به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ در جدول 2-7 لایحه بودجه 1400 اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی بر حسب فصول هزینه (هزینه عمومی و متفرقه)، اعتبار تخصیص یافته به دستگاهها در 6 فصل تقسیم میشود.
این فصلها شامل: جبران خدمت کارکنان، استفاده از کالاها و خدمات، هزینههای اموال و دارایی، یارانه، ﮐمکهای بلاعوض، رفاه اجتماعی، و سایر هزینهها است.
توزیع اعتبارت هر یک از دستگاهها در فصل جبران خدمات و رفاه اجتماعی، یکی از شاخصهای مهم توجه به کارکنان است. از کل اعتبارات هزینهای وزارت آموزش و پرورش که رقم 1,049,446,073 میلیون ریال است، مبلغ 833,546,693 که معادل 43.79 درصد است در بخش جبران خدمات(پرداخت حقوق و مزایا) و 83.18 درصد در فصل رفاه اجتماعی قرار دارد.
نکته قابل تأمل در بودجه 1400 قرار گرفتن 8 هزار میلیارد تومان کسورات بازنشستگی در فصل اعتبارت رفاه اجتماعی آموزش و پرورش است؛ با کنار گذاشتن این رقم از محاسبات مربوط به این فصول، سهم فصل جبران خدمات به 86 درصد و فصل رفاه اجتماعی به 7.6 درصد تغییر می یابد.
100 میلیارد تومان صندوق موسسات مدارس غیردولتی در فصل کمکهای بلاعوض
اگر توزیع اعتبارات بین فصول هزینهای را فقط در سطح ادارت آموزش و پرورش استانها بررسی کنیم، سهم فصل جبران خدمات 92.69 درصد و فصل رفاه اجتماعی به 4.87 درصد است؛ نکته قابل تأمل دیگر این که سایر اعتبارت رفاهی مربوط به آموزش و پرورش، هزینههای واریزی همچون سرانه مدارس، فعالیتهای پرورشی و تربیت بدنی، فعالیتهای کیفیت بخشی و عدالت آموزشی و دیگر خدماتی است که به دانشآموزان داده میشود و در دستگاههای دیگر مربوط به کارکنان دستگاهها است و اینکه 100 میلیارد تومان تخصیص یافته به صندوق حمایت از مؤسسان مدارس غیر دولتی در فصل کمکهای بلاعوض به آموزش و پرورش گنجانیده شده، خود جای تأمل دارد.
93 درصد اعتبارات آموزش و پرورش مناطق در فصل جبران خدمات باید هزینه شود
در مورد بسیاری از سازمانها و مٰٰؤسسات ذیل وزارت آموزش و پرورش بجز ادارت کل استانها و سایر دستگاهها سهم جبران خدمات به مراتب کمتر و سهم رفاه اجتماعی به همان نسبت بیشتر است.این توزیع نشان میدهد که حدود 93 درصد اعتبارات آموزش و پرورش مناطق باید؛ در فصل جبران خدمات هزینه شود و عملاً اعتباری برای سایر بخش ها باقی نمیماند. در سازمان برنامه و بودجه (ستاد) اعتبار جبران خدمات 32.48 درصد و اعتبار رفاه اجتماعی 34 درصد، در سازمان اداری و استخدامی نیز اعتبار جبران خدمات و رفاه اجتماعی به ترتیب 44.72 و 32.19 درصد هستند.
در دانشگاه فنی و حرفهای نیز سهم جبران خدمات و رفاه اجتماعی به ترتیب 45.67 و 25.93 درصد است؛ دانشگاه فرهنگیان نیز به ترتیب 44.82 و 20.22 درصد است.
در دستگاهای ذیل وزارت آموزش و پرورش نیز این نسبت قابل توجه است، در حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش سهم جبران خدمات 44.95 و سهم رفاه اجتماعی 12.91 درصد در سازمان مدارس غیردولتی 58.03 و 31.27 سهم هر یک از فصول هستند. مقایسه این اعداد با 93 درصد سهم جبران خدمات استانها و 5 درصد فصل رفاه اجتماعی نشانگر توزیع ناعادلانه اعتبارات در سطح ملی و حتی در درون مجموعه وزارت آموزش و پرورش است.
