به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، 2 روز پیش عضو هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از خرید دو فروند هواپیمای امبرائر توسط یک ایرلاین داخلی برای توسعه ایرتاکسی در این فرودگاه خبر داده و گفته بود: پروژه ایرتاکسی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در زمینی به مساحت 6 هکتار در منطقه هوانوردی عمومی شمالی و در فضایی مستقل از ترمینالهای موجود آغاز شده است.
سجاد کمالی پور با اشاره به همه گیری ویروس کرونا و تاثیر ده ماهه آن بر افت شدید درآمدهای صنعت هوانوردی و لزوم کشف بازارهای جدید درآمدی اظهار کرد: تاکسی هوایی یا "ایرتاکسی" از جمله این بازارهاست که باید به سرعت در جهت توسعه و گسترش آن دست به کار شویم.
وی افزود: استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز، بدون استفاده از برنامه پروازی که با صرفه جویی در زمان و هزینه، نیازهای بخشهای مختلف را پوشش می دهد و همچنین سرعت بالای حرکت، پرسنل کم و بهره وری زیاد، مصرف سوخت پایین، انعطاف پذیری بالا و سوق دادن صنعت هوانوردی به همه مناطق کشور و منطقه از جمله مزایای استفاده از این صنعت است.
کمالی پور بیان کرد: این پروژه با سرمایه گذاری شرکت هواپیمایی پویا به ارزش 1100 میلیارد ریال و با ظرفیت مناسب جهت پاسخگویی به نیازهای ایرتاکسی شکل گرفت. در زمان حاضر فعالیتهای مربوط به طراحی و مهندسی طرح، در حال انجام و تکمیل بوده و به زودی با طی مراحل ساخت و تجهیز، بهره برداری از این پروژه در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) آغاز می شود.
وی از خرید 2 فروند هواپیمای امبرائر با ظرفیت 50 نفر توسط هواپیمایی پویا برای توسعه ناوگان ایرتاکسی خبر داد و افزود: این شرکت همچنین یک فروند چلنجر 604 با ظرفیت 9 نفر خریداری کرده که در کوتاه مدت از سه فروند به 4 فروند افزایش یافته و توان و ظرفیت مجموعه را افزایش خواهد داد.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)
این در حالی است که امروز سازمان هواپیمایی کشوری در مطلب زیر که به نظر می رسد پاسخ عضو هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام (ره) است اعلام کرده این سازمان تنها مرجع صدور از جمله مجوز فعالیتهای هوانوردی از جمله تاکسی هوایی است.
« سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال مطالب مطرح شده در رسانه ها در خصوص مجوزهای فعالیت ایرتاکسی به اطلاع میرساند
سازمان هواپیمایی کشوری تا کنون برای هیچ شرکتی، پروانه بهره برداری ارائه خدمات تاکسی هوایی به شکل اخص صادر نکرده و مطالب مطرح شده در رسانهها اشاره به فعالیت متعارف شرکتهای هواپیمایی موجود دارد.
تاکسی هوایی یک مدل کسب و کار و بازرگانی هوانوردی است که شرکتهای هواپیمایی میتوانند با این الگو و در قالب فرآیندهای پیش بینی شده ذیل قانون هواپیمایی کشوری ودستورالعمل های تخصصی مربوطه، به جابجایی مسافر و بار بپردازند. مدل بازرگانی شرکتهای هوایی به دو دسته برنامهریزی شده و غیربرنامهای تقسیم میشود. در مدل غیر برنامهای، الگوی چارتری و الگوی سفر بر مبنای تقاضای مسافر وجود دارد که فعالیت ایر تاکسی در این حوزه، یعنی مدل غیربرنامهای، مبتنی بر تقاضا است. از همین رو، شرکتهای هواپیمایی دارای مجوز از سازمان در صورت داشتن مشتری و ناوگان متناسب با الگوی فعالیت ایرتاکسی(ناوگان با زیر 19 صندلی) میتوانند به شیوه غیربرنامهای مبتنی بر تقاضا نیز به ارائه این خدمات بپردازند.
همچنین سازمان هواپیمایی کشوری به جهت تسهیل در راه اندازی و بهره برداری از هواپیماهای زیر 19 نفر برای بخش خصوصی، اقدام به تشکیل کمیته هوانوردی عمومی نموده و با برگزاری جلسات مدون درحال تهیه شیوه نامه ها و زیرساختهای توسعه هوانوردی عمومی است.لیکن تاکنون تغییری در قوانین موضوعه قبل صورت نپذیرفته است و صرفا در دست تحقیق است.
لازم به ذکر است سازمان هواپیمایی کشوری آماده است تا در صورت دریافت تقاضا از سمت سرمایهگذاران و فعالان این حوزه نسبت به بررسی شرایط و صدور مجوزهای مربوطه اقدام کند.»
انتهای پیام/