به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری خبرآنی - در طول تاریخ همواره برخی از مناسبت ها برای بشر همان عصر از اهمیت بالاتری برخوردار بودند. این سنت تا حدی عادی و ارزشمند بوده که در قرن های بسیار دورتر به علت نبودن تقویم و گاه شمار منظم و دقیق، اقوام و جوامع به صورت قراردادی، این مناسبت های مهم را به عنوان مبدا تاریخ محدوده سرزمینی خود تعیین می کردند. این رسم در میان اعراب پیش از اسلام بسیار رواج داشت و البته پس از ظهور اسلام نیز در مناسبت های مهم از این شیوه نامگذاری استفاده می شد. مقابله اعجازگونه با حمله لشگر ابرهه به مکه از مشهورترین حوادث تاریخی پیش از اسلام است که تحت عنوان عام الفیل در تاریخ ثبت شده است. وقایع دیگری نظیری وفات حضرت عبدالمطلب، روز جبله و ... نیز از همین جنس هستند. یا در دوره اسلامی نیز نامگذاری روزها و سال ها بر حسب ویژگی های منحصر به فرد اتفاق می افتاد. روز بعثت، روز اعلان رسمی و علنی دین اسلام، بیعت های پیامبر (ص) با اهل یثرب، روز بدر، روز احد، روز غدیر و بسیاری از رویدادهای مهم تاریخ در دوره اول اسلامی (صدر اسلام) همه حکایت از این سنت دیرینه دارند. این روزهای مهم هستند که سرنوشت تاریخ را تغییر می دهند. اگر چه محققان تاریخی معتقدند تاریخ محل گفتن اگرها نیست؛ اما برای نزدیک تر کردن ذهن به اهمیت روزهای مهم، گاهی می توان سوالاتی پرسید: اگر در جنگ احد سپاه اسلام پیروز می شد یا اگر در جنگ خندق سپاه اسلام شکست می خورد یا اگر در روز وفات پیامبر (ص) حادثه غدیر محترم شمرده می شد و یا ... مسیر تاریخ به کدام سمت می رفت؟
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
این روزهای مهم در تاریخ در ادبیات قرآنی با عبارت ایام الله بیان شده است. آیات 5 سوره مبارکه ابراهیم و 14 سوره مبارکه جاثیه این عبارت را بیان نموده اند. در نگاه تجمیعی به تفاسیر مختلف می توان این نگاه را به عنوان نظریه مشترک تمام مفسران نسبت به مفهوم ایام الله بیان نمود: «ایامالله اشاره به نعمت ها و نقمت های است که در قالب حوادث و پدیده های مهم خود را نشان می دهد که در سه بخش دسته بندی می شود: الف. مراد از ایام الله، سنن الهی و افعال او در حق بندگان است؛ خواه انعام باشد یا انتقام. ب. ترساندن از عذاب هایی که بر سر اقوام گذشته آمده است، و یادآوری عفو الهی در مورد دیگران. ج. ظهور سلطنت الهی؛ خواه با قهر و غلبه، مانند روز مرگ و روز قیامت و روز عذاب، یا با ظهور رحمت و نعمت که در دیگر ایام به آن روشنی نبوده است.»
