به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ پیشینهٔ زندگی در تهران، قدمتی طولانی دارد اما تبدیل شدن آن از شهری معمولی به یک پایتخت ازدوران پهلوی آغاز شد و بهتدریج انبوهی از جمعیت را در خود جای داد.
حالا کلانشهر تهران با فهرست عریض و طویلی از مشکلات و نیازهای متعدد مواجه است که شهروندان چشم امیدشان به اعضای شورای شهر و شهردار است تا بتوانند بخشی از این مشکلات را حل و نیازهای شهرشان را رفع کنند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، 12 نفر مدیریت شهر تهران را بهعهده داشتهاند (بهجز افرادی که مدتی کوتاه بهعنوان سرپرست تعیین شدند) و در زمان حاضر "پیروز حناچی" بهعنوان سیزدهمین شهردار تهران مشغول به فعالیت است. این مدیر 56 ساله، دانش آموخته رشته معماری از دانشگاه تهران است و سوابق اجرایی متعددی از جمله معاون شهرسازی و معماری وزارت راه، معاون فنی و عمرانی همچنین معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران را در کارنامه کاری خود دارد.
اکنون دو سال از حضور او در مدیریت شهری تهران میگذرد و زمانی مناسبی است تا اقداماتی که در شهر صورت گرفته و برنامههایی که در مدت باقی مانده از عمر دوره فعلی در دستور کار وی قرار دارد را مرور کنیم؛ از این رو طی یک ملاقات حضوری به گپوگفت با پیروز حناچی و طرح سؤالاتی پرداختیم که بخش نخست این گفتگو با عنوانحضور قالیباف در رأس مجلس برای تهران و شهرداری یک فرصت است/ چرا "شهرفروشی" مذموم است منتشر شد؛ در ادامه بخش دوم این گفتوگو تقدیم مخاطبان خبرآنی میشود:
خبرآنی: آقای شهردار! یکی از حواشی که طی ماههای گذشته برای شما در شهرداری تهران ایجاد شد، بحث ممانعت از ورود شما به دولت به دلیل برخورد با تخلفات ملک دولت در جماران بود؛ انتقادی که مطرح میشود این است که پیش از این جریان، حضور شما در جلسات هیئت دولت نیز آوردهای برای شهر تهران نداشته اشت؛ برآورد شما از این برخورد دولت با شهردار تهران و ممانعت از حضور در جلسات هیئت دولت چیست؟
اولاً من و شورای شهر روحیهمان روحیه تعاملی است یعنی همه تلاشمان را برای تعامل میکنیم برای اینکه بیشترین تسهیل و امکانات را برای مردم تهران داشته باشیم؛ پس بنایمان بر عدم همکاری نبوده است؛ دوم اینکه باید به این نکته اشاره کرد که شهردار تهران قانوناً جزء اعضای هیئت دولت نیست چرا که اعضای هیئت دولت تعریف شدهاند و اعضای صاحب رای نیز مشخص هستند اما شرکت شهردار تهران در جلسات هیئت دولت هم کار را برای دولت و هم برای شهرداری تهران تسهیل میکند.
به عنوان مثال دو سال گذشته که بحران گوشت پیش آمد و حضور بنده در شهرداری تهران در جلسات هیئت دولت همزمان شده بود با شب یلدا، بنده گزارشی از عرضه محصولات در میادین میوه و تره بار و تاثیر محصولات در سطح شهر تهران دادم چرا که شهرداری تهران بالغ بر 240 مرکز عرضه میوه و تره بار در شهر تهران دارد که در یک استاندارد قابل قبول قرار دارند که حدود 40 درصد محصولات عرضه شده در این میادین ارزانتر از سطح شهر تهران است و بزرگترین ابزار دولت برای کمک به مردم پایتخت محسوب میشود؛ گزارشی که بنده در هیئت دولت دادم منجر به تشکیل یک شبکه مستقیم بین شهرداری تهران، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت شد تا مردم در شب عید محصولات را به راحتی، با کیفیت و با قیمت مناسب دریافت کنند.
