به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری مجازی با رسانهها اظهار کرد: بسته تحولی خوانا با توجه به چالش اساسی دوره ابتدایی و ضعف دانشآموزان در مهارت خواندن و درک مطلب طراحی شده است، نتایج آزمون بینالمللی پرلز هم این موضوع را نشان میدهد و همچنان از میانگین جهانی عقبتر هستیم.
وی افزود: با توجه به حساسیت دوره ابتدایی، در بسته خوانا مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن در ترکیب با مهارت ادب، مسئولیتپذیری و جرأتورزی در 5 درصد از مدارس به صورت آزمایشی اجرا میشود تا پس از دریافت بازخورد آن را تعمیم دهیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف از بسته خوانا، ایجاد مهارتهای اساسی زبانی است چرا که سالهاست دانشآموزان ما روخوانی و رونویسی را انجام میدهند اما مهارت کافی برای بیان کلمات ندارند و این نقص را در بسیاری از فارغالتحصیلان مدارس و دانشگاهها مشاهده میکنیم که از نوشتن یک متن ساده ناتوان هستند، در درک مطلب و تجزیه و تحلیل پیام مشکل دارند که همین موضوع باعث شده است در آزمونهای بینالمللی نتایج مطلوب نگیریم.
فرصتهایی که فقط به شاگرد اولها دادیم!
حکیمزاده با اشاره به اهمیت دو مهارت گوش دادن و صحبت کردن متذکر شد: در نظام آموزشی تمرکز بیشتری بر شاگرد اولها داریم و به آنها فرصت بیشتری برای ابراز وجود داده میشود و بسیاری از دانشآموزان فرصت استفاده از ابزار زبان برای اظهارنظر، مشارکت فعال، افزایش اعتماد به نفس در زندگی مدرسهای و اجتماعی را ندارند. از سوی دیگر مهارت جرأتورزی به اذعان سازمان بهداشت جهانی در صدر مهارتهایی است که کودکان را از آسیبها دور میکند بنابراین در کنار مهارت اعتماد به نفس که از صحبت کردن به دست میآید نتایج خوبی را رقم خواهد زد.
وی در ادامه درباره واگذاری تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال به آموزش و پرورش متذکر شد: دو دوره زیر چهار سال و چهار تا 6 سال را داریم که برای گروه سنی 4 تا 6 سال آموزش و پرورش متولی بود و برای گروه سنی زیر 4 سال سازمان بهزیستی متولی بود اما دستگاههای متعدد دیگری به ماجرا ورود کرده بودند و چندگانگی در نظارت و تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال وجود داشت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه براساس گزارش رئیس سازمان بهزیستی، 80 درصد کودکان در سنین 4 تا 6 سال هستند که جمعیتی معادل 500 هزار نفر بوده و مشمول قوانین آموزش و پرورش هستند، بیان کرد: 20 درصد کودکان زیر 4 سال تحت پوشش بهزیستی بودند که با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعلیم و تربیت آنها به صورت یکپارچه بر عهده آموزش و پرورش قرار میگیرد.
حکیمزاده ادامه داد: دنیا در تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال رویکرد یکپارچه دارد و حرکت از مراقبت به تربیت همه جانبه در ابعاد رشد روانی، عاطفی، شناختی، حرکتی و اخلاقی است، از آنجا که تربیت امری پیوسته است با سازوکار یکپارچه هدایت، نظارت و برنامهریزی برای کودکان صفر تا 6 سال بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفت تا پاسخگویی مشخصی برای تربیت کودکان زیر 6 سال وجود داشت باشد.
محوریت تربیت در سنین زیر 4 سال با خانواده
وی با اشاره به اینکه تلاش میکنیم در سنین کمتر از 4 سال تربیت کودک با محوریت خانواده باشد و در مراکز تعلیم و تربیت، کودکان در سنین 4 تا 6 سال را داشته باشیم، متذکر شد: تاکید داریم برای تربیت تا 4 سالگی، خانوادهها را توانمند کنیم تا کودک در کنار خانواده رشد یابد اما ملاحظاتی هم برای مادران شاغل داریم و هیچ تغییری که آرامش آنها را به هم بزند ایجاد نمیشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: پژوهشهای متعدد تاکید دارد رشد اصلی مغز در سنین کمتر از 6 سال است بنابراین ابعاد موضوع خیلی گسترده است و خانوادههای این کودکان نیز مهم هستند، ایدهال ما این است که نخستین نهادهای اصلی تربیت کودک در سنین پیش از دبستان خانواده است و بعد مراکز پیش دبستانی و بعد سازمانهایی که درگیر تعلیم و تربیت کودکان هستند، قرار دارند. تربیت کودک فقط مختص به برنامههای داخل مهد کودک نیست و در سنین کودکی آنها باید در آغوش خانواده باشند و والدین توانمند شوند تا تربیت را صحیح اعمال کنند.
وی ادامه داد: ایدهال این است یک واحد مستقل برای تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال داشته باشیم که به نظارت، سیاست و حکمرانی بپردازد و به توانمندسازی مربیان و خانوادهها مشغول شود، این مرکز مستقل زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است اما هیئت امنایی دارد که صاحب نظران و متخصصان تربیت کودک و سازمانها و نهادهای مختلف در امر تربیت کودکان در آن عضو هستند.
به دنبال ایجاد مانع برای مهدکودکها نیستیم
حکیمزاده درباره وضعیت ادامه فعالیت مهدکودکها گفت: مهدهای کودک مشغول به کار به طور طبیعی به کار خود ادامه میدهند هنوز سازوکار اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی نشده است و در تبصرهای که در ماده واحده کلیات پیشبینی شده آمده است تا زمان نهایی شدن دستور العملها تمام مراکز مهدکودک و پیشدبستانیهای مجاز موجود به کار خود ادامه میدهند و پس از تصویب آئیننامههای جدید خود را با آن تطبیق خواهند داد، قرار نیست آموزش و پرورش مانعی برای آنها باشد یا قصد محدود کردن آنها را داشته باشیم از سوی دیگر باید توجه داشت که 80 درصد کودکان در سنین 4 تا 6 سال هستند بنابراین مشمول قوانین آموزش و پرورش بوده و بسیاری از این مراکز مجوز خود را گرفتهاند.
وی با اشاره به اینکه مقررات مهدکودکها تغییر چندانی نمیکند، عنوان کرد: قصد تصدیگری نداریم اما آنچه مد نظر بوده این است که سیاست گذاری در امر تعلیم و تربیت، هدفگذاری و تولید برنامه و نظارت و پایش آن به صورت یکپارچه توسط آموزش و پرورش انجام شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اجباری شدن دوره پیش دبستانی گفت: به دنبال اجباری کردن دوره یک ساله پیش دبستانی هستیم و این پیشنهاد به رئیس جمهور ارائه شد که او آن را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرد.
انتهای پیام/