فروش نفت در بودجه 1400 غلطان و منعطف است

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، حمید پورمحمدی در نشست لایحه بودجه 1400 گفت:مخالفان ارز دولتی تاکید میکنند این ارز رانت زا و مخرب است اما طرفداران تاکید دارند با حذف این ارز فشار بر مردم بیشتر خواهد شد. بر این اساس از مجلس درتبصره یک اجازه خواهیم گرفت تا به اقتضای شرایط در این خصوص تصمیم گیری شود.

معاون نوبخت افزود: پیش بینی درآمد نفتی دولت 199هزار میلیارد تومان است و وزیر نفت نیز تاکید کرده فروش 2.3میلیون بشکه نفت در روز قابل تحقق است. بر اساس گفتگوی رییس جمهور و آقای همتی،  رییس کل بانک مرکزی مکلف شد تا نرخ ارز را به11500تومان برساند. اما به نحوی بودجه تنظیم شد که اگر نرخ ارز و فروش نفت تغییر کرد آسیب چندانی به بودجه وارد نشود.

وی گفت: 8 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و دو‌میلیارد دلار نیز برای تامین دارو لحاظ شده است.

پورمحمدی گفت: تا پایان سال دو‌میلیارد دلار ارزی دیگر برای واردات کالای اساسی پیش بینی شده است که مجموع این رقم به هشت میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود، در خصوص فروش نفت برای شکست شرایط تحریمی یک الزام تکلیف  وجود دارد اما در بستن بودجه باید مولفه های دیگر را لحاظ کرد. آنچه که فروخته شده و سال آینده وصول میشود و اگر ارز از11500تومان پایین تر آمد میتوان پیش فروش نفت انجام داد. به هر ترتیب تاکید اصلی بر فروش و‌تحقق 199هزار میلیارد تومان منابع  از فروش نفت است.

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در این خصوص گفت: کف فروش یک‌میلیون‌بشکه و سقف احتمالی نیز 2.3 میلیون بشکه است. سوال این است که باید برای حفظ سهم اوپک آمادگی داشته باشیم یا نه.اگر وضع در همین حد یک‌میلیون بشکه نفت در روز  بود کمبود منابع از فروش داخلی جبران خواهد شد.

نوبخت تاکید کرد، روش تامین کسری بودجه دو‌روش است، فروش اوراق و فروش سهام کارخانجات. این موارد در جلسه اخیر سران قوا نیز از سوی رهبر انقلاب مطرح شد. بنابراین فروش نفت در بودجه یک انعطافی دارد و هرچه از رقم2.3 بشکه در روز کمتر بود از طریق فروش اوراق جبران خواهد شد.

وی گفت: سوال این است که سال آینده احتمال میدهیم به سهمیه مقرر در  اوپک برسیم یا خیر؟ تا کنون این اجازه را نداده اند، اما ایا این پیش بینی کار غلطی است؟

ادامه دارد...

برچسب ها :

بودجه غلطان منعطف

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.