در سایر حوزهها از جمله تجهیزات آتشنشانی نیاز به واردات داشت که این تجهیزات به کمک دولت وارد شد همچنین یکی از معضلاتی که هماکنون در مجموعه شهرداری تهران وجود دارد تأمین لاستیک ماشینهای سنگین آتش نشانی است و بالاخره این موارد در ارتباطات نزدیک قابل رفع است یا اینکه تجهیزاتی که برای کنترل آلودگی هوای تهران نیاز است که این موارد در حاشیه دولت قابل حل است.
همچنین در موضوعات دیگری از جلمه حمل و نقل عمومی مانند مترو نیز دائماً گزارشاتی در هیئت دولت مطرح میشد و اوج همکاری دولت و شهرداری تهران در کرونا بود و در این زمینه شهرداری بعد از وزارت بهداشت، تأثیرگذار در کاهش آلام مردم تهران بوده است.
شهرداری تهران در این مدت اقدام به ضدعفونی کردن معابر و فضاهای عمومی کرده است و در حوزه حمل و نقل عمومی و مترو نیز با همان ظرفیت در این ایام سرویس دهی کرده است و جالب است بدانید اکثر کلان شهریها دنیا در این ایام کمکهای سنگینی از دولتهایشان دریافت کردهاند اما شهرداری تهران تاکنون ریالی از دولت در رابطه با کرونا دریافت نکرده است.
همچنین فشاری که همکاران ما در سازمان بهشت زهرا تحمل کردند و تقریباً معادل شرایط عادی و بیش از آن در سه ماه اخیر زیر بار بودیم؛ خوشبختانه چند شبی است که به شدت کاهش پیدا کرده و علامت خوبی است و ما سه ماه به طور دائم بیش از 150 تا 160 نفر فوتی کرونا در روز داشتیم که خوشبختانه الان به زیر 100 نفر رسیدهایم؛ فکر میکنم که حضور شهردار تهران در هیئت دولت برای هر دو طرف مفید بوده و اختلافاتی که بین دستگاهها ایجاد میشود چیز غریبی نیست و قانون فصلالخطاب، تعینکننده است.
حضور شهردار تهران در هیئت دولت، به مردم تهران، شهرداری و دولت کمک میکند و بالاخره این مسئله جزء اختیارات رئیس دولت است که این اتفاق بیفتد یا نه و اجباری نمیشود داشت و فشاری هم نمیتوان آورد؛ در رابطه با حضور مجدد بنده در هیئت دولت باید این موضوع را از دبیرخانه هیئت دولت بپرسید!
خبرآنی: آقای حناچی! همانطور که اطلاع دارید رقم بدهی دولت به شهرداری رقم کلانی است و حدود 45 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است؛ از این رقم حدود 7 هزار میلیارد تومان فقط در خصوص یارانه بلیط مترو و اتوبوس است که با این اوضاع دو نتیجه میتوان گرفت، یکی از موضوعات کلان شهر تهران در حوره حملو نقل عمومی و مطالبات شهرداری از دولت است و شما این موضوع را در نظر بگیرد که حداقل انتظاری که شهروندان از شهرداری دارند این است که حداقل بخشی از این مطالبات وصول شود همچنین در سالهای قبل مشکلی داشتیم تحت عنوان عدم همسویی دولت با شهرداری تهران و این عدم همسویی باعث میشد برخی از امور یا انجام نشود یا در فرایند اجرا با مشکلی روبهرو شود و در دوره جدید مدیریت شهری همه امیدوار بودند که بین دولت و شهرداری صلح برقرار است و مشکلات حل خواهد شد اما باز این اتفاق نیفتاد!
