به گزارش خبرنگار قضائی پایگاه خبری خبرآنی، سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبتشده در کارت هوشمند ملی، جدید اقدام در حوزه جلوگیری از جعل هویت در زمان تنظیم اسناد رسمی در دفاتر ثبت اسناد است که روز شنبه 22 آذر با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان ثبت احوال کشور و مشارکت کانون سردفتران و دفتریاران به طور رسمی آغاز به کار کرد.
چرا این سرویس راهاندازی شده است؟
بیشک امروزه فناوری اطلاعات ابزاری کارآمد در جهت توسعه فرایندها و بهبود ارائه خدمات است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در همین راستا با استفاده از فناوریهای نوین همواره کوشیده است در راستای ارتقاء خدمات و سلامت اداری، شفافسازی و مبارزه با فساد، جلوگیری از جعل اسناد و رضایتمندی مراجعان خدمات ارزشمندی را به کشور ارائه کند.
در همین راستا یکی از خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که در راستای بالابردن ضریب اطمینان شناسایی و تأیید هویت افراد در هنگام تنظیم سند با همکاری سازمان ثبت احوال کشور در دفاتر اسناد رسمی راهاندازی شده، سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبتشده در کارت هوشمند ملی است.
هماکنون با استفاده از این سرویس در هنگام تنظیم سند اثر انگشت اخذ شده از متعاملین با اثر انگشت موجود آنها در کارت هوشمند ملی آنها تطبیق داده خواهد شد.
مزایای تطبیق اثر انگشت در دفاتر اسناد
فراهم شدن بستر استفاده از کارت هوشمند ملی در راستای افزایش اعتبار احزار هویت، از بین رفتن هرگونه سوءاستفاده و جعل هویت، تقویت احزار هویت از طریق اثر انگشت به علت منحصربفرد بودن اثر انگشت در فرد، عدم امکان استفاده از اثر انگشت دیگران در تنظیم سند، ازفایش اعتباربخشی تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی، از مزایای این سرویس است که با بهرهبردرای از آن گامی مؤثر در ارائه خدمات بهینه و مطمئن به متقاضیان دریافت خدمات ثبتی برداشته خواهد شد.
مراحل تطبیق اثر انگشت در دفاتر اسناد
مراحل انجام کار این سرویس به این نحو است که؛ در سامانه ثبت الکترونیک اسناد در هنگام تنظیم سند، پس از مراحل اخذ شناسه یکتا، پرداخت هزینهها و چاپ نسخه پشتیبان، بر روی دکمه اخذ اثرانگشت اصحاب سند در سربرگ "تأیید سند" کلیک میشود.
اثر انگشت از دستگاه مربوطه که کارت هوشمند ملی در آن قرار میگیرد، اخذ میشود. در این مرحله لازم است که پین شناسایی کارت هوشمند ملی در پنجره مربوطه وارد شود.
در صورت تطبیق اثر انگشت با کارت هوشمند ملی، تصویر شخص به همراه توضیحات مربوطه به تصدیق هویت به سردفتر نمایش داده میشود.
در زمانیکه رمز شناسایی کارت هوشمند ملی شخص فراموش شده و یا اشتباه باشد، این امکان در دفاتر اسناد رسمی ایجاد شده تا رمز کارت هوشمند ملی شخص در محل دفترخانه تغییر یابد. دراین صورت نیازی به مراجعه فرد به دفاتر خدمات الکترونیک و یا ادارت ثبت احوال جهت تغییر رمز نیست.
مسدود شدن مسیر جعل هویت در دفاتر اسناد
به این ترتیب و به گفته ذبیحالله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مسیر جعل هویت در دفاتر اسناد رسمی مسدود شد.
خدائیان با بیان اینکه هدف از طراحی و راهاندازی این سرویس، ارتقاء اعتبار اسناد رسمی و پیشگیری از جعل و کلاهبرداری است، گفت: ما در آسیبشناسیهایی که داشتیم به مواردی برخورد کردیم که افرادی مدعی بودند؛ اسنادی به نام آنها تنظیم شده در حالیکه آنها در دفاتر اسناد حضور نداشتند و شخص دیگری به جای آنها اثرانگشت و امضا زده است؛ بنابراین ترتیبی اتخاذ داده شد تا با همکاری سازمان ثبت احوال کشور، اثر انگشت افرادی که به دفاتر رسمی مراجعه میکنند با اثر انگشت آنها که در کارتهای هوشمند ملی ذخیره شده است، تطبیق داده شود.
بنابراین از این به بعد امکان اینکه کسی در دفاتر حضور پیدا کند و به جای دیگری امضا بزند، وجود ندارد. در این سرویس راهاندازی شده اگر کسی بخواهد با جعل اسناد هویتی، به نام دیگری سند تنظیم کند، اقدام مجرمانه او مشخص میشود و از این اقدام جلوگیری خواهد شد.
تکلیف فاقدان کارت هوشمند ملی چیست؟
افرادی که در حال حاضر از داشتن کارت هوشمند ملی محروم هستند، آیا برای تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی با مشکل مواجه هستند؟ جواب در حال حاضر منفی است اما به گفته علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، در آیندهای نزدیک داشتن کارت هوشمند ملی برای تنظیم سند الزامی خواهد شد.
خندانی به خبرنگار خبرآنی گفت: گروهی که کارت هوشمند ملی دارند، تکلیف آنها مشخص است و هنگام تنظیم سند باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند. عدهای هم هستند که ثبتنام انجام دادهاند و درخواست دادهاند اما هنوز کارت را نگرفتهاند، آنها یک پین کد دارند که آن را میتوانند از طریق دفاتر اسناد رسمی دریافت کنند و امکان تطبیق اثرانگشت برای این گروه از افراد هم وجود دارد. اما تنظیم اسناد برای کسانی که هنوز درخواستی برای دریافت کارت هوشمند ملی ارائه ندادهاند، فعلاً بر اساس سامانه قبلی انجام میشود تا این گروه هم کارت هوشمند ملی را دریافت کنند.
به گفته خندانی، این امکان در یک فرجه زمانی مشخص قابل انجام است و بعد از اعلام تاریخ از سوی متولیان امر، امکان تنظیم سند برای کسانی که کارت هوشمند ملی ندارند و با برای دریافت آن تقاضایی ندادهاند، وجود نخواهد داشت.
بدون شک، این اقدام که قبلاً به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گرفته بود و از دو روز گذشته به شکل عمومی حالت اجرایی به خود گرفته است، عاملی برای افزایش اعتبار سند رسمی در کشور محسوب میشود و از طرفی از اقدام مجرمان برای جعل و کلاهبرداری جلوگیری بهعمل خواهد آورد.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/