دادگاه ریاض شکایت خانواده الهذلول درباره شکنجه شدن وی را رد کرد

دادگاه ریاض شکایت خانواده لجین الهذلول، فعال حقوقی عربستانی درباره شکنجه شدن وی در زندان را رد کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت روزنامه عربی۲۱، رسانه‌های سعودی اعلام کردند، دادگاه کیفری در ریاض حکم اولیه‌ای را صادر و در آن با شکایت خانواده لجین الهذلول درباره شکنجه شدن وی و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن در زندان مخالفت کرد.

این دادگاه اعلام کرد، تیم‌های پیگیری و تحقیق بعد از شکایتی که پدر لجین الهذلول درباره شکنجه شدن دخترش ارائه کرده بود، از زندانی که الهذلول در آن در حبس است، بازدید کردند و به هیچ گونه نتایجی مبنی بر شکنجه شدن وی طی دوره بازداشت نرسیدند.

همچنین دادستانی در راستای تحقیقات خود درباره این شکایت، گزارشات تعدادی از مسئولان و متخصصان در زندان شامل مدیر زندان، مسئولان دوربین‌های مداربسته، بازپرس پرونده، ناظران در زندان را بررسی و شهادت‌های ده‌ها بازداشتی را شنیدند. همچنین دادستانی فایل‌های ثبت شده از دوربین‌ها طی دوره اعتصاب غذای الهذلول را بررسی کرد.

در این راستا، علیاء و ولید، خواهر و برادر لجین الهذلول به حکم دادگاه اعتراض و اعلام کردند، درخواست ما را برای بررسی دوربین‌هایی که در دوره شکنجه لجین اتفاقات را ثبت کرده‌اند، رد شد و این مسئله در گزارش محرمانه‌ای که لجین از آن اطلاع یافته و با درخواستش برای داشتن یک نسخه از آن مخالفت شده، ذکر شده است اما باید دوربین‌ها چک شود.

علیاء الهذلول گفت: تناقض عجیبی وجود دارد. چراکه ما خواهان دستیابی به فایل‌های دوربین‌ها طی دوره شکنجه شدیم و در گزارش محرمانه ویژه شکنجه ذکر شده که فایل بعد از ۴۰ روز پاک می‌شود و دسترسی به دوربین‌ها ممکن نیست.

ولید الهذلول گفت، قاضی از لجین خواست در همان جلسه پاسخ بدهد اما وی خواهان مهلتی برای پاسخ‌گویی شد. قاضی با مهلت دادن مخالفت کرد و پرونده شکنجه را به دادگاه کیفری فرستاد و در آن تأکید کرد که براساس گزارش دادستانی شکنجه‌ای وجود ندارد.

لجین الهذلول مه ۲۰۱۸ به همراه چند فعال دیگر در زمینه حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان بازداشت شد. خانواده وی می‌گویند او با نظارت مستقیم سعود القحطانی، مشاور دفتر پادشاهی سعودی که بعد از ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی برکنار شد، در معرض شکنجه قرار گرفته است.

لینا الهذلول، خواهر لجین در توییتی نوشت: لجین دروغ نمی‌گوید، شما دروغگو هستید. بزرگترین مسئله‌ای که این را ثابت می‌کند، مخالفت قاضی با دستیابی لجین به نسخه‌ای از گزارشی است که دادستانی در آن اتهامات مربوط به تکذیب را رد کرده است.

علیاء نیز در توییتی نوشت: اگر شکنجه دو سال پیش صورت گرفته به این معنا نیست که ما فراموش می‌کنیم. ما خواهان حق خود هستیم و تا زمان دستیابی به تمام حقوقمان دست نمی‌کشیم.

علی الدبیسی، رئیس سازمان غیر دولتی اروپایی_عربستانی در توییتی نوشت: مهم‌ترین نهادهای کشور زنی بی گناه را محاصره می‌کنند و علیه او همدست می‌شوند و او در مرکز زندان با قدرت می‌ایستد. جهان او را باور می‌کند و شما دروغگو هستید.

همچنین عبدالله، پسر سلمان العوده، مبلغ عربستانی که در زندان به سر می‌برد، در توییتی نوشت: بعد از اینکه لجین را شکنجه دادید اکنون بر جنایت خود سرپوش می‌گذارید. 

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.