آقای هاشمی هم چند وقت پیش در صحبتهای خود اشاره کرد که آقای حناچی بیش از اندازه "میترسد!" و آقای قالیباف جسارت بیشتری را داشت؛ آیا طبق گفته هاشمی، عدم جسارت شما باعث عدم وصول مطالبات شهرداری از دولت شده است؟ اگر این طور نیست چه عاملی باعث شده این همسو بودن دولت و مدیریت شهری ثمره قابل توجهی بخصوص در حوزه حملونقل عمومی و پرداخت بدهیهای دولت به شهرداری نداشته باشد؟
من همان زمان این مسئله را جواب دادم که اگر جسارت به معنای عدول از قانون باشد من هم آدم جسوری نیستم اما این به این معنا نیست که پیگیری نکردهایم!
ما فرصتها را از دست دادهایم و در دورانی که دولت بالای 100 میلیارد دلار درآمد داشت باید تکلیف مترو را مشخص میکرد نه در شرایط تحریم! در دوران تحریم ارزاق عمومی نیز تحت تاثیر تحریم قرار دارد البته به معنای این نیست ما منابع نداریم چرا که نمیتوانیم از آن استفاده کنیم.
در همین شرایط هم ما با کمک دولت خط اعتباری 6 را برای خرید واگن ها را پیگیری کردیم اما به هر حال شرایط خیلی تفاوت دارد در شرایطی که شما هیچ محدودیتی برای واردات ندارید و تحریمی وجود ندارد و منابع مالی هم دارید و به راحتی میتوانید ثبت سفارش بدهید و در کوتاه مدت سفارش بدهید و واگن ها وارد بشود کما اینکه این کار انجام شد و ما 77 واگن وارد کردیم و باز هم اگر منابعی تأمین بشود که ما در داخل واگنهای مورد نیاز را تأمین کنیم، قطعاً این کار را انجام خواهیم داد.
اما در شرایطی نیستیم که دولت بخواهد کمک بکند! همچنین در مورد رقمهای که ذکر کردید تا الان کسی ننشسته است که دقیق محاسبه کند و ارقام اعلام شده تخمینی است اما به هر صورت مجموعه بدهی دولت در این فضا آن چیزی است که ما ادعا میکنیم اما در دولت هیچ گاه به محل پذیرش نرسیده است و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه که متولیان اصلی پذیرش میزان بدهیها هستند هیچ گاه به طور کامل آن را احصا نکردهاند و خرده خرده آن را محاسبه کردهایم و حدود دو هزار تا سه هزار میلیارد تومان است اما به شکل گسترده این کار نشده است.
از آن طرف ما خیلی از ادعاها داریم به عنوان مثال بیمارستان میلاد رای ماده 100 دارد و ماده صد سنگینی هم دارد این به حساب مطالبات ماست آیا این مطالبات همیشه به پول تبدیل میشود؟ معمولاً بین طرفین دستگاهها مراوده میشود و سعی شده که حل بشود به هر صورت این موضوعی است که به طور دائمی در حال تعقیب هستیم و دولت هم در مواقعی قدم برداشته است اما قدم برداشتنش مطابق آن چیزی که باید بر میداشته، نبوده است.
در رابطه با یارانه بلیت که اشاره کردید معمولا آخر سال رقمهایی را از 80 تا 120 میلیارد از دولت به عنوان یارانه دریافت میکنیم؛ سال گذشته 120 میلیارد تومان بابت یارانه سوخت و قبل از آن 80 میلیارد تومان بابت یارانه بلیت دریافت کردیم.
به هر صورت این امر در حال تعقیب است و پیگیری میکنیم و این را هم دولت در شرایط اقتصادی انجام میداده و دولت در شرایطی که تحریم وجود نداشت تعهد بخش ارزی حمل و نقل به عهده میگرفت و قطعات وارد و واگنهای قطار وارد سیستم حملونقل میشد و در حال حاضر بالغ بر یک هزار و 500 واگن در تهران داریم که اکثریت آنها توسط دولت تأمین شده است و شهرداری پولی را بابت آن نداده است؛ این همان سهم دولت بوده منها هیچ وقت ننشستهایم که حساب و کتاب کنیم دولت چقدر داده است! آرای ماده 100 برای دستگاههای دولتی، نیروهای مسلح،س ازمان تأمین اجتماعی و خیلی از دستگاههای دیگر جزء مطالبات شهرداری و سهم زمینهای دولتی 10 درصد برای ارائه خدمات جزء مطالبات شهرداری است.
