تحقیقات در سودان درباره مرگ یک غیرنظامی در اثر شکنجه

نیروهای واکنش سریع سودان از ارجاع پرونده تعدادی از مسئولان برای انجام تحقیقات در پی بازداشت یک غیرنظامی و کشته شدن وی تحت شکنجه خبر دادند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، جمال جمعه، سخنگوی نیروهای واکنش سریع در سودان گفت: تمامی افرادی که در بازداشت بهاء الدین نوری دست داشتند، تا زمان پایان تحقیقات درخصوص این پرونده بر اساس قانون و عدالت نگه داشته می‌شوند.

وی اعلام کرد که تحقیقات از رئیس اداره اطلاعات در نیروهای واکنش سریع و افسران ذی ربط انجام می‌شود.

نوری ۴۵ ساله عضو  کمیته مقاومت در محله خود بود که یک انجمن فعال در محکوم کردن نظام عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق سودان بود. او در ۱۶ دسامبر در هنگام حضورش در یک قهوه خانه در محله الکلاکله در جنوب خارطوم توسط مردانی با یونیفورم غیرنظامی در خودرویی بدون پلاک بازداشت شد.

جسد وی پنج روز بعد در کالبد شکافی بیمارستان ام درمان، یکی از شهرهای پایتخت پیدا شد. خانواده وی نیز به دلیل آثار ضربه و شکنجه، با دفن او مخالفت کردند.

علت بازداشت نوری مشخص نشده است.

دادستانی کل سودان در بیانیه‌ای در دوشنبه شب اعلام کرد که گزارش پزشکی قانونی نشان می‌دهد وی در معرض ضربات متعددی قرار گرفته که به کشته شدن وی انجامیده است.

روز یکشنبه، سندیکای مشاغل در سودان که راهبری اعتراضات علیه عمر البشیر را برعهده داشت، خواهان تظاهرات شد، چراکه دولت و نیروهای واکنش سریع در اتخاذ تدابیری علیه متهمان به قتل نوری طی ۱۵ روز شکست خورده‌اند.

این سندیکا خواهان لغو مصونیت و نیز تحقیقات از افراد دست داشته در قتل و شکنجه نوری و بستن بازداشت گاه‌های نیروهای واکنش سریع و آزادی افراد بازاشت شده در این مراکز یا تحویل آنها به پلیس شد.

بخش اعظم نیروهای واکنش سریع متشکل از شبه نظامیان در دارفور است که سازمان‌های حقوق بشری آنها را به نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت در درگیری‌های دارفور در سال ۲۰۰۳ متهم کردند.

ریاست نیروهای واکنش سریع را محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی برعهده دارد که عضو برجسته‌ای در شورای حاکمیتی سودان شده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.