دو زیر مجموعه اتوماسیون خانگی و لوازم خانگی هوشمند مهم‌ترین و رایج‌ترین تجربه‌های افراد در مواجهه با اینترنت اشیا هستند و با متوسط نرخ رشد سالانه 8. 17 درصدی در طول پنج سال آینده، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری افراد و مصرف‌کنندگان در حوزه اینترنت اشیا را به خودشان اختصاص می‌دهند؛ از طرفی خدمات اینترنت اشیا بزرگ‌ترین زیرمجموعه این تکنولوژی در سال 2019 است که با سرمایه‌گذاری 258 میلیارد دلاری، قرار است تمام خدمات سنتی و غیرسنتی IT را زیر پوشش خود قرار بدهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به گزارش یک مرکز آمار گفت: اخیراً گزارشی از موسسه "MarketsAndMarkets" منتشر شده است که پیش‌بینی می‌کند تا سال 2024 سرمایه‌گذاری در بازار اینترنت اشیا مبتنی بر بلاک‌چین (block chain IoT market) به بیش از 2.31 میلیارد پوند می‌رسد. "Block chain"  و  "IoT"  از پرطرفدارترین کلیدواژه‌های حال حاضر دنیا هستند.

صفوی ادامه داد: در ایران 6 استارتاپ فعال در حوزه اینترنت اشیا که در صندوق نوآوری و شکوفایی طرح‌های خود را ارائه کردند، به 10 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند؛ اینترنت اشیا از یک سو فرصت‌های بسیاری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها جهت کاهش هزینه‌ها و افرایش درآمدها ایجاد خواهد کرد و مدل‌های جدیدی از کسب‌وکار را به وجود خواهد آورد، ولی از سوی دیگر، اگر سازمان‌ها خود را برای مواجهه با IoT هماهنگ نکنند، احتمال دارد در آینده کسب و کار آنها به شدت مورد تهدید قرار گیرد.

وی با اشاره به تعداد دستگاه‌های مورد نیاز IoT در دنیا خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای انجام‌شده تا سال 2020 حدود 34 میلیارد دستگاهِ IoT در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و تا پنج سال آینده 6 تریلیون دلار برای ایجاد راهکارهای اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری خواهد شد؛ تحقق این پیش‌بینی در گرو چند عامل کلیدی از جمله فراگیر شدن اینترنت در سراسر دنیا، افزایش استقبال عمومی از خدمات همراه، کاهش قیمت سنسورها و افزایش سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا است؛ انقلاب اینترنت اشیا که با خانه و خودروی متصل به شبکه آغاز شده است، به‌زودی به ایجاد مجتمع‌های مسکونی و سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند منجر خواهد شد و با برقراری ارتباط دائمی بین مصرف‌کننده، تولیدکننده و ارگان‌های نظارتی و فراهم کردن امکان کنترل همه‌جانبه، تمام جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به فرصت‌هایی که اینترنت اشیا در اختیار کسب‌و‌کارها قرار می‌دهد، بیان کرد: بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش پایداری، دارایی‌ها و موجودی شرکت‌ها، افزایش امنیت و محیط‌های سالم، مشتریان وفادار و بهبود تجربه خرید آن‌ها از جمله فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی است که اینترنت اشیا در اختیار کسب‌و‌کارها قرار می‌دهد.