خبرآنی: الان شما به صورت غیر مستقیم اشاره کردید که زمانی که آقای قالیباف مدیریت شهر تهران را برعهده داشتند فرصتهای زیادی داشتند و میتوانستند مترو را بیشتر از این توسعه بدهند؟
من اسم بردم؛ من گفتم از ابتدای شروع مترو!
خبرآنی: آقای حناچی شما در رابطه با موضوع اشاره شده در یکی از برنامهها به سالش اشاره کردید که از سال فلان تا سال 92؟
معمولاً این ادبیات من این نیست! حرف بنده این بود که از آن موقعی که مترو شروع شده و ما شرایط تحریم را نداشتیم و شرایط خوب بوده به راحتی میتوانستیم اقلام دیگری را بیاوریم و واگنهای داخلی را تولید کنیم و این اواخر هم انجام دادیم و این 77 واگن هم دیگر مصداق این مسئله است که پیگیری کردیم که وارد شود و در نهایت از گمرک هم آزاد شد و در ادامه داخل واگن سازی تهران تبدیل به قطار شد؛ انشاءالله اگر این کمک صورت بگیرد انشاالله بتوانیم قطار داخلی بسازیم؛ هماکنون در تهران شاهد 50 درصد درصد پیشرفت فیزیکی مترو هستیم و نزدیک به 2500 واگن دیگر نیاز داریم و سرمایهگذاری در این بخش توجیه دارد.
خبرآنی: آن زمانی که به قول شما این شرایط فراهم بوده متهم اصلی به نوعی همسو نبودن دولت و مدیریت شهری بوده همه میگفتند علت اصلی قضیه این بوده حالا اینکه علت اصلی، برطرف شده و همسویی دولت و شهرداری وجود دارد، متهم جدید میشود تحریمها و مشکلات اقتصادی! یعنی دوباره قرار است این رویه ادامه داشته باشد؟
اینها بخشی از واقعیتها است! واقعیت این است اگر بخواهیم زمان بدهیم از 84 به بعد این اتفاق افتاد؛ در آن زمان یادم است شهردار وقت تهران از 82 شروع به مکاتباتی با همین ادبیات کرد که دولت باید سهمش را بدهد، سهم پایتخت بودنش را بدهد و شهردار بعدی همان نامهها را به رئیس جمهور وقت میداد فقط امضایش را تغییر داده بود! یعنی عین همان نامهها، اغراق نمیکنم بروید نامهها را ببینید و خواهید دید که امضای شهردار تغییر کرده بود.
از آن موقع این قضیه دچار اخلال شد و ما فرصتهایی را از دست دادیم، فرصتهایی که میتوانستیم مشکلاتمان را راحتتر حل بکنیم و فرصتهای را از دست دادیم؛ حالا شماتت هم نمیکنم بالاخره هر دورهای اعتلای حمل و نقل عمومی برای هر شهرداری پرچم افتخار است یعنی هر کسی که شهردار است دوست دارد این اتفاق بیفتد چرا که مردم روزانه با آن درگیر هستند.
من بعضی از روزها که خودم با مترو تردد میکنم و شرایط در ساعات پیک در مترو خوشایند نیست البته مختص ما هم نیست یعنی خیلی از کشورها این را دارند اما به هر صورت وقتی مردم با موضوعی اینجوری با آن درگیر هستند؛ مورد افتخار هر شهرداری است که بتواند در آن موفق باشد و مهم اینست که در این فرآیند همه به هم دست بدهند که این اتفاق بیفتد.
