بخش کشاورزی 4 درصد رشد کرد/ خاوازی: سرعت هوشمندسازی در بخش کشاورزی پایین است

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر بخش کشاورزی اظهار کرد: بیش از 90 درصد رفتار و نهادهایی که در بخش کشاورزی در اختیار داریم نتیجه فعالیت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و پژوهشگران آن است.

وی افزود: همه بذور یا بذرها به اسثتثنای سبزی و صیفی همه در داخل کشور تولید می شود که نتیجه تحقیقات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است به طوریکه می توان گفت 95 درصد خودکفا هستیم اما در بخش سبزی و صیفی غفلتی تاریخی داریم.

وی گفت: در این ارتباط همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام و بخش خصوصی داریم تا بتوانیم این کمبود را در کشور جبران کنیم و باید اعلام کرد که تا پایان سال 1400 در این بخش ها خودکفا می شویم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد که بسیاری از کودها و آفت کش ها و داشتن اطلاعات از وضعیت خاک و آبخیزهای کشور نتیجه فعالیت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

خاوازی با بیان اینکه لازم است دست پژوهشگران بخش کشاورزی باز باشد گفت: شناخت و ارتباط پژوهشگران با واحدهای تولیدی ضعیف است که لازم است ارتباط بیشتری وجود داشته باشد تا بتوانند نتیجه پژوهش های خود را تجاری سازی کنند.

بخش کشاورزی 4 درصد رشد کرد

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی پتانسیل های زیادی برای توسعه دارد گفت: بخش کشاورزی  4 درصد رشد دارد که این امر نشاندهنده ظرفیت ها و پتانسیل های این بخش است. این مقام مسئول در ادامه خطاب به پژوهشگران گفت: دستاوردهای پژوهشی در حوزه مرزهای دانش نیز ورود کنید و از این امر غافل نشوید؛ پژوهش های دانش بنیان را در کنار پژوهش های کاربردی انجام دهید و برای 10 سال آینده خوراک تهیه کنید.

سرعت هوشمندسازی بخش کشاورزی پایین است

خاوازی افزود: در هوشمندسازی کشاورزی سرعت ما کم است و باید سطح زیر کشت و توصیه ها و پیش بینی های هواشناسی باید دقیق و باید این نقیصه ها  رفع شود.

وی گفت: باید بتوانیم پیش بینی بکنیم که در  دو ماه آینده چه اتفاقی می افتد تا سیاستگذاری های لازم را انجام دهیم. امور صادرات و واردات نیز باید بهم وصل باشد تا تولید محصولاتی مانند پیاز، گوجه و بادمجان اضافه نیاید. 

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سازمان تحقیقات باید به تولیدکنندگان بگوید که به جای پیاز که تولید آن اضافه است چه چیزی بکارند تا سودآوری مناسبی نیز نصیب کشاورزان کند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.