صفوی با بیان اینکه IoT این امکان را به ما می‌دهد که با هوشمندسازی سازه‌ها و ساختمان‌ها میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی داشته باشیم، تصریح کرد: برآوردها بیانگر این نکته است که می‌توان با استفاده از اینترنت اشیا حداقل تا 25 درصد مصرف انرژی را در ساختمان‌ها کاهش داد، به عنوان مثال با استفاده از سنسورهای شناسایی حضور افراد در محیط، می‌توان تشخیص داد که در لحظه چند نفر در یک مکان یا اتاق حضور دارند و براساس آن میزان نور و حرارت اتاق را تنظیم کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که حتی امکان مدیریت این روند از کیلومترها دورتر نیز وجود دارد که نه‌ تنها در کاهش هزینه‌ها کمک شایانی به اقتصاد می‌کند بلکه با توجه به کاهش مصرف انرژی بهترین گزینه برای حفاظت از محیط زیست است؛ البته این سنسورها می‌توانند میزان و درصد اشتغالی اتاق‌ها در شرکت‌ها، موسسات و مراکز خدماتی، آموزشی و درمانی را نیز مشخص کنند تا برای استفاده بهینه از فضای ساختمان برنامه‌ریزی کنیم و بهره‌وری را در دانشگاه‌ها و برخی مشاغل دیگر تا 40 درصد افزایش دهیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به کمک اینترنت اشیا به بخش مالی و حسابداری شرکت‌ها، تصریح کرد: اینترنت اشیا به کمک یکی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در هر شرکت، یعنی بخش مالی و حسابداری هم آماده است، در بسیاری از شرکت‌ها، به‌خصوص شرکت‌های بزرگ، انبارداری و همچنین بررسی اموال مصرفی و تجهیزات سالانه نه‌تنها زمان، بلکه هزینه ‌زیادی نیز از بخش حسابداری و مالی می‌گیرد، در حالی که باز هم اینترنت اشیا می‌تواند راه‌حلی کم‌هزینه‌ و سریع‌تر در این زمینه ارائه کند؛ به عنوان مثال در یک بیمارستان دانستن این‌که تجهیزات مورد نیاز یا حتی داروهای مورد نیاز پرستاران در کدام اتاق یا قفسه قرار دارد علاوه بر این‌که می‌تواند بعضا جان بیماران را نجات دهد، قطعا در کاهش هزینه‌ها نیز بسیار تاثیرگذار است، در این شیوه حسگرها و ردیاب‌های الکترونیک می‌توانند مانعی بزرگ در مقابل سرقت‌های احتمالی، استهلاک غیرضروری و حتی فرسودگی کالا در گوشه‌ای از انبار باشند.

صفوی با اشاره به رابطه اینترنت اشیا با موضوع رعایت استانداردها و بهداشت محیط کار خاطرنشان کرد: یکی دیگر از گرفتاری‌ها در مراکز بزرگ اقامتی مثل هتل‌ها یا شرکت‌های چند ملیتی که معمولاً در یک ساختمان بزرگ با هزاران پرسنل فعالیت می‌کنند، موضوع رعایت استانداردها و بهداشت و پاکیزگی محیط کار است؛ این‌جاست که دوباره فناوری اینترنت اشیا می‌تواند وارد عمل شود و در کاهش هزینه‌ها و زمان این مراکز نقش مهم و کلیدی ایفا کند؛ حسگرها می‌توانند کیفیت آب و هوای داخل ساختمان را در تمام ساعات روز کنترل کنند و در صورت نیاز نسبت به بهبود آن به شکلی خودکار گام بردارند و در بخش دیگر حتی می‌توانند زمان تخلیه سطل‌های زباله تک‌تک اتاق‌ها را به بخش خدمات یادآوری کنند یا این‌که برای دور کردن حشرات از ساختمان فعال شوند.

وی ادامه داد: اصولاً هر تولیدکننده‌ای علاقه‌مند است بتواند متناسب با نیاز و سلیقه بازار اقدام به سرمایه‌گذاری کند، به این ترتیب دستیابی به اطلاعات بازار می‌تواند میلیون‌ها نه، بلکه ده‌ها میلیارد ارزش افزوده برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد؛ در این بخش باز هم IoT میانه میدان دیده می‌شود و با استفاده از فناوری‌های نوین مثل تشخیص چهره این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند تا بتوانند ذائقه، سبک زندگی، اخلاق و روحیات مشتریان را قبل از تولید در اختیار داشته باشند و متناسب با آن وارد بازار شوند. این فناوری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ اکنون به کار گرفته می‌شود که اتفاقا نتیجه بسیار مناسبی هم به همراه داشته است.

در این شیوه قطعاً فروشگاه‌ها متناسب با ذائقه، سلیقه، سبک زندگی و... می‌توانند قفسه‌ها را به گونه‌ای طراحی کنند که خریداران در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین گزینه مورد نیازشان را با قیمتی مناسب تهیه کنند تا با تجربه‌ای عالی از خرید باز هم به همان فروشگاه سر بزنند و به قول خودمان مشتری وفادار آن فروشگاه باشند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.