من فقط بگویم ما برای اینکه این واگنهای مترو را از گمرک خارج کنیم چقدر به گمرک تعهد دادیم که این قطعات را وارد کنیم؛ مالیات بر ارزش افزوده هر واگن مترو نزدیک به یک میلیون یورو ارزش آن است و جمع آن رقم بسیاری سنگینی است و ما برای این کار وثیقه گذاشتیم تا توانستیم آنها را از گمرک خارج کنیم و همکاری دولت اگر نبود این اتفاق نمیافتاد و وقتی میگوییم دولت همکاری نکرده معمولاً به پول محاسبه میشود و همکاریهای دولت در سایر حوزهها اتفاق افتاده است که این وظیفه دولت و شهرداری است است و بر کسی هم منتی نیست اما وقتی همه این اجزا با همدیگر همراه میشود نتیجه کاملا متفاوت است.
خبرآنی: چون خودتان به موضوع اوراق مشارکت اشاره کردید، آیا مشکل اوراق و وثیقه آن با بانک رفاه حل شده است؟
قسط اولش آمد، 175 میلیارد تومان؛ از بانک رفاه تشکر میکنیم چرا که انصافاً در این شرایط آمدند خیلی راحت وارد قضیه شدند و خیلی زود این اوراق به فروش رفت، تبدیل به پول شد؛ فکر میکنم ظرف دو سه روز اوراق جذب و تبدیل به پول شد و آمد به حساب بانک رفاه.
طبیعتاً بانک باید وثیقه بگیرد و ما وثیقه زیاد دادیم اما بانک نپذیرفت؛ معمولاً اینها کارشناسی میشوند کارشناسی رسمی دادگستری قیمت میگذارد و آن قیمت کارشناسی را حدود 50 تا 70 درصدش را قبول کرد؛ مگر ما چقدر ملک بزرگ داریم که بتوانیم 1500 را تبدیل بکند به 3 هزار میلیارد؟ تازه 50 درصد این هم که از سوی دولت بود و احتمالاً بانک مرکزی بخشنامه داده بود که ضمانت دولت را هم نپذیرید و این کار را برای ما خیلی مشکل ایجاد کرد اما با این حال همکاران من خرده خرده این وثایق را آماده کرده بودند و چیزی حدود 250 هزار میلیارد از آن را بانک پذیرفت که بخشی از این وثایق مسکونی بود که کار خیلی راحت انجام شد اما آنهایی که تجاری یا اداری بودند باید استعلام از تأمین اجتماعی میشد و این سازمان وارد موضوع شد.
یعنی ما یک دعوایی با تأمین اجتماعی داشتیم که توافق کرده بودیم که ماهی 70 میلیارد تومان به آنها بدهیم و سه چهار تا قسط داده بودیم و در شرایط کرونایی دیگر متوقف شده بود و ادامه دادن آن سخت بود و به سازمان تأمین اجتماعی اعلام کردیم که رقم اقساط را کاهش دهند تا بتوانیم انجام دهیم؛ همکاران ما در تأمین اجتماعی قوانین سفت و محکمی دارند و جالب است بدانید ما در شهرداری تهران همکارانمان زیرمجموعه تأمین اجتماعی نیستند ما زیرمجموعه بازنشستگی شهرداری تهران هستیم که به هر صورت پاسخ استعلام را نمیدادند و این املاک هم مانده بود.
ما گلهمان این بود که اگر بخواهیم اینطور برخورد کنیم هیچ کداممان نمیتوانیم ماموریتمان را انجام بدهیم! مگر میشود شهرداری تهران آرای ماده 100 تأمین اجتماعی که بالای 100 رای دارد که یکی از این موارد بیمارستان میلاد است و ما هم برویم به اجرا بگذاریم که این مسئله منطقی نیست؛ به هر صورت با پا در میانی دولت و اتفاقاً وزیر رفاه و معاون اول رئیس جمهور، این قضیه تا حدودی حل شده است و انشاءالله حل هم میشود.
