نبرد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا این بار در جورجیا

انتخابات دور دوم و نهایی سنا در جورجیا، برای انتخاب دو پست سناتوری این ایالت امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود، انتخاباتی که نقش اساسی در وضعیت تصمیمات دولت آینده بایدن خواهد داشت.

به گزارش خبرآنی به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمهوری‌خواهان در حال حاضر ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند. در این شرایط حفظ دو کرسی آنها در ایالت جورجیا نقش کلیدی در آینده این جناح در مجلس سنا ایفا خواهد کرد.

رسانه‌های آمریکایی از هزینه کردن صدها میلیون دلار توسط حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات دور دوم سنا در ایالت جورجیا خبر داده‌اند؛ دو سناتور جمهوری‌خواه و دو سناتور دموکرات در دور اول نتوانستند پیروز شوند.

استیون لاو، رئیس صندوقی که برای حمایت از حفظ اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا تشکیل شده، گفته است اکنون همه چیز در جورجیاست.

این گروه میلیون‌ها دلار برای کمک به حفظ اکثریت جمهوری‌خواهان هزینه کرده است. انتخابات اخیر در جورجیا ۱۵۰ میلیون دلار برای جمهوری‌خواهان هزینه داشته است و کارشناسان می‌گویند که ممکن است بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در دور دوم هزینه شود.

اکنون رای‌دهندگان جورجیا باید درباره قدرت در کنگره تصمیم‌ بگیرند، اینکه توان بایدن، رئیس جمهور منتخب برای انجام تعهدات انتخاباتی‌اش را قوت ببخشند یا دستورکارهای دولت او را با سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان به چالش بکشند. برخی بیم آن دارند که تلاش‌های مداوم رئیس جمهور ترامپ برای زیر سوال بردن سیستم انتخاباتی کشور باعث ناامیدی رای‌دهندگان در جورجیا شده باشد.جمهوری‌خواهان تقریبا با سیاست های بایدن در امور بهداشت و درمان، محیط زیست و حقوق بشر مخالفند.  

ترامپ وزیر امور داخلی جورجیا که یک جمهوری خواه نیز هست را "دیوانه" خوانده و قول داده به شکست او ظرف دو سال کمک کند. همزمان او از حامیانش خواسته تا در رقابت امروز جورجیا قدرت خود را نشان دهند.

دموکرات‌ها باید دهر دو کرسی را از آن خود کنند تا اکثریت سنا را بدست آوردند در این صورت کرسی‌های سنا میان دو حزب ۵۰-۵۰ حفظ خواهد شد . در حال حاضر دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند.

بایدن برای تصویب لوایح خود در سنا به ۶۰ رای نیاز دارد و اگر دموکرات‌ها حتی یکی از این کرسی‌ها را از دست بدهد بایدن برای کسب آرای لازم با مشکل روبرو خواهد شد.

بایدن که خود برای شرکت در کمپین‌های انتخاباتی روز گذشته به جورجیا رفته بود به حامیان حزبش گفت: جورجیا کل کشور به شما نگاه می‌کند. قدرت در دستان شماست. یک ایالت می‌تواندروند را تغییر دهد نه برای چهار سال برای یک نسل.

کاندیداهای این انتخابات

-  رافائل وارنوک دموکرات، کشیش ارشد کلیسای آتلانتا، جایی که مارتین لوترکینگ، رهبر ترور شده حقوق مدنی در آنجا رشد و فعالیت کرد. این مرد سیاهپوست ۵۱ ساله در مسکن دولتی بزرگ شده و بخش عمده دوره بزرگسالی خود را در کلیساهای باپتیست خدمت کرده است.

- سناتور ۵۰ ساله خانم کلی لافلر، تاجر جمهوری‌خواهی که کمتر از یک سال پیش از سوی فرماندار جمهوریخواه ایالت در سنا منصوب شد. او دومین زنی است که نماینده جورجیا در سنا نماینده می‌شود هر چند که مساله نژاد بیشتر از جنسیت در کمپین انتخاباتی مورد تمرکز قرار گرفته است. لافلر و حامیانش به برخی از خطابه های وارنوک در این کلیسایی که به شکل سنتی متعلق به سیاهپوستان بوده استناد کرده‌اند تا او را افراطی بخوانند. ده ها تن از رهبران مذهبی و حقوق مدنی با آن مخالفت کردند.
- دیوید پردوی ۷۱ ساله جمهوری‌خواه، مدیر اجرایی تجاری سابق، که کرسی سنای خود را به طور رسمی تا زمان منقضی شدن در روز یکشنبه در اختیار دارد.

- جان اوسوف، دموکرات، یک روزنامه نگار و دستیار سابق کنگره. اوسوف در سن ۳۳ سالگی در صورت انتخاب شدن در سنا، تبدیل به جوانترین نماینده این مجلس خواهد شد. این دموکرات نوظهور نخستین بار در سال ۲۰۱۷ زمانی که یک نامزدی ویژه انتخاباتی ناموفق برای مجلس نمایندگان داشت در سطح ملی شهرت پیدا کرد.
دموکراتها به پردو و لافلر که جزو ثروتمندترین نمایندگان سنا هستند به خاطر انجام یک سری مبادلات سهام شخصی آشکارا زمانبندی شده بعد از دریافت اطلاعاتی درباره تهدیدات اقتصادی و سلامت عمومی کووید-۱۹ از سوی نمایندگان کنگره همچنان که ترامپ و جمهوریخواهان تاثیرات همه گیری را کم اهمیت میخواندند، حمله کرده‌اند. هیچ یک از معاملات آنها ناقض قوانین یا اخلاقیات سنا نبوده اما وارنوک و اوسوف بر مبنای این اقدامات جمهوریخواهان را اهمیت دهنده به نفع شخصی خود و جدای از مردم مطرح کردند.
پردو و لافلر در پاسخ به این نامزدهای دموکرات حمله کرده و آنها را عامل جهش چپگرا در سیاست ملی خوانده‌اند. نه وارنوک و نه اوسوف هیچ یک آنگونه که جمهوریخواهان ادعا می کنند، سوسیالیست نیستند. آنها با این وجود حامی دستور کار بایدن بوده‌اند.

انتخابات اخیر آخرین مرحله نهایی رسمی فصل انتخاباتی پرتلاطم ۲۰۲۰، بیش از دو ماه بعد از آنکه بقیه کشور رای گیری را تمام کردند، است. این رقابت حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه انتخاباتی را در ایالتی عمدتا جمهوریخواه که حالا خودش را میدان نبرد اصلی کشور می بیند، مطرح کرده است.
موفقیت دموکراتها تا حد زیادی وابسته به تحریک به شرکت گسترده رای دهندگان سیاهپوست، جوان، زن، و فارغ التحصیل کالج در انتخابات است؛ گروه هایی که به بایدن برای تبدیل شدن به اولین نامزد ریاست جمهوری دموکرات پیروز در جورجیا از سال ۱۹۹۲ تا کنون کمک کردند. دراین میان جمهوریخواهان متمرکز بر انرژی دادن به پایگاه حمایتی خود در میان مردان سیاهپوست و فراتر از شهر آتلانتا هستند. تا قبل از روز سه شنبه بیش از سه میلیون رای دهنده جورجیایی در انتخابات رای داده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.