مهران قربانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی با اشاره به ابلاغ ضوابط تاسیس شرکت های حمل و نقل خوداتکایی کالا اظهار کرد: حمل و نقل دارای 3 عنصر اصلی صاحبان کالا، رانندگان و ناوگان و شرکت های حمل و نقل است.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
وی ادامه داد: بر اساس قانون تجارت، مسئولیت حمل کالا برعهده شرکت های حمل و نقل است که باید کالا را در زمان مناسب قیمت به صرفه و ایمن به مقصد منتقل کند.
قربانی با بیان اینکه حمل و نقل جاده ای سهم 93 درصدی در جابجایی بار کشور را دارد گفت: یکی از موضوعات مهم حمل و نقل جاده ای افزایش بهره وری بویژه در حمل بار است. درحال حاضر یکی از مشکلات شرکت های حمل و نقل نبود بار در مقصد است. به عبارت دیگر سفرهای یک خالی بهره وری ناوگان را کاهش داده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از برنامه ریزی برای حل این مشکل خبر داد و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط سازمان راهداری، با همکاری اساتید دانشگاه صنعت شریف مشخص شد در پازل اجزای حمل و نقل جاده ای یک کمبود داریم.
قربانی در این باره توضیح داد: در زمان حاضر شرکت های سراسری بزرگ مقیاس، شرکت های حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند و شرکت های متداول حمل و نقل را در کشور داریم. این درحالیست که شرکت های حمل و نقل خوداتکایی کالا برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا در ایران وجود نداشت.
وی با یادآوری اینکه اکنون حدود 4500 شرکت حمل و نقل در کشور داریم که عمدتا فاقد ناوگان بوده و فقط نقش دریافت بار را ایفا می کنند، اظهار کرد: در دنیا برای افزایش بهره وری سالهاست یک مدل حمل و نقل کالا فعالیت می کند که بر اساس آن وظیفه جابجایی بار توسط ناوگان ملکی صورت می گیرد. در این مدل شرکت های حمل و نقل خوداتکایی بارنامه ها را به صورت سراسری صادر می کنند. دستورالعمل تاسیس این شرکت ها تهیه و توسط ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ابلاغ شده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه به مزیت های شرکت های حمل و نقل خود اتکایی کالا اشاره کرد و افزود: بزرگترین مزیت این قبیل شرکت ها آن است که مالک ناوگان برای جابجایی کالا برنامه ریزی مناسبی انجام می دهد که باعث می شود تردد یک سر خالی ناوگان بار منتفی شود. ازس سویی دیگر کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه های حمل و نقل از دیگر مزیت های فعالیت این نوع شرکت هاست.
قربانی با تاکید بر اینکه فعالیت شرکت های خوداتکایی بایستی منطبق بر نظام بازاریابی الکترونیکی باشد اظهار کرد: این شرکت ها موظف هستند ناوگان خود را به سامانه های ردیابی و ناوبری مجهز کنند تا علاوه بر کنترل های لازم از سلامت بار نیز مطمئن باشند.
وی یادآور شد: یکی از ویژگی های شرکت های خود اتکایی تقویت اصل حرفه ای است؛ به عبارتی دیگر مدیر عامل شرکت به عنوان فرد کانونی مسئولیت مدیریت حمل کالا را برعهده می گیرد و این مسئولیت باعث افزایش ایمنی و سلامت شده و به مرور شرکت ها تبدیل به شرکت های حرفه ای می شوند.
قبولی در آزمون شرط صدور مجوز شرکت های خوداتکایی
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صدور مجوز برای فعالیت شرکت های خوداتکایی را منوط به سپری کردن دوره های آموزشی و داشتن سوابق تجربی اعلام کرد و گفت: مرکز آموزش راهداری پکیج های آموزشی غیرحضوری در قالب کتابچه و فیلم را تهیه کرده و آن را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. آزمون مربوطه نیز حضوری است و یکی از الزامات تاسیس شرکت ها قبولی در همین آزمون خواهد بود.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه به شرایط تاسیس شرکت های خوداتکایی حمل کالا اشاره کرد و گفت: یکی از شروط داشتن حداقل 3 ناوگان است که برای سال اول تا 15 ناوگان نیز قابل افزایش است. برای سال دوم نیز متناسب با عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تعداد ناوگان شرکت ها را تعیین خواهد کرد.
انتهای پیام/