خبرآنی: آن 750 میلیارد سهم دولت به کجا رسیده است؟
خرده خرده آزاد میشود.
خبرآنی: مدیر عامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه معتقد است چنانچه پول دیر به این مجموعه برسد وعده 12 ایستگاهی که داده شده است عملاٌ محقق نخواهد شد؛ در این رابطه هم توضیح میدهید؟
بله این نگرانی هست؛ یعنی قولی که ما دادیم مبنی بر اینکه تا پایان سال جاری 12 ایستگاه به بهرهبرداری خواهد رسید با فرض بر این بود که 900 میلیارد بانک آینده را دریافت کنیم و این رقم 1500 میلیارد را هم بگیریم و این در حالیست که 900 میلیارد را دریافت کردیم و هزینه هم شده است و ایستگاههایی که در حاضر مورد بهرهبرداری قرار میگیرد برای همان بخش اول( 900 میلیارد تومان) است و ایستگاههای مترو برج میلاد و امیر کبیر که افتتاح خواهد شد یا فرض کنید پایانه خط 4 که افتتاح میشود برای همان بخش است و ان شاالله این بخش هم مشکلاتش را حل میکنیم.
خبرآنی: آیا برنامهای برای رفتن از "بهشت" به پاستور دارید؟
خیلی مراقب هستم که از بهشت به جهنم نروم! نه! من فعلا برنامهای ندارم و میخواهم یک دورهای در شهرداری پایهگذاری کنیم که بدون چشمداشتی به پاستور هم به میشود به مردم تهران خدمت کرد!
درست است که در خیلی از کشورها، شهرداران کاندید میشوند اما این عمومی نیست؛ شاید شهرداران به این دلیل که بیشترین ارتباطات را با مردم دارند، نامزد ریاستجمهوری میشوند.
درباره برخی اختلافات با شورای شهر تهران هم باید بگویم بالاخره دو نفر هم مثل هم فکر نمیکنند و این رویه از اول بوده است؛ ما 21 عضو شورا داریم و 21 نظر مستقل اما همه این قاعده را میپذیرند که کسی که مسئولیت بر گردنش است اوست که جوابگو است و علیرغم اینکه این اختلاف سلیقهها وجود دارد، بنده آن جایی که لازم بوده تغییراتی انجام بدهم که شهرداری بهتر اداره شود، این کار را کردم و نهایتاً هم دوستان همراهی کردند و کار ادامه پیدا کرده است همچنین در رابطه با انتصابات معاونین و شهرداران مناطق و نواحی نیز انتقاد کردند اما هیچ کدام جلوی ما را نگرفتند!
خبرآنی: با توجه به اینکه 3، 4 ماه تا پایان سال داریم چند درصد از بودجه 99 محقق شده است؟
سال گذشته بودجه شهرداری تهران نسبت به سال قبلش از 26 هزار میلیارد به 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و آن زمان شرایط کرونایی نبود و شرایط عادی بود و البته این تورم را هم نداشتیم؛ در حال حاضر در بخش نقدی مطابق برنامه حرکت میکنیم و بیش از 75 درصد بودجه نقدمان تحقق پیدا کرده است.
بخش غیرنقد شامل بخشهای مختلف شرکتها، سازمانها، سرمایهگذاریها و املاک میشود که در بخش املاک وضعیتمان نسبتاً قابل قبول است و نسبت به سال گذشته رشد بیش از دو برابری داشته است اما در بخش سرمایهگذاریها نه اینکه کاری صورت نگرفته است اما عمدتاً به بدهیهای گذشته اختصاص پیدا کرده است یعنی تحقق پیدا کرده ولی تاثیرش را روی بودجه نگذاشته است و در این شرایط اقتصادی کرونایی قابل پیش بینی بود که بودجه 30 هزار میلیارد تومانی کاملاً تحقق پیدا نکند؛ بخش عمدهای که تحقق پیدا نکرده است به درآمدهایی مربوط است که روی سازمانها و شرکتها حساب کرده بودیم و سرمایهگذاریها این بخشها آن طوری که مطابق برنامه بوده محقق نشده است.
