حضور نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی

هیات سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی ۱۱ هزار و ۵۰۰ صلح‌بان را مستقر کرده و در عین حال، دبیرکل این سازمان بین‌المللی خواستار آرامش در این فقیرترین کشور جهان و پر از مشکل شده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در غرب این کشور و در پی حملات از سوی گروه‌های قدرتمند مسلح دخیل در تلاش برای بی ثباتی و ایجاد تفرقه در انتخابات، مستقر شده‌اند.

هیات سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی اعلام کرده که نیروهایش را در پی حملات تهاجمی از سوی سه گروه ۳R، جنبش میهن پرستی برای آفریقای مرکزی و شبه نظامیان ضد بالاکا روز جمعه مستقر کرده است.

این هیات با اعلام اینکه این نیروها ۱۱ هزار و ۵۰۰ صلح بان هستند، اعلام کرد: هیات مذکور تاکید دارد که این حملات هماهنگ شده در مناطق مشخص با هدف مخدوش کردن عمدی انتخابات است.

شبه نظامیان، فوستن-آرکانژ توادرا، رئیس جمهوری آفریقای مرکزی را به تلاش برای برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برنامه ریزی شده که ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ صورت می‌گیرد، متهم کرده و به انجام حملات خشونت آمیز هشدار داده‌اند.

بر اساس اعلام منابع سازمان ملل و حقوق بشری، گروه‌های مسلح در جمهوری آفریقای مرکزی چندین محل را در مسیر به بانگی، پایتخت تصرف کرده‌اند.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز افزایش حملات در این کشور آفریقایی را به شدت محکوم کرد و از طرف‌های درگیر خواست تا به سمت تضمین شرایطی قدم بردارند که در آن، انتخاباتی معتبر و صلح آمیز برگزار شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از طرف‌های درگیر در این کشور خواست تا اختلافاتشان را به صورت صلح آمیز حل و فصل کنند که به نفع مردم این کشور است که به دلیل خشونت‌ها و بی ثباتی طولانی مدت، در رنج و عذاب هستند.

تنش‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی از روز چهارشنبه و زمانی شدت گرفت که دولت این کشور، فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهوری سابق را به تلاش برای بی ثباتی کشور متهم کرد در حالیکه اپوزیسیون می‌گویند، نگران تقلب گسترده در انتخابات ۲۷ دسامبر هستند.

بوزیزه پس از سال‌ها تبعید اخیرا به کشور بازگشته و از شرکت در انتخابات و از سوی دادگاه عالی جمهوری آفریقای مرکزی منع شده است، چون جمهوری آفریقای مرکزی علیه وی به اتهام دست داشتن در قتل، دستگیری‌های خودسرانه و شکنجه شکایت کرده و این فرد، تحت پیگرد و دستگیری بین‌المللی است.

این انتخابات، یک آزمون حساس برای آفریقای مرکزی است که در ۲۰۱۳ و زمانی که بوزیزه توسط شبه نظامیان سلکا برکنار شد، در تنش به سر می‌برد.

این کودتا به درگیری‌های خونین بین سلکا و نیروهای دفاع شخصی ضد بالاکا منجر شد.

فرانسه مداخله کرد و پس از یک دوره انتقالی، انتخابات در ۲۰۱۶ برگزار و توادرا پیروز شد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.