به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، سعید عظیمی با یادآوری اینکه ارتقای نسل بنادر لازمه وجودی توسعه هر کشور است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر ارتقای بنادر کشور به نسل سوم را با جدیت دنبال می کنند و امضای تفاهمنامه اخیر در رابطه با اراضی 2400 هکتاری بندر شهید رجایی در همین راستا بوده است.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
وی با بیان اینکه اراضی 2400 هکتاری ظرفیت بندر شهید رجایی را 2 برابر میکند، افزود: در کنار این منطقه، زمینهای دیگری بود که با سعی و تلاش آن ها به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد که در اتصال با بندر شهید رجایی است و قرار است با اقدامات انجام گرفته کاملا جزو اراضی بندر شود.
وی تصریح کرد: جهت اتصال کامل یک بزرگراه از میان آن رد میشود که برای این مساله یکسری پیشنهاد به سازمان راهداری و شرکت ساخت ارائه شده است.
عظیمی گفت: با هماهنگیهای انجام گرفته قرار است این مسیر 500 متری که از ضلع شمالی اراضی رد میشود با پیشنهاد گذاشتن 2 پل روی این تکه از مسیر و با برداشته شدن آن، مقدار اراضی به 4800 متر افزایش پیدا کند.
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: وقتی عمده صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام میگیرد، پس بهتر است کارخانهها را در کنار دریا داشته باشیم. به همین خاطر بهترین گزینه برای این اتفاق کارخانههای صنعتی و شرکتهای بزرگ معدنی هستند که برخی از آنها بزرگترین هلدینگ بورسی مواد معدنی بوده که کار تولید سرب، روی، مس و منگنز را انجام میدهند. شرکتهایی که یکی از آنها درآمد خالص 700 تا 800 میلیاردی داشته و درآمد ناخالصشان هم با توجه به اینکه سهامی عام هستند 2000 میلیارد بوده است.
عظیمی تصریح کرد: برای این مجموعهها به همین خاطر فرقی ندارد که آن را در اصفهان بزنند یا خراسان شمالی چون در کل هزینه حمل و نقل، گمرک و مالیات برایشان گران تمام میشود اما وقتی کارخانهای چسبیده به بندر راهاندازی کنند این خود میتواند یک زمینه برای کاهش قیمت تمام شده محصول باشد و ارزآوری هنگفتی برای کشور به وجود بیاورد. این موضوع باعث شده، بنادر نسل سوم در دنیا بنادر موفقی باشند و برهمین اساس به دنبال پیادهسازی این الگو در بندر شهید رجایی بودیم تا این اتفاق مهم رقم بخورد.
* سازمان بنادر وارد آمادهسازی اراضی 2400 هکتاری نمیشود
مجری طرح 2400 هکتاری بندر شهید رجایی در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی نگرانیها بابت حریم و حدود این اراضی که گفته میشود مشخص نیست و بدون داشتن زیرساخت از تپه و سنگلاخ تشکیل شده در مورد این موضوع که سازمان بنادر و دریانوردی بدون توجه به این موارد تنها به دنبال امضای یک قرارداد بوده است، اظهار داشت: در این زمینه اشتباهی که وجود دارد این است که سازمان بنادر به هیچ عنوان در بحث آمادهسازی با توجه به الگوی جدیدی که وجود دارد، ورود نخواهد کرد.
وی ادامه داد: الگویی که در خیلی از کشورهای دنیا در حال انجام است و ما آن را به اجرا گذاشتهایم. در این زمینه با سرمایهگذار صحبت شده است که تنها سازمان بنادر، زمین را در اختیار آنها قرار خواهد داد و حتی شاید آب و گاز و برق را هم باید خود سرمایهگذاران تامین کنند.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از شرکتهای معدنی بزرگ حاضر در این تفاهمنامه اعلام داشته است که خودش 1100 دستگاه ماشین آلات سنگین دارد و کار آمادهسازی را خودش براساس استانداردهای مدنظر انجام خواهد داد. چرا که معتقدند طرح آنها با طرح مدنظر ما متفاوت است. به عنوان مثال این مجموعه باید براساس استانداردهای خودش جایی را برای منبع روی تعبیه کند و به همین خاطر در صحبتهای اولیه قرار شد آمادهسازی با خود این سرمایهگذاران باشد.
وی یادآور شد: نکته مهم دیگر این است که به هیچ عنوان زمینی به این سرمایهگذاران واگذار نخواهد شد و تنها به آنها اجاره داده میشود. به همین خاطر آمادهسازی پای خودشان است و این یک امتیاز برای وزارت راه و شهرسازی و مجموعه سازمان بنادر ودریانوردی است که هیچ هزینهای برای آمادهسازی پرداخت نمیکنند.
وی افزود: سازمان بنادر میتوانست در این زمینها برای درآمدزایی خیلی از موارد همچون ساخت انبار را اجرایی کند اما چون به دنبال ارتقای بنادر است به جای اینکه سازمان 2 تا 3 هزار میلیارد هزینه کند و در ادامه کارهای توسعهای متوقف شود، اینگونه از ظرفیت سرمایهگذاری بخش خصوصی استفاده کرد.
وی ادامه داد: به همین منظور در وهله نخست از مجموعههای معدنی دعوت به عمل آورده شد چون خودشان ماشین آلات داشته و هزینهها برای آنها کمتر میشود. قطعا برای سازمان بنادر مقدور نیست آمادهسازی کارخانه مس را در برنامه داشته باشد چون استانداردهای خاص خودش را دارد و همین امر باعث شد با نهایی شدن کار، زمینها به این شکل به سرمایهگذاران واگذار شود.
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی درخصوص وجود معارض در اراضی ذکر شده و این شائبه که هیچگونه اقدامی درخصوص آنها انجام نشده است، گفت: در این اراضی سازمان بنادر و دریانوردی نزدیک به 2700 هکتار زمین دارد که تنها 350 هکتار آن معارض دارد.
وی افزود: به همین خاطر هیچ عقل سلیمی نمیگوید که به خاطر این میزان زمین بقیه زمینهایی که سند دارند و نزدیک به 1700 هکتار هستند بدون استفاده نگه داشته شوند. در این مسیر به هیچ عنوان زمینهایی که معارض دارند با توجه به اینکه تیم حقوقی دنبال کار آنهاست، واگذار نخواهند شد.
وی ادامه داد: بااین کار بعد از 15 سال بدون استفاده بودن این زمین ها، روح جدیدی به رگهای زمین منطقه تزریق شد تا با این سرمایهگذاری شاهد رشد روز افزون بندر باشیم. در این اراضی 2400 هکتاری نزدیک به 1800 هکتار از آنها سند رسمی دارد و حول و حوش 520 هکتار در حال تهیه سند بوده و 350 هکتار هم معارض دارد که در مجموع نزدیک به 2700 هکتار میشود.
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیاناین که درخصوص این تفاهمنامه متاسفانه یکسری مطالب با یک نگاه مغرضانه بیان شده است، تصریح کرد:تمامی این شرکتهای حاضر در این تفاهمنامه از شرکتهای بزرگ تولیدی بینالمللی هستند که ظرفیت بالایی دارند.
وی افزود: پروژه 2400 هکتاری اراضی بندر شهید رجایی یک پروژه فوق العاده ملی است که میتواند علاوه بر ارزآوری به اشتغالزایی هم منجر شود. هم اکنون شرکتهایی که پا پیش گذاشتهاند با استقبال شدیدی این تفاهمنامه را دنبال میکنند چرا که این کار میتواند تا نزدیک به 42 درصد هزینههای تولید را برای آنها کاهش دهد.
انتهای پیام/