خبرآنی: تهران آسیبهای اجتماعی خاص خود را دارد و توقعی که از شهرداری میرود این است که معاونتهای فرهنگی و اجتماعی در این حوزه خیلی جدیتر ورود داشته باشند از زمانی که شما در شهرداری تشریف آوردید نگاهتان به نوع ورود شهرداری تهران به موضوعات آسیبهای اجتماعی و خاصاً تقویت و اثربخشتر کردن معاونت فرهنگی ــ اجتماعی به چه صورت بوده چرا که بر اساس رصدی که ما انجام دادهایم در این مدت خیلی از معاونتها در مناطق عملاً به نوعی تعطیل هستند یا کار ویژه خودشان را در چیزهای دیگری تعریف کردند و آن ورودی که باید در حوزه آسیبهای اجتماعی داشته باشند از آنها دیده نمیشود.
معمولا این حوزهها از آن حوزههایی هستند که وقتی نوسانات بودجهای اتفاق میافتد نخستین جاهایی هستند که تحت تأثیر قرار میگیرند و وقتی کسری بودجه داریم معمولاً از این بخش آغاز میشود اما من این فرمایش شما را قبول ندارم چرا که بزرگترین طرحهایی با همکاری دولت، بسیج، ستاد کرونا و معاونت فرهنگی شهرداری تهران توسط شهرداری اجرا میشود همچنین در موج دوم مقابله با کرونا، تستهای روزانه تا 100 هزار تست توسط سراهای محلات انجام میشود که زیر مجموعه معاونت اجتماعی شهرداری تهران قرار دارند.
همچنین در رابطه با جمعآوری معتادان متجاهر اقدام موثری انجام شده و اخیراً یک مرکزی را برای بانوان با ظرفیت 2 هزار نفری ایجاد کردیم؛ در این شرایط اقتصادی اقدامات تاثیرگذاری در سطح شهر انجام میشود که بعضی از اینها جنبه بین المللی پیدا میکند به عنوان مثال ویدئو مپینگی که تحت عنوان "جان پدر کجاستی" روی برج آزادی از فعالیت هایی بود که در حوزه فرهنگی شهرداری برنامهریزی شد که خیلی هم تاثیرگذار بود که شهرداری تهران مورد تقدیر قرار گرفت و تاثیری که روی ارتباط اجتماعی بین ایران و افغانستان گذاشت چرا که خیلیها در این شرایط دوست ندارند این اتفاق شکل پیدا بکند و اتفاقاً به این موضوعات دامن میزنند که به اختلافات بیانجامد.
در ایام شهادت سردار سلیمانی نیز شهرداری تهران کارهای را به خاطر تالمات مردم ایران انجام داد که بینظیر و تاثیرگذار بود علاوه بر اینکه در آغاز کرونا و قبل از اینکه کرونا در ایران شیوع پیدا کند، یک ویدئومپینگ از سوی معاونت فرهنگی انجام شد برای مردم ووهان که نتیجه آن بخش عمدهای از کمکهایی بود که از چین به ایران سرازیر شد؛ این اتفاق از سوی شهردار تهران زمانی اجرا شد که تمام دنیا، چینیها را متهم به انتقال این ویروس میکردند!
به هر صورت اقداماتی که شهرداری تهران انجام داده در حوزههای فرهنگی و اجتماعی نمیخواهم بگویم ایده آل است اما با بدعتی که در حال حاضر در شهرداری تهران وجود دارد، تلاش شده است با توجه به شرایط اقتصادی که امکان کار گسترده نداریم با استفاده از خلاقیتی که دوستان دارند و بزنگاههایی که انجام میدهند، کاری کنند که طنین آن نه تنها در داخل کشور بلکه جهانی شود.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/