لاوروف: نباید بهبود روابط عربی-اسرائیلی جایگزین حل عادلانه مسئله فلسطین شود

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد تحقق ثبات در خاورمیانه تنها پس از حل نزاع اسرائیلی_عربی ممکن است. او در عینحال گفت که نباید نزدیکی روابط اسرائیل-اعراب جایگزین حل مسئله فلسطین براساس قوانین بین المللی شود.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در جریان همایش "گفتگوی مدیترانه" به اهمیت تلاش برای حل بحران‌های خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله سوریه، لیبی و یمن اشاره کرد و گفت: تا زمانی که زخم های قدیمی مثل نزاع عربی_اسرائیلی وجود دارد امکان ندارد وضعیت در منطقه باثبات شود.

لاوروف گفت: مسکو روند عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی را پیگیری می‌کند. هرگونه اقدامای برای همکاری مثبت است اما نباید از این نزدیکی برای ایجاد جایگزینی برای حل مسئله فلسطین براساس اصول قانونی بهره‌برداری کرد.

وزیر خارجه روسیه خواهان ازسرگیری مذاکرات مستقیم بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در نزدیکترین زمان ممکن شد و گفت، رژیم صهیونیستی نباید هرگونه اقدام یکجانبه به ویژه در سایه شهرک‌سازی‌ها و انهدام منازل فلسطینی‌ها در کرانه باختری اتخاذ کند. 

وی گفت: باید از فرصت ها در خاورمیانه برای وحدت استفاده کرد.

لاوروف همچنین از "سرکوب و ظلمی که علیه مسیحیان در خاورمیانه وجود دارد"، ابراز نگرانی کرد و گفت، بازی‌های واشنگتن و هم‌پیمانان سیاسی اروپایی آن بهای سنگینی دارد.

وزیر خارجه روسیه این کشورها را مسئول بهره‌برداری از خاورمیانه و شمال آفریقا برای آزمودن نظام تک قطبی و تحمیل الگوهای توسعه و نادیده گرفتن ارزش‌های کشورها و ملت‌های منطقه و قوانین بین المللی دانست.

لاوروف هشدار داد، هرگونه اقدامات تنش‌زا در خاورمیانه غیرقابل قبول است. باید اختلافات میان کشورهای منطقه در چارچوب سازمان ملل و مکانیزم ترسیم مناطق اقتصادی بر اساس قوانین کشتیرانی حل شود.

او گفت: باید تأکید کنیم که سوریه همچنان شاهد حضور نظامی غیرقانونی آمریکا است که هدف آن تشویق به جدایی طلبی و برهم زدن وحدت کشور است.

وزیر خارجه روسیه افزود: دمشق در معرض قانون سزار و تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا و اتهاماتی بی اساس درباره استفاده از سلاح شیمیایی و جنایت‌های جنگی قرار گرفته است. غرب سیاست یک بام و دو هوا دارد و با کمک به سوریه حتی درباره مشکلات انسانی مخالف است. در مقابله با کرونا غرب به سیاست خود درباره تحریم سوریه ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.