نگاه کردن با معیار ایام الله به تاریخ انقلاب، تحلیل ها و نگرش های منحصر به فردی را در اختیار انسان قرار می دهد. تاریخ جدید از پایان جنگ جهانی دوم شامل شکل گیری جریان سلطه و استثمار تمام منابع قدرت به نفع تعدادی از کشورهای پیروز جنگ بود. شکل گیری یک نظام تک قطبی (با رویکرد دوگانه مستکبر – مستضعف) در عمل امکان هر گونه مقاومت و یا مخالفت با وضع موجود را از جوامع گرفته بود. در چنین وضعیت سخت و آکنده از خفقان، ظهور مکتبی به نام مکتب خمینی در ایران و مقابله با جریان امپریالیسم یک رویداد تاریخی است که اگر در چند قرن پیش از این روی داده بود؛ امروز از آن در تراز پدیده هایی نظیر قدرت گیری هخامنشیان در داخل سرزمین های یونان و یا شکل گیری امپراتوری های آل بویه و صفویه می شد از آن یاد نمود. اگر چه پدیده انقلاب الهی ایران به رهبری امام خمینی (ره) سر آغاز جنبش های ملت ها مبتنی بر وحی بود که در طول تاریخ به جز حوادث به رهبری پیامبران و معصومان علیهم السلام، نظیر دیگری نداشته است. سردار قاسم سلیمانی به این نکته در سخنرانی های خود اشاره می کرد که به تعبیر مقام معظم رهبری، شخصیت امام خمینی (ره) پس از معصومان در طول تاریخ بی نظیر بود. حادثه ای بی نظیر به رهبری شخصیتی بی نظیر در تاریخ 22 بهمن 57 شکل گرفت و نخستین ضربه کاری بر هیمنه سلطه و استکبار سیستماتیک وارد شد. به همین دلیل در منطق قرآنی این روز از ایام الله محسوب می شود.
13 آبان 58 وقتی که مهمترین مرکز جاسوسی آمریکا به عنوان نماد استکبار در ایران فرو می ریزد؛ دیگر یک تاریخ معمولی نیست؛ نمادی از شکست رویکرد استکباری است؛ 13 آذر 90 نمایش توانمندی ایران در رهگیری و کنترل یکی از مهمترین و تکنولوژیک ترین پهپادهای آمریکایی به نام آر کیو 170 که پس از در اختیار گرفتن آن توسط ایران، اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا رسما درخواست باز پس فرستادن آن به آمریکا را از ایران مطرح می کند؛ 31 مرداد 93 تنها یک تاریخ نیست؛ در این روز سیستم اطلاعاتی ایران توانست یکی از اصلی ترین مهره های جنگ شناختی آمریکا در ایران را به نام جیسون رضاییان به جرم جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت کند و پس از بیش از یک سال بازداشت ضمن معاوضه او با چند نفر از ایرانیان زندانی در آمریکا بخشی از بدهی های آمریکا به ایران به ارزش 1.7 میلیارد دلار را نیز به صورت اسکناس نقد دریافت کند؛ 22 دی 94 هم یک تاریخ معمولی نیست. بازداشت 10 کماندوی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده به جرم ورود غیر قانونی به آب های ایران آنقدر وزن سنگینی دارد که تقریبا تمام دولت های جهان از طرح آن نیز ابا دارند چه آنکه آن را عملیاتی کنند. این تنها یک بازداشت صرف نبود. حواشی مربوط به آن دارای نمادهای متعددی از زبونی یک ابرقدرت دارد. زانو زدن فرمانده نیروی نظامی کشوری در برابر کشور دیگر را شاید لمپن های وطنی درک نکنند اما این پدیده و نیز اشک ریختن نیروهای نظامی از روی ترس و یا طبق اظهارات رسمی و غیر رسمی از دست دادن کنترل دفع فضولات از ترس را تنها صاحب نظران نمادشناسی و عملیات روانی در بزرگترین مراکز پژوهشی مربوطه می توانند درک کنند؛ 30 خرداد 98 نیز وقتی سیستم راداری ایران توانست گلوبال هاوک را در آسمان ایران شناسایی کند و غول 200 میلیون دلاری آمریکایی را سرنگون کند؛ برگ دیگری از روزهای خاص در تاریخ ثبت شد.
