نواب حسینیمنش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران، اظهار کرد: سیاهه انتشاری که سال گذشته بهروزرسانی شد مقصر جدیدی برای آلودگی هوا تعیین نکرده است؛ هنوز منابع آلاینده متحرک که شامل خودروهای سنگین، اتوبوسهای شرکت واحد، خودروهای سبک و موتورسیکلتهاست، بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهر تهران دارند.
مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران تصریح کرد: در سالهای گذشته نیز گفتهام که آلودگی هوای تهران مانند یک قله کوه است، اگر مقداری از قله کوه برداشته شود از وضعیت ناسالم برای همه گروه ها به وضعیت ناسالم به گروههای حساس تبدیل میشود و برداشت مقداری دیگر از این قله، وضعیت هوا را در شرایط قابل قبول قرار میدهد ولی متأسفانه استفاده از مازوت این قله را روز به روز افزایش میدهد و به دلیل وضعیت اقلیمی تهران، تهویه هوا صورت نمیگیرد.
وی در ادامه گفت: این در حالی است که میزان تردد خودروها، کامیونها، اتوبوس و موتورسیکلتها برقرار است و از سوی دیگر خودروهای فرسوده نیز روز به روز افزایش مییابند.
حسینیمنش با اشاره به اعمال محدودیتهای ترددی به دلیل شیوع کرونا، اظهار کرد: سهم خودروهای سواری در آلودگی ذرات معلق حدود 12 درصد است و این خودروهای بیشتر در تولید مونوکسید کربن و ذرات ثانویه تأثیرگذار هستند اما اتوبوسهای شرکت واحد، خودروهای سنگین که تعدادشان حدود 100 هزار دستگاه است ترددشان همچنان برقرار است بنابراین اگر محدودیتی ایجاد شده برای خودروهای سبک بود که آن هم 9 شب به بعد است و صبح تا شب افراد از خودروهای شخصی استفاده میکنند.
وی افزود:به دلیل اینکه نتوانستهایم وضعیت خودروهای فرسوده را سر و سامان دهیم شرایط اگر بدتر نشود بهتر هم نخواهد شد؛ این را به عنوان یک کارشنان میگویم که اگر خدا به دادمان نرسد و باد و باران در کار نباشد، با حذف مازوت اوضاع بهتر نمیشود زیرا سالی 100 هزار خودرو به تعداد خودروهای فرسوده افزوده میشود.
مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران تصریح کرد: خودرویی که از حالت استاندارد خارج شود، روز به روز مونوکسیدکربن بیشتری تولید میکند بر این اساس متأسفانه این آلودگی برقرار خواهد بود از این رو دولت باید فکر اساسی کند.
انتهای پیام/