در سازمان مدارس خارج از کشور سهم جبران خدمات 32.17، سهم سایر هزینه ها39.30 درصد و کمتر از یک درصد مربوط به فصل رفاه اجتماعی است که جای تأمل دارد.
از نکات مهم دیگر لایحه که نشان میدهد در نظام بودجه ریزی کشور، همچنان اصرار بر ابهام و عدم شفافیت وجود دارد، لحاظ نکردن تعداد کارکنان مشمول جبران خدمات در این بخش است. لذا یکی از بخشهایی که می تواند به برقراری عدالت و شفافیت در نظام پرداخت دستگاههای مختلف منجر شود، لحاظ کردن اعتبارات فصل جبران خدمات و کارکنان مشمول در جداول بودجه است.
از آنجا که معلمان به عنوان اصلی ترین و مهمترین عامل تحول و کیفیت در آموزش و پرورش هستند و در سیاستهای کلی ایجاد تحول و سند تحول، ارتقاء رفاه اجتماعی و منزلت آنها مورد تأکید قرار دارد، نحوه توزیع و سهم آموزش و پرورش از بودجه نشان می دهد که ساختار بودجهای آموزش و پرورش در این بخش از سیاست ها و برنامههای کلان تبعیت نمیکند.
شماره طبقه بندی دستگاه اجرایی | عنوان دستگاه اجرایی | جبران خدمت ﮐارکنان | استفاده از کالاها و خدمات | هزینههای اموال و دارایی | یارانه | کمکهای بلاعوض | رفاه اجتماعی |
102500 | سازمان برنامه و بودجه | 1,344,188 | 1,340,805 | 0 | 0 | 0 | 1,391,541 |
درصد | سازمان برنامه و بودجه | 32.48 | 32 | 0 | 0 | 0 | 34 |
102550 | سازمان برنامه و بودجه- استانها | 2,969,859 | 1,619,166 | 0 | 0 | 0 | 1,633,657 |
| سازمان برنامه و بودجه- استانها | 47.52 | 26 | 0 | 0 | 0 | 26 |
105600 | سازمان امور شهرداری ها | 208,526 | 115,627 |
|
| 533,822 | 210,000 |
| سازمان امور شهرداری ها | 19.50 | 10.81 | 0.00 | 0.00 | 49.91 | 19.63 |
101057 | سازمان ادای و استخدامی | 436,839 | 224,673 | 0 |
|
| 314,521 |
| سازمان ادای و استخدامی | 44.72 | 23.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 32.19 |
101023 | فرهنگستان علوم پزشکی ایران | 87,500 | 25,200 |
|
| 0 | 53,750 |
| فرهنگستان علوم پزشکی ایران | 22.03 | 6.34 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 13.53 |
101003 | مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی | 306,250 | 366,444 |
|
|
| 139,650 |
| مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی | 37.08 | 44.36 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 16.91 |
127500 | آموزش و پرورش | 833,546,693 | 32,462,833 | - | 3,238,910 | 22,959,433 | 145,162,932 |
127500 | آموزش و پرورش | 79.43 | 3.09 |
| 0.31 | 2.19 | 13.83 |
127503 | آموزش و پرورش استانها | 824,924,479 | 12,109,630 |
|
|
| 43,338,891 |
|
| 92.69 | 1.36 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 4.87 |
127507 | کسورات بازنشستگی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 800000000 |
127542 | دانشگاه شهید رجایی | 793,455 | 82,624 | - | - | - | 158,905 |
| دانشگاه شهید رجایی | 76.40 | 7.96 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 15.30 |
127750 | دانشگاه فرهنگیان | 3,590,532 | 2,361,649 | - | - | - | 1,620,091 |
| دانشگاه فرهنگیان | 44.82 | 29.48 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 20.22 |
127760 | دانشگاه فنی و حرفه ای | 5469782 | 3285755 | 20150 |
|
| 3105417 |
| دانشگاه فنی و حرفه ای | 45.67 | 27.43 | 0.17 | 0.00 | 0.00 | 25.93 |
حجتالله بنیادی؛ استاد دانشگاه فرهنگیان
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/