ایام الله یعنی روزهای برجسته تاریخ. یعنی اگر چه همه روزها جزو تاریخ هستند؛ با این حال بعضی روزها تاریخ ساز هستند. در منطق مبارزه با ظلم و کفر هر روزی که نماینده یک حادثه شگرف باشد در لیست ایام الله قرار می گیرد. به همین دلیل اعداد تاریخ دیگر تنها یک عدد نیستند؛ بلکه یک گفتمان می شوند. همانطور که 22 بهمن 57 صرفا یک عدد نیست. در تاریخ انقلاب، امامین ایام الله را مشخص کرده اند و باید دریافت که عظمت عملیات شهید سلیمانی در حد نهایت است زیرا به نام یوم الله لقب می گیرد؛ روزهایی که نمادی از تقابل حق جمهوری اسلامی با باطل رژیم تروریست آمریکایی بود همگی در عین بی بدیل بودن، از یک ویژگی خاص نظامی برخوردار نبودند. حمله مستقیم به یک مرکز نظامی آمریکایی سناریویی باورناپذیر در جهان امروز از زمان جنگ جهانی دوم به بعد است. اقدام تروریستی آمریکا در شهادت سردار سلیمانی و رستاخیز مردم ایران و منطقه علیه جنایت فرودگاه بغداد، ظرفیت بی نظیر برای جمهوری اسلامی ایجاد کرد که بر مبنای آن آخرین مدل از تقابل با ابرقدرتی آمریکا به نمایش گذاشته شود. موشک باران پایگاه هوایی عین الاسد و چند پایگاه دیگر آمریکا در عراق در 18 دی 98 نیز تبدیل شد به مهمترین نماد تاریخی و از درخشان ترین ایام الله ها در تقویم. ایام اللهی که مقام معظم رهبری در 27 دی 98 در مورد آن فرمودند: «یومالله یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می کند؛ آن روزی که دهها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابانها آمدند و بزرگترین بدرقه جهان را شکل دادند، این یکی از ایّامالله است. آنچه اتّفاق افتاد، کار هیچ عاملی جز دست قدرت خدا نمی توانست باشد. آن روزی هم که موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایّامالله است... اینها روزهای نقطه عطف تاریخند، روزهای تاریخسازند، روزهای عادّی نیستند اینها.»
18 دی در تاریخ ماند و سرآغازی برای پدیده های دیگر علیه چهار قرن سلطه بلامنازع آمریکایی شد. حوادث متعددی که در طول یک سال گذشته از افغانستان تا عراق و از عراق تا خود سرزمین های آمریکایی علیه نیروهای آمریکایی روی می دهد؛ نشانه هایی از ناپایداری نظامی و امنیتی است که کلید آن را خود آمریکایی ها در عملیات تروریستی فرودگاه بغداد فشردند. شاید به دقت نتوان این حادثه تروریستی را به یک یا چند عامل مرتبط کرد. رسانه هنوز نمی داند جنایت بغداد در پاسخ به کدام یک از ایام الله های مقابله با آمریکا مربوط است یا اینکه این جنایت پیش گیری از کدام حادثه ای بود که در شرف روی دادن بوده است؛ اما آنچه روشن است سیلی سخت 18 دی 98 حفره امنیتی وسیعی را علیه تروریست ها برای جبهه مقاومت گشوده است. مهم نیست مبتذل ها با شناسنامه های آمریکایی، اسرائیلی و یا ایرانی درباره عین الاسد و ضربات خفیف مغزی یا اطلاع داشتن آمریکایی ها قبل از حمله چه بگویند. از نظر این جماعت لمپن، انقلاب اسلامی 57 توسط انگلیس مدیریت شده، سفارت آمریکا با هماهنگی دولت آمریکا سرنگون شده، مک فارلین با درخواست ایران به ایران آمده، آر کیو 170 و گلوبال هاوک به دلیل نقص فنی منهدم شده اند، جیسون رضاییان و ملوان های آمریکایی هم با هماهنگی آمریکا دستگیر شدند. این سناریوهای زرد رسانه ای اثری بر اثر تاریخی این پدیده ها ندارند. 18 دی در تاریخ ثبت شد و امروز اگر چه شاهد انفجارهای روزانه علیه کاروان های نظامی آمریکا در عراق هستیم اما اینها همه همان سیلی سختی است که ایران اعلام کرد و انتقام از جانیان و تروریست های بغداد بسیار نزدیک است.
انتهای پیام/