به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ ولی تیموری، پیرو برگزاری نشست مشترک با گروه تدوین پروژه شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری گفت: پروژه شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی مقاصد گردشگری کشور در دو بخش جاذبههای روستایی و شهری در دستور کار است تا بر مبنای پژوهش علمی، ارزش و جایگاه هر یک از جاذبهها تعیین و به عنوان بستری قابل اتکا در عرصه تصمیمگیریهای مختلف از جمله نرخگذاری بستههای سفر به کار گرفته شود.
تیموری افزود: در این پروژه مرحله شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری انجام شده است تا بر مبنای این اقدام ابتدا ظرفیت همه روستاهای کشور احصاء و سپس طبق بررسی، انطباق با شاخصهها و نیز الگوپذیری از مبنای علمی احصاء شده، به عنوان روستای هدف انتخاب شوند.
وی با اشاره به اینکه ساختار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی روستا نیازمند مدلی انطباقیافته با ویژگیها و ماهیت روستا است؛ یادآور شد: با توجه به افزایش تمایل به سفرهای روستایی و به طور کل توسعه گردشگری روستایی ضروری بود تا با بازنگری در فرایند شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری زمینه مدیریت و هدایت مطلوب آنها تأمین شود؛ بر این اساس تدوین طرح شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف محقق شد.
تیموری با اشاره به اینکه متأسفانه به لحاظ فقدان مدل فراگیر و منطبق، نبود پایگاه آماری روزآمد و فرابخشی بودن گردشگری روستایی، چارچوب استانداردی جهت تصمیمسازی مدیران در راهبری گردشگری روستایی وجود نداشته است؛ تاکید کرد: بر این اساس و همچنین با توجه به اینکه قبلاً کار علمی و قابل دفاعی در راستای انتخاب روستاهای هدف وجود نداشته است؛ تدوین طرح شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری در دستور کار قرار گرفت تا با تولید و به کار بستن مدل فراگیر و کارا توسعه گردشگری روستایی را به صورت هدفمند و متعادل هدایت کرد.
معاون گردشگری در ادامه اهداف «طرح شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری» را برشمرد و گفت: پیادهسازی مدلی فراگیر و پویا بر پایه معیارها و شاخصهای علمی جهت شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری کشور، ایجاد پایگاه داده و اطلاعات به هنگام، جهت تصمیمسازی و اقدامات لازم توسعه و راهبری گردشگری روستایی، فرصتسازی جهت الحاق و ایجاد ارزش افزوده در فعالیتهای ذاتی روستا همچون کشاورزی و تولید صنایعدستی، درک، هدایت و ارتقا خواسته و سلیقه گردشگران روستایی از تجربه واقعی جاذبهها و سبک زندگی روستایی، شبکه و منظومهسازی بین روستاهای هدف گردشگری همگن، ایجاد بستری برای تجمیع، پردازش و انتقال بازخوردهای گردشگران و جامعه محلی به سازمانهای مدیریت مقصد و نیز ایجاد فضای پویا و رقابتی میان مقاصد گردشگری روستایی به منظور ترغیب فعالیتهای توسعهای مستمر بخشی از اهداف تدوین مذکور به شمار میآیند.
وی ادامه داد: به کارگیری این مدل علاوه بر ایجاد مبنایی برای رتبهبندی کلی روستاهای کشور به صورت دورهای، این امکان را فراهم میآورد تا رتبه و عملکرد روستا در هر یک از معیارها، شاخصها و زیرشاخصهای مدل با سایر روستاهای کشور که همسنگ هستند؛ مورد مقایسه قرار گیرد.
تیموری خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از دستاوردهایی که در پی اجرای طرح تدوین شده مذکور محقق خواهد شد؛ تحقق روستای دوستدار گردشگر خواهد بود که توانمندسازی گردشگران، مدیران روستا، جامعه روستایی و نهاد متولی مربوطه را سبب خواهد شد.
معاون گردشگری تاکید کرد: خروجی طرح شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی روستاهای هدف گردشگری مبنای قابل اتکایی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف مقصد و خود تنظیمی و خود ارتقایی سازمان مدیریت مقصد است. در واقع این مدل با تلفیق رویکردهای عرضه و تقاضا محور، برآیند نظرات گروههای ذینفع شامل گردشگران داخلی و خارجی، جامعه محلی و سازمان مدیریت مقصد را مبنای رتبهبندی مقاصد گردشگری روستایی کشور قرار داده است.
وی افزود: در تدوین طرح مذکور تلاش شده است تا هرم توسعه گردشگری در روستاهای هدف در پنج قالب روستای دوستدار گردشگر، روستای مقصد گردشگری، روستای گردشگرپذیر، روستای متعهد به توسعه گردشگری و روستای مستعد توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گیرد تا از نظر میزان شناخته بودن به عنوان مقصد گردشگری روستایی، تجربه گردشگران از سفر به روستا و ادراک گردشگران از ظرفیتهای موجود و سایر شاخصههای استخراج شده از جمله مؤلفههای مهماننوازی، فضا، چشمانداز، امنیت، دسترسیپذیری و غیره مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرند.
انتهای پیام/